دولت اجازه پیگیری مطالبات مردم را به جریان دانشجویی نمی‌دهد/ ادوار جنبش دانشجویی حق سوءاستفاده از نام تشکل را ندارند

دبیر اتحادیه جنبش دانشجویی عدالتخواه گفت: افرادی که جزو ادوار جریان دانشجویی بودند، حق ندارند از عنوان گذشته خود سوءاستفاده‌های سیاسی یا انتخاباتی کنند.

به گزارش گروه دانشگاه- مریم شمسایی‌نیا؛ جنبش دانشجویی همواره پرچمدار گفتمان انقلابی‌گری بوده و مبتنی بر رهنمود‌های امامین انقلاب اسلامی، رسالت‌ها و مأموریت‌های خود از جمله نقش آفرینی و گفتمان‌سازی، افزایش بصیرت و بینش سیاسی، موضع گیری صریح و به‌هنگام و مبارزه با فساد را عهده‌دار است.

جنبش دانشجویی در شرایط کنونی برای انجام رسالت‌ها و وظایف خود با آفات و آسیب‌هایی مواجه است. به مناسبت 16 آذر نشست «نقد و بررسی جنبش دانشجویی» در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

دانیال یادگاری دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست ضمن انتقاد از نگاه تقابلی دولت با جریان دانشجویی بر حفظ استقلال جنبش دانشجویی و مطالبه‌گری مشکلات مردم توسط دانشجویان تاکید کرد.

وی معتقد است دانشجویان عدالتخواه تمام ساختارهای جمهوری اسلامی را قبول دارند؛ اما نقدهایی بر نوع ساختار و عملکرد آنها دارند. همچنین مسئولان باید فریادهای مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی را بشنوند.

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با چه اهدافی در دهه 80 تاسیس شده و در حال حاضر پیگیر چه موضوعاتی در جامعه است؟

متاسفانه در حال حاضر جریان دانشجویی از توده مردم فاصله گرفته است، جنبش عدالتخواه دانشجویی برای رفع این مشکل تلاش دارد فاصله خود را با مردم کم کند. برای همین نیز در موضوعات و معضلات مختلفی نظیر کارتون‌خوابی، مسکن مهر و سوخت کامیون‌دارها مطالباتی از مسئولان داشته و پیگیر حقوق آنها بوده است.

دانشجویان عدالتخواه باتوجه به اتفاقاتی که در حوزه صنعت و رونق تولید افتاده و نوع نگاهی که به قشر کارگر از سوی مسئولان وجود دارد، همواره تلاش کرده در کنار این قشر مظلوم باشد. کارگران اخراج شده از کارخانه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، مطالباتشان بیشتر از حق اولیه خودشان نیست و پیگیر حقوق عقب افتاده خودشان هستند.

ظلم به کارگران توسط دولت

جنبش عدالتخواه دانشجویی زمانی که روند دولت در مسئله خصوصی‌سازی را پیگیری و بررسی کرد، به این نتیجه رسید که اصل موضوع خصوصی‌سازی از سوی دولت، درست واکاوی نشده است. واگذاری بدون نظارت و تدبیر برای آینده و صنعت کشور مشکلاتی به وجود آورده همچنان که در حال حاضر نیز مشکلات فراوانی برای کارگران ایجاد کرده است‌.

دستگاه حاکمیتی به خصوص دولت و قوه مقننه به فکر قشر کارگر جامعه نیست. قوه قضاییه نیز در سال‌های گذشته به دلیل ورود نکردن به موضوعاتی که مردم درگیر آنها بودند، باعث بروز بحران‌هایی در اجتماع شده بود.

اگر نهادهای اصلی کشور نظیر قوه‌های قضاییه، مجریه، مقننه و دیوان محاسبات بستر لازم را برای پیگیری مطالبات مردم آماده نکنند، این مطالبات به ‌جای اینکه در ساختار اصلی خود پیگری شوند به صورت آشوب در خیابان‌ها مطرح می‌شود. نرم افزار انقلاب اسلامی در نحوه مواجهه و برخورد با مردم از بهمن 57 تا آبان 98 به‌روز رسانی نشده است، برای همین برخی از این بحران‌ها به سمت مسائل امنیتی کشور پیش می‌رود.

