کار علمی باید ناظر به نیازهای کشور باشد/ دانشجو نباید از درس و بحث بزند و فقط به کار سیاسى بپردازد

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی سال 93 خطاب به مدیران ارشد و مسئولان آموزش عالی فرمودند: کار علمی باید ناظر به نیازهای کشور باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان جزو اقشار تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز در جمهوری اسلامی ایران بوده و رهبر معظم انقلاب در سه دهه گذشته بارها و بارها به اشکال مختلف خواستار پیگیری مطالبات سیاسی، اجتماعی، علمی و غیره از سوی جامعه دانشجویی شده‌اند. ایشان صراحتاً از بدنه دانشجویی کشور درخواست کرده‌اند مجموعه‌ای متعهد و دارای احساس مسئولیت نسبت به آرمان‌های دانشجویی از جمله علم، عدالت‌خواهی، آزاداندیشی و آزادی‌خواهی باشند.

مقام معظم رهبری رابطه نزدیک خود با دانشجویان را حفظ کرده و هر ساله در ماه مبارک رمضان، میزبان جمعی از دانشجویان بوده‌اند. در این جلسات، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و نخبگان علمی، صریح و بی‌واسطه، نقطه‌نظرات خود را با رهبر انقلاب در میان گذاشته و گاهی انتقادات تند و تیزی را نسبت به عملکرد دستگاه‌های اجرایی وارد دانسته‌اند. رهبری نیز ابتدا به تمام صحبت‌ها گوش داده و سپس بیاناتی در راستای دغدغه‌های دانشجویان بیان کرده‌اند.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

رهبر معظم انقلاب اولین روز از مردادماه سال 1393 مصادف با بیست‌وپنجمین روز ماه مبارک رمضان میزبان دانشجویان بودند و مانند سال‌های گذشته از روحیه پرنشاط و مطالبه‌گر مجموعه دانشجویی تقدیر کردند. ایشان متذکر شدند که ممکن است آنچه در مطالبات وجود دارد، بعضى منطقى، بعضى قابل تحقق و بعضى مورد قبول نباشد؛ اما نفس روحیه‌ مطالبه‌‌گرى و انگیزه براى خواستن، فکر کردن، پیشنهاد دادن و انتقاد کردن، مطلوب است.

البته رهبری تأکید کردند در همه‌ امور باید اخلاق، دیانت و حدود شرعى را رعایت و از بى‌‌انصافى پرهیز کرد؛ اما یادآور شدند جوان دانشجو باید مطالبه‌‌گر، پرانگیزه، پرنشاط، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد.

حفظ روحیه منتقدان و مطالبه‌گرانه، شرط نجات کشور

مقام معظم رهبری با ابراز خرسندی از وجود نشاط، انگیزه و مطالبه‌گری در روحیه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، اظهار امیدواری کردند چنین روحیه‌ای در آنها باقی بماند؛ چراکه همین دانشجویان در آینده مدیر و مسئول خواهند شد. به اعتقاد رهبری، اگر روحیه و نگاه منتقدانه و مطالبه‌‌گرانه و همراه با احساس تکلیف و وظیفه در دانشجویان باقى بماند، کشور نجات پیدا خواهد کرد.

یکی از نکات درخور توجه و مهم از نگاه رهبری در دیدار سال 93، مسئله «نگاه به علم بدون توجه به فایده علم براى کشور» بود. ایشان با تحسین کار و تلاش علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تأکید کردند علم نافع عبارت از علمی است که به کار کشور بیاید و برای حل مشکلات کشور، مفید باشد. مقام معظم رهبری انتشار مقاله‌های علمی در پایگاه‌هایی مانند «آی‌اِس‌آی» را تمجید علمی دانستند؛ اما مطلوب نهایی تلقی نکردند و خطاب به مدیران ارشد و مسئولان آموزش عالی فرمودند: «کار علمی باید ناظر به نیازهای کشور باشد.»

