موضع انتقادی نباید تکمیل‌کننده پازل دشمن باشد/ اساسی‌ترین قضیه، امید است

رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی سال 1391 تأکید کردند دانشجویان حق انتقاد دارند و اصرار داشتند جریان دانشجویی و جنبش دانشجویی موضع انتقادی خودش را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مقام معظم رهبری، جوانان را پیش‌ران انقلاب دانسته و همیشه از اعتماد به آنها سخن گفته‌اند. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب نیز وظایف سنگینی را بر دوش جوانان گذاشته و میدان‌داری در چهل سال دوم را به قشر تازه‌نفس محول کرده‌اند. در این بین جوان دانشجو و طالب علم، ارزش بیشتر و جایگاه رفیع‌تری در نزد رهبر انقلاب دارند؛ چراکه آینده علمی و عملی کشور به دست این طیف رقم می‌خورد.

رهبر انقلاب سال‌هاست به‌صورت مرتب دیداری صمیمی با تعدادی از نمایندگان جامعه دانشجویی برگزار کرده و در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان، پای درد دل دانشجویان نشسته‌اند. فضای دیدارهای دانشجویی رهبری به‌قدری دوستانه پیش می‌رود که دانشجویان، صریح‌ترین نقدها و پیشنهادات خود را به‌راحتی مطرح کرده و با بالاترین مقام رسمی کشور در میان می‌گذارند.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان را منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

لزوم شرح صدر سیاسی بین دانشجویان

رهبری در دیدار دانشجویان سال 1391 که 16 مردادماه مصادف با هفدهم رمضان برگزار شد، وقتی با درخواست 10 دانشجو برای صحبت مواجه شدند، تأکید کردند مدیر جلسه نیستند و اصراری برای صحبت ندارند تا نشان دهند بیشتر علاقه‌مند به شنیدن دغدغه‌های دانشجویان هستند. بحث ابتدایی دیدار سال 91 به لزوم شرح صدر سیاسی بین دانشجویان اختصاص داشت؛ بحثی که به اعتقاد رهبر انقلاب، ربطی به مسئولان و مدیران دانشگاه‌ها ندارد و مربوط به تشکل‌های دانشجویی است. ایشان لزوم شرح صدر سیاسی را تأیید کرده و متذکر شدند هیچ منافاتی بین پایبندی دقیق و عمیق به اصول و رعایت جهت‌گیری دقیق و در عین حال داشتن شرح صدر و برخورد غیر پرخاشگرانه با کسانی که با فکر انسان همراه نیستند؛ به‌ویژه در زمینه‌های سیاسی وجود ندارد.

رهبری اشکال وارد شده به حاضر نشدن مسئولان در دانشگاه را کاملاً وارد دانستند و تأکید کردند رؤسای سه قوه، مسئولان میانی، رئیس صدا و سیما، مسئولان سپاه و نیروهای مسلح باید با دانشجوها جلسه بگذارند و حرف‌های گفتنی آنها را بشنوند. ایشان به سوی دیگر ماجرا نیز اشاره کرده و بیان کردند مسئولان نیز حرف‌های گفتنی زیادی برای دانشجوها دارند.

مقام معظم رهبری با بیان این‌که هیچ چیزی جای گفت‌وگوی رودررو را نمی‌گیرد، سنت قدیمی صحبت چهره به چهره روحانیون با مردم را مؤثر قلمداد و تأکید کردند پاسخ بسیاری از مطالب، ابهامات و سؤالات امروز ذهن نسل جوان در دیدارهای دانشجویی مسئولان نهفته است.

نباید روی اظهار نظر تند جوان دانشجو حساسیت داشت

رهبر معظم انقلاب در دیدار سال 1391 از اتفاقات روز و پدیده‌های نوین نیز غافل نشدند و به سؤالات پیرامون سایت‌ها و وبلاگ‌ها و برخوردها در محیط دانشجویی اشاره کردند. رهبری با تأکید بر این‌که قوه قضاییه نیز قاعدتاً استدلال‌هایی دارد، بین فرد مخالف و معارض نظام که قصد دشمنی و عناد دارد با فردی که از روی احساسات مطلبی را حتی نادرست بیان می‌کند، تفاوت گذاشتند و بیان کردند در قبال اظهار نظر احیاناً قدری تند جوان دانشجو نباید خیلی حساسیت وجود داشته باشد.