جنبش عداتخواه دانشجویی زمانی که پیگیر حقوق کارگران بود، متوجه شد که بسیاری از آنها خود را پشتیبان رونق تولید می‌دانستند و دغدغه‌‌ ضربه خوردن تولیدات ملی و صنعت داخلی توسط دولت را داشتند؛ اما متاسفانه از سمت نهادها و سازمان‌ها کشور مورد بی‌مهری قرار می‌گرفتند.

برخی از دستگاه‌ها و ضابطین قضایی درک مناسبی از مطالبات مردم ندارند و تنها با نگاه امنیتی به مسائل نگاه می‌کنند و اجازه پیگیری مطالبات مردمی را به جریان دانشجویی یا هر فرد عدالتخواهی نمی‌دهند.

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی چه برنامه‌های دارد؟

جنبش عدالتخواه دانشجویی در حال بررسی نسبت جریان دانشجویی با سایر جریان‌های سیاسی و ائتلاف‌های انتخاباتی است، البته با این نگاه که مخالف لیست‌های انتخاباتی مغایر با منافع مردم است. کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید نسبت خود را با الگوها و معیارهای انقلاب اسلامی از جمله ساده‌زیستی، شفافیت و خدمت به مردم مشخص کنند. اتحادیه جنبش دانشجویی عدالتخواه در انتخابات مجلس شورای اسلامی از هیج لیست و ائتلاف اصولگرا و اصلاح طلبی حمایت نمی‌کند.

نظر شما درباره برخی ادوار دانشجویی که از برچسب اتحادیه‌ها در مناسبات سیاسی خود سوءاستفاده می‌کنند، چیست؟

فعالیت‌های دانشجویی در دوران و بستری با عنوان دانشجویی انجام می‌شود و اگر فردی در گذشته عضو اتحادیه دانشجویی بوده، با اتمام زمان تحصیل خود در دانشگاه عنوان فعال دانشجویی بودن نیز از وی سلب می‌شود. افرادی که جزو ادوار جریان دانشجویی بودند، حق ندارند از عنوان گذشته خود سوءاستفاده‌های سیاسی یا انتخاباتی کنند.

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی مخالف استفاده ادوار از پرچسب اتحادیه‌های دانشجویی در فعالیت‌های انتخاباتی یا سیاسی است و افراد باید با عنوان حقیقی و فعلی خود وارد عرصه‌های مختلف از جمله سیاست شوند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی ساختار یا طرحی برای بیان اعتراضات مدنی مردم دارد؟

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی تمامی ساختارهای جمهوری اسلامی را قبول داشته و به آنها تعهد دارد و نقدش بر نبود بستر مناسب برای بیان اعتراضات مدنی مردم در موضوعات مختلف است. همچنین به بی‌کفایتی دولت در برخورد با قشر ضعیف جامعه اعتراض دارد. ساختارهای جمهوری اسلامی ایران بستر اصلاح نواقص حال حاضر کشور را دارند؛ اما نیازمند بازنگری و ایجاد مجاری برای بیان نظرات مردم است.

جریان دانشجویی با رویکرد استقلال، آسیب‌شناسی و تبیین مسائل مختلف را مطرح کند تا ساختارها و مسئولان دولتی و کشوری به اندازه کافی جهت پیگیری مطالبات مردم پویایی لازم را داشته باشند.

مردم در انتخابات فریب نخوردند

آیا به نظر شما مردم در انتخابات ریاست جمهوری یا سایر انتخابات فریب کاندیداها را می‌خورند؟

جنبش عدالتخواه دانشجویی موافق نیست که مردم در انتخابات‌‌های گذشته فریب خورده‌اند. مردم واقعیت‌های حال حاضر جمهوری اسلامی را دیدند و متناسب به واقعیات پای صندوق‌های رای‌ حاضر شدند. جریان انقلابی زمانی که نتواند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و غیره مشکلات مردم را حل و گفتمان لازم را در جامعه ایجاد کند، جریان‌های رقیب برنده انتخابات می‌شوند.

مردم تصمیم گرفتند در انتخابات سال 92 به گفتمانی که در حال حاضر مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارد، رای دهند. اگر نقصی در فضای فعلی جامعه وجود دارد با این عنوان که نتوانستیم گفتمان خود را با مردم مشخص کنیم نقص جریان انقلابی کشور است که حرف مردم را نفهمیده و نتوانسته راهکار ارائه دهد.

