مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 11آذر

«650 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای اشتغال‌زایی دانش‌بنیانی‌ها​، منفعل در عمل رادیکال در موضع‌گیری، برنامه‌های هفته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 11 آذر به شرح زیر است:

650 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای اشتغال‌زایی دانش‌بنیانی‌ها​

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به‌ امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در فراصندوق ستارگان پرداخته است. ایجاد صندوق‌های حمایتی یکی از این فعالیت‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی برنامه خاصی را برای این منظور در نظر گرفته است، به‌طوری که روز گذشته مراسم امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در فراصندوق ستارگان با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. هدف از تاسیس این صندوق پرکردن خلأ استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای مراحل میانی و انتهایی در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور است.

حمید امیری‌نیا، مشاور ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اعتبارات اولیه این صندوق را ۶۵۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: «همه سهامداران این صندوق که در بالا ذکر شد، ۱۰درصد از منابع مالی آن را تامین خواهند کرد».

منفعل در عمل رادیکال در موضع‌گیری

تشکل‌های اصلاح‌طلب فعال در دانشگاه‌ها، در ماه‌های اخیر فضا و رویکرد منفعلانه‌ای را تجربه می‌کنند. نه از آن شور و پیگیری‌های مصرانه دولت قبلی خبری هست و نه همکاری‌های آنچنانی وزارت علوم و بهداشت. اواخر خرداد امسال تعدادی از تشکل‌های دانشجویی موسس اتحادیه‌ «تادا» در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به موانعی که در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت احساس می‌کنند، انتقاد کردند و از او خواستند تا پایان شهریور ضمن صدور مجوز نهایی اتحادیه‌های دانشجویان اصلاح‌طلب و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت تشکل‌های اصلاح‌طلب، نظام پرداخت‌های مالی به تشکل‌های دانشجویی را فعال کند و استقلال دانشگاه را بازگرداند. این تشکل‌ها در نامه ضرب‌الاجلی هم تعیین کردند و نوشتند تا پایان شهریور منتظر تحقق خواسته‌های خود و وعده‌های قبلی دولت می‌مانند. درنهایت اما درخواست‌کنندگان‌ نه روی کاغذ و نه در عمل، پاسخی به خود ندیدند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

برنامه‌های هفته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با فرهیختگان به تشریح برنامه‌های هفته پژوهش پرداخت. وی در این باره گفت: با توجه به اهمیت بالای بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید ریاست محترم هیات امنا و هیات‌موسس دانشگاه و همچنین ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی شعار دانشگاه در هفته پژوهش و فناوری با عنوان «دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» انتخاب شد تا در فرصت به دست آمده در این ایام زوایای مختلف این بیانیه شکافته شده و در راستای تحقق آن برنامه‌ریزی و حرکت کرد. علاوه‌بر شعار کلیدی که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان شده است، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز شعار «پژوهش اثر بخش، فناوری ارزش آفرین، رونق تولید» را انتخاب کرده است که بر همین اساس روزهای هفته نیز نامگذاری شده‌اند و از شنبه 23 تا پنجشنبه 28 آذرماه این حرکت ادامه پیدا خواهد کرد.

محمدی، تقدیر از پژوهشگران برگزیده واحدها و استان‌ها در گروه‌های آموزشی مختلف، برگزاری و شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در سطح ملی و همچنین استان‌ها، برگزاری مسابقات، کارگاه‌های پژوهشی و جشنواره‌های علمی و پژوهشی در سطح واحدها را اهم برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در واحدها و مراکز استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد. او ادامه داد: «هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناورانه و برگزاری هفدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری علمی از دیگر برنامه‌های ملی ستاد هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی است. هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی 27 آذرماه جاری برگزار می‌شود، پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور ترویج و گسترش فرهنگ خلاقیت و نوآوری، شناسایی، تشویق و ایجاد ‌انگیزه در پژوهشگران و فرهیختگان، افزایش سطح مهارت‌های فن‌آفرینان و نیز تقویت‌ انگیزه علمی و پژوهشی و آگاهی جامعه از فعالیت پژوهشگران، مخترعان و نوآوران هر ساله جشنواره‌ای با عنوان جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری (فرهیختگان) به صورت ملی برگزار می‌کند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 11 آذر به شرح زیر است:

