ایجاد مدرسه عالی مهارتی حقوق گمرکی در دانشگاه آزاد استان مازندران/ آموزش صادرات گل‌های زینتی در واحد نوشهر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران از ورود واحد نوشهر به بحث گل و گیاهان زینتی و آموزش‌های کوتاه‌مدت حقوق و اقتصاد گمرکی خبر داد.

حسین کرمانیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ورود این استان به بحث گل و گیاهان زینتی گفت: از گذشته در غرب استان مازندران در بحث گل، گیاه و گلخانه، کارهای زیادی شده است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در این استان نگاهمان صرفا دانشجو‌محور نباشد. البته جذب حداکثری دانشجو خوب است؛ اما در کنار آن باید بازارهای فناوری و سرای‌های نوآوری را نیز گسترش دهیم. مثلا باید در واحد نوشهر حقوق گمرکی و اقتصاد گمرکی تعریف شود و کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) بیشتر معرفی شوند.

او اضافه کرد: بندر نوشهر می‌تواند مرکز صادرات به کشورهای CIS باشد و دانشگاه آزاد واحد نوشهر می‌تواند در این زمینه ورود کرده و فرصت‌هایی همچون صادرات گل‌های زینتی را بررسی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در ادامه تصریح کرد: در استان مازندران می‌توانیم با ایجاد مدرسه عالی مهارتی در حوزه خدمات بندر، آموزش‌های کوتاه‌مدت و کاربردی مثل حقوق بندری CIS، حقوق گمرکی و غیره را ارائه دهیم.

او تاکید کرد: دانشجویان نیز در قالب کارگاه‌ها می‌توانند در این بحث وارد شده و با کسانی که علاقه‌مند به همکاری با این کشورها هستند در بحث صادرات و تجارت رایزنی کنند.

کرمانیان در ادامه با بیان این که باید نگاهی فراتر به بحث گل و گیاه داشت، اظهار کرد: راه‌اندازی کارگاه‌ها، آموزش و گلخانه از تهیه بذر و فرآورده‌های آن گرفته تا نگهداری و حمل آن باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد گلخانه را از صفر تا صد بر عهده گرفت.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران، اعضای هیئت علمی این استان نیز در این حوزه ورود کرده‌اند و واحد نوشهر آموزش‌های کوتاه مدت در حوزه صادرات گل‌های زینتی را در دستورکار خود قرار داده است.

او درباره ورود این استان به حوزه کشاورزی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در بحث کشاورزی تدبیری به کار برد و تولید بذر را در استان اصفهان آغاز کرد. مازندران نیز با توجه به آب و هوا، اقلیم و خاک مناسب پتانسیل کشاورزی را دارد و می تواند در بحث صنایع و فناوری تبدیلی حائز اهمیت باشد.

او با اشاره به اینکه در استان گلستان بحث سراهای نوآوری و گل و گیاهان زینتی مطرح است، اضافه کرد: به طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان نیز به بحث اسانس ورود کرده است و ما نیز در استان مازندارن قصد داریم نقش خود را در سراهای نوآوری مشخص کنیم تا ببینیم بازار هدف چیست و در چه موضوعی باید کار انجام شود.

کرمانیان یادآور شد: اولین جلسه درباره ایجاد سراهای نوآوری در استان مازندران با حضور دهقانی فیروزآبادی؛ معاونت فناوری دانشگاه آزاد در بحث سراهای نوآوری برگزار و در این جلسه اعلام شد که باید در یک چارچوب حرکت کنیم تا از تعداد کارهای متفاوت جلوگیری شده و به یک هدف مشخص برسیم. این هدف می‌تواند استانی یا شهرستانی باشد. در کنار بحث گلخانه‌ای تاکید بر بحث تورسیم هم شده است و دکتر طهرانچی هم در جلسه اخیر خود درباره توسعه تورسیم در استان مازندران تاکید کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران تاکید کرد: بر اساس گفته دکتر طهرانچی از توریسیم استان مازندران جز شلوغی، دغدغه و از بین رفتن منابع طبیعی چیزی عاید مردم نشده است؛ بنابراین در این حوزه به صورت هدفمند در این حوزه وارد شدیم تا زیرساخت‌های آن فراهم شده و به صورت علمی این موضوع پیگیری شود.

او در مورد ارتباط با صنایع در استان مازندران گفت: در برخی صنایع مربوط به بحث سازه‌های دریایی ورود کردیم و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این خصوص منعقد شده است. هدفی هم که در بحث سراهای نوآوری وجود دارد توسعه ارتباط با صنایع است تا حضور ما را در جامعه و صنعت پررنگ و دانشجویان و اعضای هیئت علمی ما را حمایت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044784

وب گردی

وب گردی