دانشگاه باید نیازهای جامعه و صنعت را برآورده کند

کارگاه آموزشی دانشگاه نسل سوم و چهارم و ایجاد سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار و بر رفتن دانشگاه به سمت پژوهش و رفع نیازهای جامعه و صنعت تاکید شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از یاسوج، کارگاه آموزشی دانشگاه نسل سوم و چهارم و ایجاد سرای نوآوری با محور هدایت پژوهش‌های دانشگاه به سوی ایده‌پردازی و تجاری‌سازی، پرورش دانشجویان و نخبه گان ایده‌پرداز و کارآفرین، جهت رفع نیازهای صنعت و جامعه برگزار شد.

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در کارگاه آموزشی دانشگاه نسل سوم و چهارم و ایجاد سرای نوآوری عنوان کرد که علم یک نور و یک وسیله است برای سعادت، تعالی و کمال انسان.

کرم جانی پور با بیان اینکه آنجایی که مشکل پیش می آید و خدمت به مردم نیاز هست یادگیری علم واجب می شود بیان کرد: ارزش هر علم به موضوع آن است و جایگاه علوم با هم متفاوت است که ما از هر علمی باید بهترین را انتخاب کنیم که برای جامعه مفید و سودمند باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ایجاد فضا و بستر مناسب برای فعالیت و رفع نیازهای جامعه واجب است خاطرنشان کرد: علم باید همراه با ایمان و عمل باشد که ارزش و سود داشته باشد.

جانی پور گفت: با توجه به تغییر و تحول در دنیا هر علمی وسیله و ابزار خاص خودش را می خواهد وباید از این ابزار و روشها استفاده کرد و به آن علم دست یافت.

وی با ابراز امیدواری از اینکه همه دانشگاهها و موسسات علمی به سمت فناوری و نوآوری روی آورده اند بیان کرد: در دانشگاه باید دانشجویان را به سمت علوم مورد نیاز جامعه تربیت کنیم که دانشجوی ما بعد از فراغت از تحصیل دغدغه اشتغال نداشته باشد و سرباری برای جامعه نباشد و یک مخترع و یا کارآفرین تحویل جامعه دهیم و نباید مصرف کننده باشیم بلکه نخبه پرور و تولید کننده باشیم.

معاون پژوهش وفناوری واحد یاسوج در ادامه بیان کرد: کارآفرینی کار ویژه ای برای بسیاری از کشورها است.

وی گفت: توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال دانش بنیان می تواند راه حلی برای ثبت اختراع و خلق ایده برای جوانان و نخبگان برای حل مشکلات کشور باشد.

در ادامه این کارگاه ابراهیمی تبار مدیرامور سیاستهای معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دو رویکرد کلی برای توسعه علم و فناوری وجود دارد، یکی فشار علم یعنی دانشگاه علم تولید کند و در جامعه و صنعت مشکل را حل کند.

وی گفت: دومین رویکرد کشش تقاضاست و در این رویکرد دیگر دانشگاه نمی تواند تعیین کننده باشد بلکه بازار و صنعت تعیین می کنند که چه علمی را نیاز دارند و باید دانشگاه این علم وتخصص را تحویل جامعه دهد.

ابراهیمی تبار بیان کرد: طبق آمار وضعیت کشور در حوزه علمی مطلوب است و در بعضی حوزه ها جزء کشورهای اول هستیم ولی این علوم هنوز وارد بازار و صنعت نشده اند.

وی بیان کرد: در توسعه فناوری نیاز به تلاش بیشتر داریم و با تشکیل مراکز ارتباط با صنعت و مراکز رشد باید بتوانیم نیازهای بازار را برطرف کنیم.

کد خبر: 1044623

وب گردی

وب گردی