ادامه فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها مجددا بررسی شود

منصور غلامی وزیر علوم در این عنوان روزنامه آفرینش از بررسی ادامه فعالیت‌های پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها خبر داد. وی نهمین جلسه شورای نظارت و ارزیابی کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری که با محوریت تحلیل راهبردی فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی برگزار شده بود، اظهار کرد: به طور حتم نتایج جلسات ارزیابی باید به سمت اجرا در واحدهای ذی‌ربط سوق یابد و موضوع و پیشنهادهای شورای نظارت به شورای گسترش آموزش عالی و معاونت آموزشی برای پیگیری منعکس شود چرا که این امر به اصلاح موارد کمک می‌کند. تاثیر نظارت و ارزیابی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها باید محسوس باشد و همکاران لازم است در بخش های مختلف همکاری نزدیک با مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت داشته باشند؛ چراکه بدون نظارت و ارزیابی، اجرا و اصلاح برنامه‌ها و پاسخ‌گویی با موفقیت همراه نخواهد شد.

وزیر علوم، تاکید کرد: لازم است شورا برای ارائه یک پیشنهاد اجرایی درباره ادامه فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها از نظرات استادان و دانشجویان نیز در تکمیل گزارش ارزیابی بهره برد؛ زیرا به لحاظ کارشناسی و ضرورتی که بر اساس آن پردیس‌ها ایجاد شده بود، اهداف ایجاد پردیس‌ها منتفی است، به همین منظور اگر بخواهد فعالیت پردیس‌ها ادامه پیدا کند باید اهداف جدید تعریف شود.

وی افزود: در موضوع توجه به ماده 30 قانون اساسی نیز باید تلاش کنیم بحث خودکفایی در آموزش عالی را با مراجع ذی‌ربط تعریف کنیم. اگر این تعریف شکل گیرد می‌توانیم در گسترش آموزش عالی و تخصیص ظرفیت‌ها از آن استفاده کنیم، به گونه‌ای که ظرفیت آموزش عالی کم نشود.

بورس خارج دانشگاه‌ها از کنکور دکتری حذف شد

این عنوان روزنامه آفرینش، به حذف بورس خارج دانشگاه‌ها از کنکور دکتری پرداخته است. در چند سال اخیر پذیرش گرفتن بورس خارج از کشور منوط به شرکت داوطلبان در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) شده است؛ اما در دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال 99 بند شرایط مربوط به بورس خارج حذف شده است و در دفترچه راهنما موضوعی در این خصوص ذکر نشده است.

در دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال 99 تنها شرایط اختصاصی و عمومی برای ثبت نام اعلام شده است. این در حالی است که در دو سال گذشته در بند 8 دفترچه راهنمای ثبت نام (شماره یک) آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال 98 آمده بود: «پذیرش بورس خارج از کشور:در صورت اعلام ظرفیت پذیرش برای رشته های تحصیلی بورس خارج از کشور توسط دانشگاه ها، شرایط و ضوابط مربوط به این رشته ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره 2) اطلاع رسانی خواهد شد.»

همچنین پیش از این در دفترچه راهنمای ثبت‌نام (شماره یک) آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال 97 تمامی شرایط اختصاصی ویژه بورس خارج از کشور اعلام شده بود. این شرایط شامل حداقل میانگین (معدل) نمره های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته، حداکثر سن داوطلب در زمان ثبت‌نام جهت شرکت در آزمون دکتری و سایر شرایط کسب حد نصاب علمی لازم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044664

وب گردی

وب گردی