براساس نظر برخی کارشاسان جنبش دانشجویی دچار نوعی رکود در فعالیت شده است،ارزیابی شما چگونه است؟

جنبش دانشجویی در حال حاضر نسبت به دهه‌های ابتدای انقلاب واقع‌بین‌تر شده است؛ اما متاسفانه فعالان دانشجویی نتوانستند رابطه خود با مسئولان کشور و مردم را به درستی ایجاد یا تقویت کنند، در نتیجه هویت جریان دانشجویی به چالش کشیده شده است.

جریان دانشجویی در شرایط کنونی به جای اینکه پیگیر مطالبات مردم از مسئولان باشد؛ دچار آفت بزرگی به نام محافظه‌کاری شده است؛ یعنی در برابر مشکلات مختلف کشور از جمله عملکرد ضعیف صداوسیما، خصوصی‌سازی رانتی و مشکلات قوه قضاییه سکوت می‌کند. این سکوت نیز به دلیل مناسبات سیاسی ادوار دانشجویی که به اعضای فعلی اجازه اظهار نظر و نقد را نمی‌دهند، برمی‌گردد.

جریان دانشجویی در سال‌های گذشته به جای پیگیری مطالبات مردم، دنبال آینده‌نگری رقابت‌های سیاسی خودشان هستند. اگر دولت را تنها عامل رکود فعلی جریان دانشجویی بدانیم، تحلیل تک بعدی است در صورتی که علت واقعی محافظه‌کاری فعالان دانشجویی و حاکمیت است.

جریان دانشجویی بیمار است

رابطه جریان دانشجویی با مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جریان دانشجویی بیمار است؛ اما نسبت به پذیرش آن مقاومت می‌کند. در گام نخست باید بپذیریم جریان دانشجویی استقلال خود را از دست داده و وابسته شده است. جنبش دانشجویی نتوانسته تحلیل مناسبی نسبت به هویت خود با مردم داشته باشد.

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی اعتقاد دارد با وجود تمامی فشارهای دولتی باید مطالبات مردم را بیان کند و بیشتر مشکلات کشور با مطالبه‌گری کشور برطرف خواهد شد. انقلاب اسلامی متکی و معطوف به مردم است، پس باید با ایجاد عدالت اجتماعی مردم را دلگرم به انقلاب اسلامی کنیم.

مسئولان و دولت‌مردان نسبت به اشتباهات خود چه واکنشی دارند؟

مسئولان اعتقاد دارند که مردم نقد دارند؛ اما واقعیت این است که مردم نقد ندارند، بلکه فریاد دارند از اینکه نمی‌توانند مطالبات خودشان را به گوش مسئولان جمهوری اسلامی برسانند. برخی از مسئولان در شرایط فعلی کشور می‌دانند که اشتباه دارند و در جهت اصلاح آن اقدامی نمی‌کنند که جزو خائین انقلاب هستند. یا مسئولانی هستند که متاسفانه اشتباهات خود را قبول ندارند.

جریان دانشجویی در مواجهه با مسئولان باید نقادانه عمل کند؛ اما باید دقت کند نقدش سازنده و منصفانه باشد

جریان دانشجویی در مواجهه با مسئولان باید نقادانه عمل کند؛ اما باید دقت کند که نقدش سازنده و منصفانه باشد. دانشجویان عدالتخواه تلاش دارند با بررسی مشکلات و نقدهای موجود نسبت به یک مشکل، راه‌حل و راهکار مناسب نیز داده شود. به عنوان مثال اگر نقدی به عملکرد سازمان صداوسیما می‌شود راهکارهای آن نیز داده شده است. اما اینکه جریان دانشجویی در تمامی موضوعات و نقدهای خود باید راهکار ارائه دهد، تفکر اشتباهی است؛ زیرا دانشجویان وظیفه اجرایی ندارند و صرف دیده‌بانی جهت دیدن و بررسی آسیب‌های کشور است.

جنبش دانشجویی عدالتخواه چه نسبتی با قوه قضاییه دارد؟

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با تمامی ساختارها و نهادهای جمهوری اسلامی تعامل دارد و فضای تقابلی با هیچ فرد، جناح سیاسی و نهادی ندارد؛ اما اعتقاد دارد باید آسیب‌های موجود در این ساختارها بیان شود.

