راه‌‌‌‌اندازی مجموعه آزمایشگاهی واحد تهران مرکزی در مجتمع نیایش/ استفاده بهینه از کلیه تجهیزات آزمایشگاهی واحدهای استان تهران

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی گفت: همه نوع خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی از کارشناسی تا مقطع دکتری در مجتمع آزمایشگاهی نیایش ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌ها و مراکز تحقیقاتی، رکن اصلی توسعه پژوهش در هر کشور محسوب می‌‌شوند. گسترش پژوهش و ابداع دستاوردهای بومی در حوزه‌‌های مختلف، نیازمند بهره‌‌‌‌مندی از ابزارهای لازم است.

دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی، پایگاه اصلی توسعه و تقویت تجهیزات آزمایشگاهی و فراهم کردن زمینه لازم برای حضور پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی هستند. وجود دستگاه‌‌‌‌‌های پیشرفته در آزمایشگاه‌‌‌های دانشگاه آزاد و ایجاد سامانه منسجم ساها در این مجموعه نشان‌دهنده توجه ویژه این دانشگاه به مقوله تحقیق و پژوهش است.

واحدهای دانشگاه آزاد در استان‌‌‌‌‌های مختلف، تجهیزات آزمایشگاهی متفاوتی دارند که امکانات خود را در اختیار صنایع و سازمان‌‌های گوناگون قرار می‌‌دهند. به این ترتیب، درآمدزایی مناسبی برای دانشگاه ایجاد می‌‌‌شود. از سوی دیگر، وجود آزمایشگاه‌‌های تخصصی در مجموعه دانشگاه آزاد، نشان‌‌دهنده اثرگذاری این دانشگاه در فراهم کردن امکانات مناسب برای پژوهشگران است.

بدون تردید، دانشگاه آزاد بار مهمی از پژوهش کشور را به دوش می‌‌کشد که با فراهم کردن امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مدرن، توانمندی لازم در خصوص ارائه امکانات آزمایشگاهی را به کلیه پژوهشگران و مراکز آموزش عالی کشور دارد. بدون اغراق، توانمندی این دانشگاه بزرگ کشور در عرصه پژوهش و امکانات آزمایشگاهی، همگام با دانشگاه‌‌های مطرح کشور بوده و در برخی موارد بالاتر از مراکز آزمایشگاهی دانشگاه‌‌‌های دولتی قرار گرفته است.

علی نیازی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در واحدهای استان تهران گفت: از اقدامات مهمی که در سطح استان تهران و در یک سال اخیر در حوزه پژوهش و توسعه تجهیزات آزمایشگاهی انجام شد، بررسی دستگاه‌‌هایی بود که در سطح استان وجود دارد. به این ترتیب امکان برآورد دستگاه‌‌‌های فعال و قابل استفاده‌‌‌ در استان و تجهیزاتی که به صورت غیرفعال وجود دارد، فراهم شد. از سوی دیگر، دستگاه‌‌‌هایی که در واحدهای دیگر بدون استفاده بود در آزمایشگاه‌‌های واحدهای استان تهران جابجا کردیم و از خرید دستگاه جدید جلوگیری شد. در حال حاضر هم دستگاهی نداریم که بدون استفاده باشد.

وی تشریح کرد: با توجه به گستردگی استان تهران، سیاست‌‌‌گذاری راه‌‌اندازی مراکز خدماتی و تجهیزات کارگاهی غرب تهران در مجتمع نیایش آیت الله هاشمی مرتبط به واحد تهران مرکزی و در شرق تهران هم در واحد تهران شمال دنبال می‌‌شود. با توجه به تجمیع دانشکده‌‌های واحد تهران مرکزی، رشته‌‌های علوم انسانی ما در سوهانک و رشته‌های فنی و مهندسی در مجتمع نیایش تجمیع شدند و تمام کارگاه‌‌ها و آزمایشگاه‌‌‌های ما هم در حال حاضر در مجتمع نیایش جمع شده است. به طور قطع، آزمایشگاه‌‌هایی که در یک سال اخیر ساختیم بزرگ‌ترین مجموعه آزمایشگاهی ایران خواهد بود که در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: همه نوع خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی از کارشناسی تا مقطع دکتری در مجتمع آزمایشگاهی نیایش ارائه خواهد شد. کارگاه آزمایشگاهی هم در رشته‌‌های فنی و مهندسی خواهیم داشت که به تمام واحدهای استان تهران خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌‌دهند.

