له و علیه ویرایش به چاپ دوم رسید

کتاب له و علیه ویرایش به چاپ دوم رسید. این کتاب مجموعه‌ای است از جستارها و یادداشت‌های سایه اقتصادی‌نیا دربارۀ ویرایش که انتشارات ققنوس چاپ نخست آن را در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۸ عرضه کرد. کتاب ۱۸۴ صفحه دارد، مشتمل بر سه فصلِ «له و علیه ویرایش»، «نکته‌ها» و «پرتره‌ها».

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، جستار آغازین چاپ دوم له و علیه ویرایش «ویرایش و روشنفکری» نام دارد که مؤلف در آن سیر شکلگیری و تحول ویرایش را در یکصد سال اخیر بررسی کرده است و در نهایت به این پرسش پاسخ داده است:

«...چرا تعدادی از ویراستاران خود را عضو جامعۀ روشنفکری می‌شمارند و اغلب، اگر تریبونی بیابند، از گلایه‌ها و غرغرهای روشنفکرانه هم دریغ نمی‌کنند؟ چرا وقتی فاتحانه از کشف اشتباه قلمی مترجمی نامدار یا نویسنده‌ای بزرگ صحبت می‌کنند، بحث را مبارزاتی جلوه می‌دهند و در مقام یک روشنفکر، به دفاع از حیثیت قلم برمی‌خیزند؟

فضای حاکم بر تحلیل‌های ویراستارانه و سلسلۀ استدلال‌ها چگونه است که از بحث بر سر کسرۀ اضافه یا های غیرملفوظ می‌توان به این نتیجه رسید که مملکت صاحب ندارد؟! چطور ویرایش به روشنفکری می‌پیوندد؟ این پیوند، یا تصور این پیوند، از کجا ناشی شده است؟»

مطالب کتاب برآمده از تجربۀ شخصی مؤلف در فضای نشر و آماده‌سازی کتاب است.

فصل اول دربارۀ مباحث نظری ویرایش است، در فصل دوم این مفاهیم و نظریات به عرصۀ عمل و تحلیل متن آمده‌اند و در فصل سوم تصویری از فعالیت‌ ها و منش کاری و فردی سه استاد بنام ویرایش ترسیم شده است: احمد سمیعی (گیلانی)، ابوالحسن نجفی، علی صلح‌جو.

انتشارات ققنوس امروز چاپ دوم له و علیه ویرایش را روانۀ کتابفروشی‌ها کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044806

وب گردی

وب گردی