هنرمندان سال‌هاست با بهره‌گیری از لطف بیجا، مالیات پرداخت نمی‌کنند

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نوشتند: بازیگران، کارگردانان و خوانندگان که برای فعالیت‌های خود دستمزدهای کلان دریافت می‌کنند، سال‌هاست از لطف بی‌جایی بهره می‌برند و هیچ‌گونه مالیاتی در قبال دستمزدهای خود پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی، نامه‌ای درباره معافیت‌های مالیاتی، خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی منتشر کرد.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: با توجه به نامه ۱۰ آذر ۹۸ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت مبنی بر لغو پیشنهاد کاهش معافیت‌های مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه سال ۹۹ و ابقای معافیت صددرصدی فعالان این حوزه از پرداخت مالیات، به اطلاع می‌رساند انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) این اقدام دولت را غیرکارشناسی و سیاسی دانسته و معتقد است دستور لغو این پیشنهاد، با شتاب‌زدگی انجام شده است.

در نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی ذکر شده است: برقراری معافیت‌های مالیاتی برای نویسندگانی با حق‌التألیف ناچیز یا ناشران و مطبوعاتی که هر چند وقت یکبار با نوسانات قیمت کاغذ دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاست درستی است. این سیاست‌ها باید ادامه یابد و فعالان حوزه فرهنگ و مطبوعات را مورد حمایت قرار دهد؛ اما این حمایت‌ها در مورد همه اصحاب فرهنگ و هنر ضرورتی ندارد و مضر نیز محسوب می‌شود؛ به عنوان مثال بازیگران، کارگردانان و خوانندگان که برای فعالیت‌های خود دستمزدهای کلان دریافت می‌کنند، سال‌هاست از این لطف بی‌جا بهره می‌برند و هیچ‌گونه مالیاتی در قبال دستمزدهای خود پرداخت نمی‌کنند.

دانشجویان در این نامه تأکید کردند: این در حالی است که کشور، روزهای سخت تحریمی را پشت سر می‌گذارد و دولت نیز با کسری بودجه‌ای کم‌سابقه مواجه است.، بنابراین ضروری است با توجه به درآمد و نیازهای هر گروه فعال در حوزه فرهنگ و هنر، معافیت لازم برای همان گروه وضع شده و از باقی گروه‌ها مانند هنرمندان، مالیات اخذ شود. این روند نه‌تنها در مورد اهالی فرهنگ و هنر؛ بلکه باید درباره گروه‌های مختلف مانند پزشکان و وکلا و بخش‌هایی مانند عایدی سرمایه و سپرده‌های بانکی نیز در پیش گرفته شود.

در بخش پایانی این نامه آمده است: مطالبه ما از دولت این است که با بررسی‌های کارشناسی، سیاست‌های تبعیضی و ترجیحی عدالت‌محور درباره اخذ مالیات از اهالی فرهنگ و هنر را به کار گیرد. اتخاذ سیاست‌های مالیاتی دقیق در حوزه‌های مختلف باعث جبران بخش مهمی از کسری بودجه دولت شده و عدالت را بین اقشار مختلف اجرا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044729

وب گردی

وب گردی