ایشان توجه به مسئله ازدواج جوان‌ها را نیز مهم ارزیایی کرده و اشاره کردند بى‌‌تفاوتی در آینده، تبعات سختى براى کشور به‌‌وجود می‌آورد. رهبری، محیط دانشجویى را محیط خوب و مناسبى براى زمینه‌‌سازى ازدواج دانستند و از مسئولان ذى‌‌ربط مرتبط با دانشگاه خواستند همراه با خانواده‌‌ها فکر کنند، تصمیم بگیرند و اجازه ندهند سن ازدواج به‌ویژه برای دختران بالاتر برود. ایشان حتی به جوان‌های دانشجو توصیه کردند با توجه به روحیه مطالبه‌گری، سنت‌های غلط و دست‌وپاگیر در مورد ازدواج را نقض کنند.

مواضع دانشجویان نباید برگردان نظرات رهبری باشد

یکی دیگر از محورهای مهم بیانات رهبری پیرامون پرسشی درباره مواضع سیاسى افراد دانشجو یا تشکل‌هاى دانشجویى منطبق با نظرات رهبرى بود. ایشان تأکید کردند مواضع آحاد مردم از جمله دانشجویان در قامت قشری پیشرو نباید الگو گرفته و برگردان نظرات رهبری باشد. مقام معظم رهبری خطاب به دانشجویان فرمودند: «شما به‌‌عنوان انسان مسلمان، مؤمن و صاحب فکر باید نگاه کرده، تکلیف‌تان را احساس کنید و تحلیل داشته باشید.» به اعتقاد رهبری، دانشجویان باید نسبت به اشخاص، جریان‌ها، سیاست‌ها و دولت‌ها موضع داشته باشند و منتظر موضع رهبری درباره اشخاص، حرکات، اعمال و سیاست‌ها نمانند.

مقام معظم رهبری به دانشجویان توصیه کردند تقوا را در جانب‌داری، طرفداری، مخالفت و معارضه معیار قرار دهند و واقعاً از روی احساس وظیفه، تکلیف و بدون دخالت دادن اغراض نفسانی، حرکت یا سیاستی را رد یا تأیید کنند.

رهبری، دانشجو را جزو مجموعه‌‌هاى نمایشگرِ وجدان بیدار ملت و کشور به‌‌حساب آورده و متذکر شدند اگر دانشجویان در جامعه‌‌اى، حرکتى کنند و جهت‌‌گیرى‌‌ و خواستى داشته باشند، نشان‌‌دهنده‌ گرایش عمومى جامعه خواهد بود. رهبری تأکید کردند دانشجو باید خیلى آگاهانه با مسائل برخورد کند و وضعیت خود، محیط، تهدیدها، فرصت‌ها، دشمن‌ها و دشمنى‌‌ها را بشناسد. البته رهبر انقلاب یادآور شدند انتظار ندارند دانشجو از درس، بحث و کار گوناگون، بزند و فقط به کار سیاسى بپردازد، بلکه توقع دارند دانشجو با چشم باز، نگاه روشن، احساس تکلیف و انگیزه به مسائل نگاه کند.

مقام معظم رهبری یکی از مهم‌ترین خدمات انقلاب اسلامی را احیای عقلانیت صحیح در کشور دانستند؛ خدماتی که موجب شده جوان دانشجو مسائل و حوادث منطقه را با نگاهی موشکافانه تحلیل و دشمن را معرفی کند. ایشان به دانشجویان توصیه کردند مطالعات و قدرت تحلیل خود را هم در زمینه‌های مسائل دینی و هم مسائل گوناگون سیاسی تقویت کنند؛ چراکه مردم باید بتوانند از تحلیل دانشجویان بهره‌مند شوند. رهبری به لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و بحث‌های آزاد دانشجویی نیز اشاره کرده و رقابت گفتمانی را به‌شرط همراهی با تحمل مخالف، اتفاقی مثبت در محیط دانشگاه‌ها ارزیابی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044764

وب گردی

وب گردی