مقام معظم رهبری مانند گذشته از پیشنهادات جدید حتی در سطح کلان استقبال کردند. به‌طور مثال در واکنش به «اقتصاد تهاجمی»، چنین طرحی را در صورت تبیین دانشگاهی و آکادمیک و البته مکمل اقتصاد مقاومتی بی‌عیب دانستند. ایشان اقتصاد مقاومتی را مطالبه‌ای عمومی عنوان کردند که دانشجویان باید با زبان دانشگاهی به تبیین و مشخص کردن حدود آن بپردازند؛ اقتصادی که در شرایط فشار، تحریم و دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تضمین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

دانشجو حق انتقاد دارد

رهبر انقلاب بار دیگر تأکید کردند دانشجویان حق انتقاد دارند و اصرار داشتند جریان دانشجویی و جنبش دانشجویی موضع انتقادی خودش را حتماً حفظ کند. البته ایشان متذکر شدند موضع انتقادی نباید تکمیل‌کننده پازل دشمن باشد. به اعتقاد رهبری انتقاد کردن می‌تواند به‌شکلی انجام بگیرد که به‌هیچ وجه مقصود دشمن را برآورده نکرده و پازل دشمن را تکمیل نکند.

رهبری حتی نظرات کارشناسی مخالف با نظر خودشان را ضد ولایت ندانستند و صراحتاً تأکید کردند فعالیت‌های کارشناسی، علمی، دقیق و معتبر هیچ مخالفتی با ولایت فقیه و نظام ندارد. البته مقام معظم رهبری با اشاره به تخصص و کارشناسی خود در برخی امور تأکید کردند حتی تقابل نظر دیگری با نظر ایشان نیز معارضه، مبارزه، مخالفت و اعلام جدایی از رهبری و ولایت به حساب نمی‌آید و نباید بیاید.

یکی از مهم‌ترین محور دیدار دانشجویی سال 1391 به مطالبات رهبری از دانشجویان مرتبط بود. ایشان مجموعه مطالبات خود که فهرستی طولانی است را پرتوقعی ندانستند و توجه به نیروی متراکم در دانشگاه را نفی گمان پرتوقعی قلمداد کردند. به اعتقاد رهبری، دانشگاه محیط تراکم نیرو است؛ نیروهایی ناشی از عنصر اصلی جوانی و همچنین علم، دانش و دانشجویی.

ایشان با اشاره به این‌که انقلاب، فضا را در محیط‌های جوان و دانشجویی، تشدید و مضاعف کرد، تأکید داشتند هرچه از دانشجویان توقع انجام کارهای سخت را داشته باشند، پرتوقعی نیست؛ چون جریانی سیال و نیرویی تمام‌نشدنی وجود دارد که چنانچه این نیرو آزاد و هدایت شود، می‌تواند کشور را به طور کامل آباد کند.

آرمان‌گرایی با پرخاشگری اشتباه نشود

آرمان‌گرایی دیگر توقع رهبری از دانشجویان بود و ایشان بر زنده ماندن این حالت در دانشگاه اصرار داشتند. مقام معظم رهبری متذکر شدند آرمان‌گرایی هم در سیاست و هم در همه صحنه‌های دیگر مثل آرمان‌گرایی در علم باید مورد توجه باشد. آرمان‌گرایی در علم یعنی در زمینه مسائل علمی باید دنبال قله بود و توجه دانشجویان به خوب درس خواندن باید نتیجه بدهد.

به اعتقاد رهبر انقلاب، امروز درس خواندن، علم‌آموزی، پژوهش و جدیت در کار اصلی دانشجویی، جهاد است. البته رهبری تأکید کردند آرمان‌گرایی نباید با پرخاشگری اشتباه شود و نباید تصور کرد هر فردی آرمان‌گراتر بوده، پرخاشگرتر و دعواکُن‌تر است و باید احساسات کنترل شود.

البته رهبری از انتقادپذیری تشکل‌های دانشجویی تشکر کردند؛ چراکه پیش‌تر در دیدار رمضانی به دانشجوها گفتند: «چرا در مسائل اجتماعی موضع نمی‌گیرید و وارد نمی‌شوید؟»؛ اما خوشبختانه تشکل‌ها در دو، سه سال بعد، در مسائل گوناگون و محیط‌های دانشجویی موضع‌گیری کردند.

ایشان در بخشی دیگر حضور فیزیکی و فکری در مسائل عمومی کشور از سوی مجموعه‌ی دانشجویی را لازم دانستند و البته اشاره‌ای به بحث جنگ نرم داشتند. رهبر انقلاب، اساسی‌ترین قضیه را امید دانستند و از دانشجویان خواستند امید را زنده نگه دارند: «از جمله سخت‌ترین کارهایی که علیه من و شما دارد انجام می‌گیرد، این است که امید را در ماها بمیرانند. سعی کنید امید را زنده نگه دارید. هرچه می‌توانید، شعله امید را در دل خودتان و در دل مخاطبان‌تان زنده نگه دارید. با امید است که می‌شود پیش رفت. امید هم امید بیجا نیست؛ امیدی است که واقعیت‌ها کاملاً ما را به درستی آن نوید می‌دهد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1044599

وب گردی

وب گردی