کارگاه آموزشی توجیهی ایمنی و امنیت در واحد بوشهر برگزار شد

معاون حفاظت فیزیکی مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: رصد تمامی واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه از جنبه ایمنی و حفاظت فیزیکی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارگاه آموزشی – توجیهی ایمنی، امنیت و حفاظت فیزیکی در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با حضور فیروزی معاون حفاظت فیزیکی مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، کبیری و علیزاده کارشناسان حفاظت فیزیکی مرکز حراست، اسماعیل عبدالهی دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، رؤسا و مدیران حراست واحدها و مراکز آموزشی این استان برگزار شد.

معاون حفاظت فیزیکی مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه در خصوص دلایل حضور گروه بازرسی ایمنی در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان با تأکید بر اینکه به دنبال بازدید از دانشگاه هستیم و نه بازرسی، گفت: بر حسب مأموریت و رسالت دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت رسانی به قشر جوان و ارزشمند دانشجو، مسئولیت رصد تمامی واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه از جنبه ایمنی و حفاظت فیزیکی به حراست دانشگاه واگذار شده است.

فیروزی با تأکید بر اینکه حضور کارشناسان ایمنی در جهت پیشگیری از بروز حوادث و برقراری آمادگی کامل برای مقابله با شرایط بحرانی در صورت وقوع حادثه است، ادامه داد: این کنکاش و جستجو با هدف اصلاح و بهبود شرایط ناامن و خطر آفرین و نه به منظور مچ گیری و بزرگ نمایی ضعف ها و یا خدای ناکرده تخریب وجهه دانشگاه، مسئولین و کارکنان خدوم آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امید است تمامی ارکان دانشگاه از تجربیات و دانش تیم ایمنی بهره مندی لازم را کسب کنند، اذعان کرد: اگر ایمنی و امنیت کامل کاری برقرار باشد، ضمن جلوگیری از بروز خسارت های مادی و معنوی، سبب خواهد شد تا دانشگاه با چالش های کیفری بعد از حادثه مواجه نشود.

این مسئول با اشاره به اینکه سازمان مرکزی دانشگاه به دنبال یاری رساندن به واحدها و مراکز دانشگاه در مقوله ایمنی و امنیت است، تصریح کرد: با اعتقاد بر اینکه هزینه در عرصه ایمنی نه تنها هدر رفت سرمایه نیست بلکه پشتوانه و سرمایه گذاری است، در این زمینه کارهای مثبتی انجام و قدم های محکمی برداشته شده است که می توان به ابلاغیه ایمنی دانشگاه که در آن خط سیر اقدامات مشخص شده است، اشاره کرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که می فرماید: سلامتی نعمتی پنهان است، وقتی که هست از یاد برود و آنگاه که برفت به یاد آید، تشریح کرد: توجه به ایمنی نباید تنها به اماکن و امور حساس باشد چرا که دانشگاه خانه ما و تک تک دانشجویان و همکاران در دانشگاه، خانواده ما هستند.

معاون حفاظت فیزیکی مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان کلام رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی) که فرمودند: اگر امنیت نباشد، اقتصاد هم نیست، تلاش براى سازندگى و افتخارآفرینى هم نیست، خاطرنشان کرد: طبق مسئولیتی که بر دوش ما گذاشته شده است، باید پاسخگوی شرایط تحصیل، حضور و ایمنی افراد در دانشگاه باشیم.

کارشناس حفاظت فیزیکی مرکز حراست دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تنها دانشگاه کشور است که در تشکیلات خود، ساختار مدیریت ایمنی و آتش نشانی دارد، اذعان کرد: از آنجا که مخاطب در دانشگاه علاوه بر سرمایه، انسان است، توجه به ایمنی بسیار مهم و ضروری است و باید تمام عوامل تهدید کننده رفع شود.

کبیری با اشاره به اینکه در تقسیم بندی دولت، ساختمان ها به 9 گروه طبقه بندی شده و مراکز آموزشی و فرهنگی در رده بندی جداگانه از باقی ساختمان ها قرار گرفته اند، اظهار کرد: ضوابط و آیین نامه ها حتی برای ساختمان های یک طبقه آموزشی با شاخص های مشخص و خط قرمز تعیین شده است.

وی با تأکید بر اینکه مقابله با حوادث، پیشگیری ها و رعایت ضابطه ها باید رعایت و اطلاع رسانی شود، عنوان کرد: باید در دانشگاه کمیته ایمنی تشکیل و رؤسای دانشگاه ها مشاورانی متخصص در این زمینه برای خود تعیین کنند.

کبیری با یادآوری اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: رفع بسیاری از نواقص نیازمند هزینه های گزاف نیست اما کوچکترین نقص ها می توانند صدمات جبران ناپذیری را سبب شوند.

وی با بیان اینکه برای هر فصل سال، دستورالعمل های مناسب آن وجود دارد، توضیح داد: نظارت، نگهداری، سرویس های دوره ای و تعمیرات ضریب احتمال بروز حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

کد خبر: 1044659

وب گردی

وب گردی