مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 10 آذر

«حمایت از ایده‌های دانشجویی در سراهای نوآوری، راه‌اندازی خوابگاه برای دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد و تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 10 آذر به شرح زیر است:

حمایت از ایده‌های دانشجویی در سراهای نوآوری

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به سراهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی می‌پردازد. دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد سراهای نوآوری را در قالب استانی اجرا کند و به هر منطقه‌ای بگوید پتانسیل منطقه در چه چیزهایی هست و ما در چه زمینه‌هایی می‌توانیم در آن منطقه به‌خوبی رشد کرده و نیازهای مردم و جامعه را رفع کنیم. مثلا استان مازندران در شمال کشور قطب مرکبات، نارنج و نارنگی است، از این‌رو می‌خواهد این را در قالب سراها و کارگروه‌ها بگنجاند و از قالب فردی به گروهی منتقل کند. ما نیز به‌عنوان نماینده سازمان مرکزی در این استان بتوانیم با کمک این گروه‌ها پیش برویم.این اقدام باید از مسیری مناسب و راهبردی صورت بگیرد، بنابراین لازم است این افراد ابتدا به شتاب‌دهنده و از آنجا به سمت مراکز رشد انتقال پیدا کنند، سپس آنها را به پارک‌های علم و فناوری وارد کنیم و پس از این مرحله اگر در زمینه‌های موردنظر خود موفق بودند، می‌توانند فعالیت کنند. ما باید نشان دهیم اگر هر جایی پتانسیلی هست، این پتانسیل به کمک دانشگاه توسط جوانان به فعالیت چشمگیری در بازار برسد. البته باید پشتیبانی دانشگاه نیز در این مرحله اتفاق بیفتد و دانشجویان را تنها نگذارد؛ یعنی با وام‌ها و تسهیلات مناسبی که در اختیار آنان قرار می‌دهد، به‌خوبی دغدغه مالی این گروه‌ها را مرتفع کند.این وام‌ها از محل صندوق نوآوری و شکوفایی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تامین خواهد شد تا کسانی که وارد سرای نوآوری شده‌اند، بتوانند ایده‌های مناسب را ارائه دهند.

این موضوع یک نوع سرمایه‌گذاری خواهد بود که هم برای دانشگاه و هم برای خود فرد نمود پیدا می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود هم به‌طور مثال از فرآورده‌های مرکبات منطقه مازندران برای سودآوری استفاده کنند، هم دانشجویان و افراد مستعد که در این زمینه ایده‌های مناسبی دارند، از آن ایده برای پیشبرد کشاورزی منطقه استفاده کنند. ما در استان مازندران متاسفانه یک واحد مناسب تولید کنسانتره یا فرآوری مرکبات نداریم که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه می‌خواهد ورود جدی داشته باشد. برنج هم که محصول دیگر این استان است، توسط کشاورزان تنها به‌صورت فروش محصول نهایی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، در حالی‌که محصولی مانند برنج حدود 20 فرآورده دارد که نشا، آرد و سبوس تنها بخشی از این فرآورده‌ها به‌شمار می‌آیند.

اگر همه این مراحلی که برای حضور دانشجویان در سراهای نوآوری ارائه شد به خوبی تنظیم شود، سطح بیکاری استان و از همه مهم‌تر سطح بیکاری کشور کاهش پیدا خواهد کرد و دانشجویان دیگر به فکر پست‌های کارمندی و اداری نخواهند بود، بلکه با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه، افراد بر آن اساس آموزش‌های مهارتی مناسب را خواهند دید و ایده‌های خود را در این مراکز آزمون و تجربه می‌کنند. در حال حاضر دانشگاه‌های صرفا آموزشی دیگر نمی‌توانند مردم را اقناع کنند، بلکه باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین حرکت کرد. ما نیز به این سمت در حال حرکت هستیم تا از آن دانشگاه‌هایی که تنها موضوعات آموزشی را پیش می‌برند، فاصله بگیریم. دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور به سمت دانشگاه نسل جدید حرکت کرده و به‌دنبال تغییرات خاصی است. از این رو نه‌تنها افرادی که در این دانشگاه فعالیت دارند، سود می‌برند، بلکه تمام کشور از این حرکت سود کسب خواهد کرد.