وی تاکید کرد: در بحث تحقیقاتی هم تمام مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده بافت به عنوان بزرگ‌ترین پژوهشکده‌‌ای که مجوز لازم از وزارت بهداشت دارد در مجتمع نیایش مستقر است. از لحاظ موضوعی هم آزمایشگاه تحقیقاتی جامع فیزیک، شیمی، زیست، مهندسی بافت و مهندسی پزشکی، مکانیک و عمران و بسیاری از رشته‌‌های دیگر را مجزا کردیم که حدود 80‌درصد آن آماده است و به‌زودی افتتاح می‌‌شود.

نیازی یادآور شد: دستگاه‌‌‌‌‌‌های مدرنی هم در حوزه فنی و مهندسی داریم که از جمله این دستگاه‌‌‌‌ها می‌‌توان به تجهیزات اسپکتروسکوپی اتمی و ملکولی اشاره کرد؛ همچنین مجموعه مناسب آزمایشگاهی لیزر، زیست‌‌شناسی و بایولوژی مناسبی داریم و به‌زودی بزرگ‌ترین مجموعه آزمایشگاهی ایران در واحد تهران مرکزی افتتاح خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی درباره فعالیت آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی در واحدهای دانشگاهی استان تهران تاکید کرد: آزمایشگاه‌‌های خاص و منحصر‌به‌فردی هم در واحدهای مختلف استان تهران وجود دارد؛ از جمله این آزمایشگاه‌‌‌‌‌ها و کارگاه‌‌‌ها هم می‌‌‌توان به کارگاه‌‌‌های واحد تهران جنوب اشاره کرد. همچنین واحد تهران شمال هم مجموعه آزمایشگاهی مناسبی با موضوع فنی و مهندسی و علوم پایه دارد که به پژوهشگران خدمات‌‌‌رسانی مناسبی ارائه می‌‌‌دهند.

وی درباره طرح تعاون آزمایشگاهی گفت: در ابتدا طرح تعاون در بحث آموزش بود که اعضای هیئت علمی مقداری از موظفی خود را در واحد دیگر بگذرانند و مشابه آن طرح در آزمایشگاه‌‌ها ایجاد شد که این کمیته در خصوص خرید تجهیزات می‌‌تواند تصمیم بگیرد چه تجهیزاتی در استان وجود دارد که نیاز به خرید مجدد ندارد. همچنین سیاست‌‌گذاری در این مورد که هر واحدی در چه زمینه‌‌ای آزمایشگاه تحقیقاتی راه‌‌‌اندازی کند؛ به بخش تعاون آزمایشگاه‌‌‌ها مرتبط است. به این ترتیب، اگر واحدی در سطح استان آزمایشگاه نانو دارد دیگر نیازی نیست واحدهای همجوار آزمایشگاهی را با این موضوع تاسیس کند و کلیه امکانات به صورت تجمیعی در اختیار دانشجویان و استادان قرار داده می‌‌‌شود.

رئیس شورای پژوهش استان تهران خاطرنشان کرد: تمام واحدهای استان تهران به تناسب قراردادی که با صنایع مختلف منعقد کردند، درآمدزایی مناسبی دارند. به عنوان مثال، واحد پردیس در زمینه بحث بتن آزمایشگاه‌‌‌های مجهزی دارد و خدمات‌‌رسانی مناسبی به صنایع مرتبط دارد، آزمایشگاه دارو‌‌سازی تهران مرکزی با شرکت‌‌های مختلف قرارداد دارد. واحد تهران شمال در بحث پدافند غیرعامل آزمایشگاه مجهزی داشته و واحد اسلامشهر در حوزه مواد مخدر، واحد تهران شرق در حوزه مخاطرات طبیعی، خدمات رسانی مناسبی را به ارگان‌‌ها و سازمان‌‌های مختلف دارند که بر آنها درآمدزایی دارد.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی تصریح کرد: کلیه آزمایشگاه‌‌‌های استان تهران که قابلیت اتصال با آزمایشگاه‌‌‌های یکپارچه دانشگاه آزاد، ساها را دارد عضو این مجموعه بوده و خدمات‌‌‌رسانی مناسبی را به کلیه پژوهشگران ارائه می‌‌دهد. در سایت این سامانه، اطلاعات کامل برای دسترسی به امکانات این آزمایشگاه قرار داده شده است.

وی در پایان تاکید کرد: کلیه دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه آزاد هم از تخفیف‌‌های لازم جهت بهره‌‌‌مندی و استفاده از خدمات آزمایشگاهی این دانشگاه بهره‌‌مند خواهد شد. دانشجویان دکتری هم که به عنوان مثال تا 6 میلیون تومان اعتبار رایگان دارند؛ اگر بیش از این مقدار از خدمات آزمایشگاهی استفاده کنند باید هزینه پرداخت کنند.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1044675

وب گردی

وب گردی