عرضه 9 هزار محصول در هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرانی

هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت با حضور بیش از 350 شرکت و با ارائه بیش از 9 هزار محصول در تاریخ‌ ۲۶ تا ۲۹ آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، در تکمیل توضیحات پیرامون برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: از طریق ارائه وام با کارمزد کم به شرکت‌ها و نیز ارائه تخفیف به دانشگاه‌ها به عنوان خریداران محصولات، سعی کردیم از یارانه‌محوری به سمت تسهیل‌محوری حرکت کنیم. این نمایشگاه با حضور بیش از ۳۵۰ شرکت و با ارائه قریب به ۹ هزار محصول برای عرضه به دانشگاه‌ها، مراکز علمی، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خصوصی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هفتمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت همزمان با بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری وزارت بهداشت برگزار می‌شود، گفت: در روز بیست و ششم آذر ماه از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشوری در حضور مسئولان و مقامات کشوری تجلیل به عمل می‌آید. نمایشگاه ششم تاکنون حدود ۱۱۰ میلیارد تومان فروش محصول داشته که نزدیک به ۲۵ درصد این مبلغ را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان رایانه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی داده است.

وی با اشاره به آمار فعالیت‌های صورت گرفته در دوره‌های پیشین برگزاری نمایشگاه افزود: در مجموع محصولات ساخت ایران طی شش دوره برگزاری نمایشگاه، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشته و خرید آن‌ها عمدتاً از سوی محیط‌های آزمایشگاهی و کارگاهی بوده است تا جاییکه تجهیزات ومواد مورد نیاز دانشگاه‌ها از این طریق تأمین می‌شود.

مجدالدین بیان کرد: این موضوع باعث شده زمینه ایجاد اشتغال برای حدود ۳ تا ۴ هزار نفر به صورت مستقیم فراهم شود. بیش از نیمی از شرکت‌های شرکت کننده در نمایشگاه که محصولات خود را ارائه می‌کنند، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف الکترونیک، مکانیک، تجهیزات پزشکی و ... هستند.

مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار ضمن اشاره به تست‌های غربالگری در نظر گرفته شده اضافه کرد: محصولی که ساخته می‌شود، اگر قرار است در بازارهای خارجی عرضه شود، نیاز به گذراندن تست‌ها و آزمون‌های استاندارد در سطوح ملی و بین‌المللی دارد. با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان استاندارد، توافقی صورت گرفته و دستورالعملی تهیه شده که در صورت تأیید توانمندی‌هایی شرکت‌های دانش‌بنیان (بر مبنای خوداظهاری) از سوی تیم کارشناسی فنی سازمان استاندارد (که در حوزه‌های مختلف گروه‌های تخصصی و آزمایشگاه‌های مرجع دارد)، گواهی استاندارد ملی یا گواهی انطباق COC و COP بر اساس استانداردهای ملی صادر شود.

مجدالدین در پاسخ به اینکه چه کارهایی در راستای حرکت از سمت یارانه محوری به تسهیلات محوری در هفتمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت انجام شده است، توضیح داد: با توجه به محدود شدن بودجه‌هایی که به عنوان کمک و یارانه در اختیار خریداران دانشگاهی قرار گرفته است، سیستمی پی‌ریزی شده که از منابع محدود به جای آن‌که به صورت مستقیم و در قالب یارانه به دانشگاه داده شود، به شرکت‌های سازنده که با کمبود منابع مواجه هستند، داده شود تا انگیزه‌ آن‌ها را از طریق اعطای وام با کارمزد کم تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها محصولات خود را در نمایشگاهی که بیشتر خریداران از محیط‌های علمی دانشگاهی حضور دارند، ارائه خواهند کرد، گفت: با شرکت‌ها توافق می‌کنیم که در ارائه محصولات به دانشگاه‌ها تخفیف قائل شوند و ما تسهیلاتی برای آن‌ها فراهم کردیم که برای آن‌ها تأمین منبع کند و تولید را سرعت بخشد.

مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار اظهار کرد: تخفیفی هم برای دانشگاه‌ها قائل می‌شویم که آن‌ها را از یارانه محوری خارج می‌کند و شرکت‌های سازنده نیز مورد حمایت بیشتری قرار می‌گیرند؛ چرا که هدف این نمایشگاه نیز رونق تولید و افزایش تولید دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت داخل است.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای برگزاری موثر‌تر هفتمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت اعلام کرد که این نمایشگاه با حضور بیش از 350 شرکت و با ارائه بیش از 9 هزار محصول در در تاریخ‌ ۲۶ تا ۲۹ آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044587

وب گردی

وب گردی