انجمن‌های علمی-دانشجویی خلأهای آموزشی را پر می‌کنند

انجمن‌های علمی-دانشجویی با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اهداف و اقدامات این انجمن‌ها تعریف شده است از جمله ارتباط با صنعت و برگزاری کارگاه‌های مهارتی، می‌توانند خلأهای آموزشی و فاصله بین آموزش دانشگاه تا نیاز صنعت به متخصص را پر کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن‌های علمی دانشجویی به عنوان مرکزی برای پرورش استعدادهای علمی، مدیریتی، تقویت نشاط علمی و اجرای برنامه‌های تکمیلی همسو با آموزش‌های دانشگاهی تشکیل شدند.

شاید در عمل فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی هم‌تراز اهداف و جایگاه‌شان در اسناد بالادستی نباشد؛ اما فعالیت در این انجمن‌‌ها دست‌کم سبب ایجاد اعتماد به نفس، زمینه‌سازی برای انجام کارهای علمی هر چند کوچک، کمک به گسترش فرهنگ علمی، کشف استعدادهای دانشجویی، ایجاد فضای نشاط و ایجاد روحیه کار‌گروهی و جمعی می‌شود.

به طور معمول انجمن‌های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان علاقه‌مند به مشارکت در فعالیت‌های علمی در یک دانشکده یا گروه آموزشی هستند؛ اما در صورتی که دانشجویان دو یا چند رشته علاقه‌مند به تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشته‌ای باشند، می‌توانند اقدام به تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین‌رشته‌ای کنند.

«انجمن ایده‌های نوین» اولین انجمن علمی دانشجویی بین‌رشته‌ای دانشگاه آزاد اسلامی

محمد شکری مدیر وقت دفتر توسعه فناوری، ارتباط با صنعت و کارآفرینی واحد تبریز درباره این انجمن علمی که سال 95 تشکیل شده است، اظهار کرد: این انجمن مختص یک رشته نبوده و از دانشجویان کلیه رشته‌ها که دارای ایده، خلاقیت و اختراع باشند، تشکیل شده است؛ شناسایی و حمایت از دانشجویان نخبه و صاحب ایده، با هدف هدایت آن‌ها به مرکز رشد، گسترش فعالیت‌های دانش بنیان و تجاری سازی از اهداف این انجمن است.

وی تصریح کرد: جلب حمایت سایر ارگان‌ها مثل مرکز شتاب‌دهی معاونت فناوری ریاست جمهوری، هدایت گروه‌های انسجام یافته به مراکز رشد برای کسب عنوان دانش بنیان و تجاری سازی محصول از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است.

انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توانند خلأهای آموزشی را پر کنند

مهدی شاهین، دبیر انجمن علمی ایده‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بیان کرد: مسئولان دانشگاه می‌توانند با توجه بیشتر به انجمن‌های علمی و افزایش بودجه آن‌ها سبب گسترش فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی شوند؛ با شرایط فعلی دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی برای برگزاری برنامه‌های علمی هزینه می‌کنند اما باید با دوندگی و بعد از گذشت یک یا دوماه هزینه‌های انجام شده را پس بگیرند.

وی اضافه کرد: معمولاً دانشجویان عضو انجمن‌های علمی پیگیر برگزاری برنامه‌های مختلف از جمله بازدیدهای علمی هستند؛ اما باید موافقت و همراهی استادان را نیز جلب کنند که استادان در این زمینه تمایل کمتری دارند؛ اگر همکاری اعضای هیئت علمی با انجمن‌های علمی افزایش پیدا کند، حضور انجمن‌های علمی در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، بازدیدهای علمی و حتی اختراعات و دستاوردهای علمی این انجمن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن علمی ایده‌های نوین واحد تبریز اذعان کرد: انجمن‌های علمی این توانایی را دارند که با توجه به ارتباطات خوبشان با صنعت، از صاحبان صنایع برای حمایت از برنامه‌های دانشجویی استفاده کنند؛ اما دالان‌های فراوانی در دانشگاه برای این موضوع وجود دارد از هماهنگی با حراست تا چندین مرحله دیگر، اگر قوانین جذب اسپانسر تسهیل شود یا میزان حمایت از انجمن‌های علمی افزایش پیدا کند، فعالیت علمی و ترویجی این انجمن‌ها بیش از گذشته می‌شود.