بودجه‌ای که فقط روی کاغذ تحقق یافت

فرهیختگان سرانه دانشجویان دکتری دانشگاه‌های دولتی را در سال ۹۸ بررسی کرد. هر ساله براساس لایحه بودجه میزان سرانه تصویب‌شده برای دانشجویان در مقاطع و دانشگاه‌های مختلف از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر می‌شود. نکته قابل‌توجه آن است که سرانه آموزش هر دانشجو در رشته‌ها، مقاطع و دانشگاه‌ها متفاوت است، برای مثال در دانشگاه تهران سرانه آموزشی هر دانشجو برای رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی 10میلیون و 810 هزار و 300 تومان، برای مقطع کارشناسی‌ارشد 16 میلیون و 408 هزار و 100 تومان و برای مقطع دکتری تخصصی 31 میلیون و 250 هزار تومان است. این درحالی است که در دانشگاه خوارزمی سرانه آموزشی هر دانشجوی رشته‌ علوم انسانی در مقطع کارشناسی 11 میلیون و 322 هزار و 200 تومان، در مقطع ارشد 15 میلیون و 670 هزار و 900 تومان و در مقطع دکتری 19 میلیون تومان است.

این سرانه به این معنی است که هر دانشگاه برای هر دانشجو به چه میزان در طول سال تحصیلی می‌تواند هزینه کند. سرانه‌های دانشجویی هرچند رقم زیادی به نظر می‌رسند، اما دانشگاه‌ها همواره از سرانه کم دانشجویان گله‌مند بوده‌اند. شریعتی‌نیاسر، مسئول سابق معاون آموزشی وزیر علوم اردیبهشت سال گذشته درمورد بودجه کم دانشگاه‌ها گفته بود: ‌«میزان اعتبارات تخصیص‌یافته ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به ازای هر دانشجو است و در شرایط بدتر حدود ۵۰۰ هزار دلار سرانه هر دانشجو تعیین شده است. دانشگاه‌های متوسط در این رده‌بندی ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار سرانه دانشجو دریافت می‌کنند و در وضعیت بدتر نیز ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار به ازای هر دانشجو سرانه تعیین شده است. بنابراین ما انتظار داریم دانشگاه‌های طراز اول کشور ما بتوانند با پایین‌ترین سطح شاخص‌های دانشگاه‌های برتر دنیا برابر باشند. این درحالی است که سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو است.»

راه‌اندازی خوابگاه برای دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد

علیرضا شیخ‌عطار معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در این عنوان روزنامه فرهیختگان از دستور رئیس دانشگاه برای راه‌اندازی خوابگاه برای دانشجویان غیرایرانی در تهران خبر داد و گفت: «با دستور ریاست دانشگاه برخی ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی به خوابگاه دانشجویان غیرایرانی اختصاص داده شده است.»

وی با اشاره به اینکه بیشتر دانشجویان غیرایرانی برای تحصیل در مقطع ارشد به دانشگاه آزاد اسلامی می‌آیند، بنابراین ما پیش‌بینی می‌کنیم تحصیل دانشجویان غیرایرانی در مقطع دکتری افزایش یابد.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 10 آذر به شرح زیر است:

مهلت ثبت‌نام در آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی تمدید شد

این عنوان روزنامه آفرینش به تمدید مهلت ثبت‌نام در دوازدهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان خارج از کشور رشته دندانپزشکی پرداخته است. داوطلبان متقاضی شرکت در دوازدهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان رشته دندانپزشکی خارج از کشور که در تاریخ مقرر موفق به ثبت نام نشده‌اند، می‌توانند از ساعت 16 روز چهارشنبه 13 آذر تا ساعت 24 روز جمعه 15 آذر 98 با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در آزمون ثبت‌نام کنند. تاریخ اعلام شده آخرین مهلت برای ثبت‌نام داوطلبان محترم خواهد بود.

دوازدهمین دوره آزمون ملی دانش‌آموختگان رشته دندانپزشکی خارج از کشور پنجشنبه 5 دی ماه 98 برگزار می‌شود.

دفترچه آزمون پیش کارورزی و علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی منتشر شد

دفترچه سوالات آزمون پیش کارورزی الکترونیک (میان دوره) و علوم‌پایه پزشکی و دندانپزشکی منتشر شد. آزمون (میان دوره) پیش کارورزی و علوم‌پایه پزشکی و دندانپزشکی پنجشنبه 7 آذر 98 در 28 دانشگاه علوم پزشکی به صورت الکترونیکی برگزار شد. دفترچه سوالات آزمون پیش کارورزی الکترونیک (میان دوره) و علوم‌پایه پزشکی و دندانپزشکی بر روی سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است و پس از انتشار کلید و رسیدگی به اعتراضات احتمالی دانشجویان نتایج از طریق دانشگاه‌ها اعلام می‌شود. تعداد 498 نفر در پیش کارورزی پزشکی، تعداد 175 نفر در علوم پایه دندانپزشکی و تعداد 351 نفر در علوم پایه پزشکی در 28 دانشگاه علوم پزشکی در آزمون شرکت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044565

وب گردی

وب گردی