به عنوان مثال دانشجویان عدالتخواه احترام و ارادت به شخص رئیسی دارند؛ اما دلیل نمی‌شود اشکالات و عملکرد نامناسب قوه قضاییه را بیان نکنند. جریان دانشجویی با سلایق مختلف نباید یک نوع مطالبه‌گری داشته باشد، بلکه هر اتحادیه دانشجویی باید متناسب با اساس‌نامه خود در یک حوزه خاص مطالبه‌گری تخصصی داشته باشد. مسئولان کشور فضای تقابلی با جریان دانشجویی دارند و این نوع تفکر آسیب‌های جدی به این جریان وارد می‌کند.

مباحث آموزشی و تشکیلاتی در جنبش عدالتخواه دانشجویی چگونه است؟

اتحادیه جنبش دانشجویی عدالتخواه به گسترش فعالیت‌های تشکیلاتی اعتقادی ندارد و به جای تشکیلات اداری، به‌دنبال ایجاد دفاتر کار‌آمد است و تلاش شده موضوعات آموزشی دفاتر عضو اتحادیه را طرح مسلئه‌‌محور هدایت و آموزش دهد. جریان دانشجویی گاهی در مسائل آمورشی صرف باقی مانده است؛ اما جنبش عدالتخواه به دانشجویان نحوه مطالبه‌گری یک موضوع خاص را آموزش می‌دهد. 2 دوره آموزشی هر ساله در بهمن و شهریورماه برای دفاتر عضو اتحادیه برگزار می‌شود. اتحادیه جنبش دانشجویی عدالتخواه در حال حاضر 22 دفتر فعال در دانشگاه‌های کشور دارد.

اهداف و آرمان‌های اتحادیه‌های دانشجویی تا چه میزان در حد شعار باقی مانده و به عرصه عملیاتی نرسیده است؟

آرمان‌ها و اهداف جنبش عدالتخواه دانشجویی در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی؛ اما با رویکرد عدالتخواهانه است. این اتحادیه مشکلات مردم را با نگاه عدالت‌خواهانه پیگیری می‌کند و خود را پشتیبان انقلاب می‌داند. دانشجویان عدالتخواه تلاش خود را کرده‌اند که آرمان‌هایشان در حد شعار باقی نماند و به عرصه عملیاتی برسد؛ اما برخی از مطالبات و فعالیت‌های دانشجویی نیز ضریب رسانه‌ای داده شده و به میدان عمل نرسیده است.

جریان دانشجویی تا چه میزان از ابزارها برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان استفاده می‌کنند؟

فعالان دانشجویی به اندازه‌ای که نیاز است از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند که یکی از این اهداف، نقد عملکرد مسئولان است. متاسفانه در حال حاضر نقد و نقادی در کشور جایگاهی ندارد و اینکه نقد بتوانند جایگاه خود را به دست بیاورد، نیازمند بسترسازی‌های لازم از سوی حاکمیت و دولت است.

جریان دانشجویی برای اینکه بتواند حرف خود را به گوش مسئولان برساند از تمامی بسترهای موجود استفاده می‌کند که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از این بسترها است. اما دانشجویان باید در نظر داشته باشند که ابزارها در خدمت دانشجویان است و آنها نباید تبدیل به نیروی ابزاری شوند.

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی شاید بیشتر از سایر اتحادیه‌ها خود را هزینه مطالبات مردمی می‌کنند و موضوعات اجتماعی بیشتر را پیگیری می‌کنند. اما چرا گاهی این نقدها به بی‌راه کشیده می‌شود؟

بله می‌پذیریم که جنبش عدالتخواه در برخی از برهه‌های زمانی اشتباهاتی داشته است. هر گونه تندروی در فضای مطالبات جنبش دانشجویی بدون تدبیر و تفکر اشتباه است. البته اعتقاد به کاهش اصالت نقد نداریم بلکه نقد باید در بستر تدبیر بیان شود. اتحادیه عدالتخواه با صراحت اعلام می‌دارد نامه‌ای که یکی از مجامع عضو مبنی بر حضور رهبر انقلاب در دانشگاه نوشته، اشتباه بوده است. جنبش عدالتخواه دانشجویی برای پیگری مطالبات انقلاب همراه رهبر است؛ زیرا اعتقاد داریم ولایت و عدالت در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند. ولایت منهای عدالت درست نیست و عدالت جدای از ولایت انحراف بزرگی محسوب می‌شود. نقدهای دانشجویان در بستر عدالت و ولایت معنا پیدا می‌کند؛ اما گاهی نیز نقدها کارآمد نبوده و جریان دانشجویی دچار کج‌کارکرد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044703

وب گردی

وب گردی