شاهین با بیان اینکه تبریز شهری صنعتی بوده و صاحبان صنایع به ارتباط با دانشگاه تمایل دارند، اشاره کرد: طبیعی است که دانشجویان پس از فراغت از تحصیل به دنبال شغل است و صنعت نیز به متخصص نیاز دارد چه بهتر که این نیاز از طریق دانشگاه و با معرفی دانشگاه برطرف شود، صاحبان صنایع در جریان بازدیدهای دانشجویی، ارتباط دانشگاه و صنعت را بسیار مفید می‌دانند.

وی اذعان کرد: میان آنچه در دانشگاه آموزش داده شده و نیاز صنعت و جامعه فاصله وجود دارد، بخشی از این فاصله نیز طبیعی است اما گذراندن دوره کارآموزی و برگزاری کارگاه‌ها توسط انجمن‌های علمی می‌تواند خلأهای آموزشی موجود را پر کند.

انجمن‌های علمی دانشجویی گرفتار روزمرگی نشوند

دبیر انجمن علمی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خاطرنشان کرد: سطح فعالیت هر انجمن علمی دانشجویی بستگی به میزان انگیزه و تلاش اعضای آن دارد، هم‌اکنون بعضی از انجمن‌های علمی دانشجویی به برگزاری چند همایش یا بازدید علمی بسنده کرده است که این انجمن‌ها برای موفقیت نباید به گرفتار روزمرگی شوند بلکه با کمک نوآوری اعضای خود می‌توانند دستاوردهای علمی بهتری داشته و آن را عرضه کنند.

وی ادامه داد: با تلاش اعضای انجمن علمی 4 اختراع انجام شده بود که با پیگیری انجمن ایده‌های نوین این اختراعات ثبت شده و در مراکز رشد یا پارک علم و فناوری مستقر هستند.

شاهین عنوان کرد: دانشجویانی که دوره کارآموزی را می‌گذرانند یا به بازدیدهای علمی می‌روند، پس از برگزاری برنامه ایده‌هایی برای حل مشکلات یا بهبود روند تولید شرکت‌ها دارند؛ همین ایده‌هایی که به ذهن دانشجویان می‌رسد فرصتی برای انجام کارهای نو و بیرون آمدن از روزمرگی است.

ثبت 10 اختراع توسط دانشجویان انجمن علمی «ایده‌های نوین تبریز»

10 اختراع توسط دانشجویان عضو انجمن علمی ایده‌های نوین تا‌کنون ثبت شده است و در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد منطقه‌ای نیز طرح‌هایی از دانشجویان عضو این انجمن ارائه شده است.

معمولا هریک از انجمن‌های علمی از راهنمایی یکی از اعضای هیئت علمی گروه مربوطه استفاده می‌کنند؛ اما انجمن علمی ایده‌های نوین هم‌اکنون با هدایت معاون پزوهشی و مدیر ارتباط با صنعت واحد تبریز اداره می‌شود و 700 عضو دارد.

برگزاری کارگاه‌ها، تشکیل تیم‌های کاری با تخصص‌های مختلف لازم، فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه، شرکت در مسابقات، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و استارت‌آپ‌های معتبر، حمایت از طرح‌های اعضا از برنامه‌های انجمن علمی ایده‌های نوین واحد تبریز عنوان شده است.

کارگاه‌های ایده‌پردازی علمی، ثبت اختراعات ملی‌، شیوه اعتبار سنجی اختراعات، شیوه تجاری سازی اختراعات، ثبت بین المللی و نوشتن طرح کسب و کار از عناوین دوره‌های آموزشی این انجمن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044645

وب گردی

وب گردی