برخی از معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها فهمی از فرهنگ ندارند/ دولت و مجلس با گفتمان انقلاب همخوان نیستند

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گفت: ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی همسو با انقلاب و کارآمد نیست و دولت نیز با گفتمان انقلاب اسلامی اصلاً هم‌خوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز- مریم شمسایی‌نیا؛ جنبش دانشجویی همواره پرچمدار گفتمان انقلابی‌گری بوده است و رهنمود‌های امامین انقلاب اسلامی، رسالت‌ها و مأموریت‌هایی از جمله نقش آفرینی و گفتمان‌سازی، افزایش بصیرت و بینش سیاسی، موضع‌گیری صریح و به‌هنگام و مبارزه با فساد در تمامی حوزه‌ها را بر عهده‌ دارد.

جنبش دانشجویی در شرایط کنونی برای انجام رسالت‌ها و وظایف خود با آفات و آسیب‌هایی مواجه است. به مناسبت 16 آذر نشست «نقد و بررسی جنبش دانشجویی» در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

مقصود درودی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در این نشست با انتقاد از روحانی به خاطر دست درازی به جیب مردم تاکید کرد که دولت با بی‌تدبیری کشور را درگیر آشوب کرد؛ همچنین وی به تاکید بسیج دانشجویی بر حل مشکلات مردم اشاره‌ای کرد.

چرا جریان دانشجویی قدرت مرجعیت سال‌های ابتدایی خود را از دست داده و فعالیت‌های محتوایی جریان‌ساز آن کمرنگ شده است؟

متاسفانه تشکل‌های دانشجویی یا جریان دانشجویی از توده مردم فاصله گرفته است؛ اما خوشبختانه سازمان بسیج دانشجویی از چند سال گذشته در سیاست‌های جدید خود، تقویت ارتباط با مردم و حل مشکلات جامعه را مدنظر قرار داده است. سازمان بسیج دانشجویی در یک سال و نیم گذشته طرح ایجاد هسته‌های مسئله‌محور را آغاز کرده است. در این طرح مشکلات هر محله، شهر، استان و محله یا دانشگاه استخراج و احصا شده و در مرحله بعدی هسته‌هایی از اعضای بسیج دانشجویی تشکیل می‌شود تا مشکلات موجود را با ارائه راهکار حل کنند.

به عنوان مثال در استان یا شهر با توجه به مشکل آلودگی هوا یک سیر مطالعاتی برگزار و در گام بعد راهکار پیشنهادی برای اجرا ارائه شد. فایده این هسته‌ها را از دو جنبه می‌توان مدنظر قرار داد؛ نخست، مشکلات کشور حل می‌شود و دیگر اینکه نگاه مردم به جریان دانشجویی تغییر پیدا می‌کند. بسیج دانشجویی پیش از تشکیل هسته‌های مسئله‌محور از مردم جدا بود؛ البته سایر شکل‌های دانشجویی نیز از این وضع مستثنی نبودند.

بسیج دانشجویی بیشتر به دنبال حل مشکلات مردم و کمتر به دنبال مشکلات حاکمیتی است؛ زیرا اعتقاد دارد اگر مشکلات مردم حل شود؛ به‌واسطه آن، مشکلات نظام و حاکمیت نیز حل خواهد شد. 152 هسته مسئله‌محور در دانشگاه‌های سراسر کشور تشکیل شده است و موضوعات مختلف از دانشگاه تا شهر، استان، کشور و حتی سطح بین‌الملل در این هسته‌ها مطرح می‌شود.

متاسفانه بسیج دانشجویی در حوزه ارتباط با ادوار، خود دچار ضعف و مشکل است و به ادوار خود بهای لازم را نمی‌دهد. بسیج دانشجویی با هدف به‌کارگیری و حفظ ارتباط با ادوار پژوهشکده‌هایی را راه‌اندازی کرده تا اعضای هسته‌های مسئله‌محور که مدت تحصیل‌شان به اتمام می‌رسد در این پژوهشکده‌ها فعالیت کنند. پژوهشکده‌های بسیج دانشجویی محتوای لازم هسته‌های مسئله محور را نیز فراهم می‌کنند.

فعالان دانشجویی از رفتار مسئولان و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها گلایه دارند و معتقدند تعامل لازم بین مسئولان و تشکل‌ها برقرار نمی‌شود.

جریان دانشجویی بعد از سال 92 مشکلات بسیاری را به دلیل سنگ‌اندازی معاونان فرهنگی و مسئولان دانشگاه‌های تهران یا استان‌ها تحمل کرده است. متأسفانه برخی معاونت‌های فرهنگی، اصلاً سابقه فعالیت‌های فرهنگی و فهمی از فرهنگ دانشگاهی ندارند.

در نتیجه وقتی تشکل‌های دانشجویی به ویژه بسیج دانشجویی قصد انجام فعالیتی در دانشگاه دارند، معاون‌ها نه از لحاظ فرهنگی بلکه منظرهای دیگر مانند سیاسی و امنیتی مراسم را بررسی می‌کنند. رؤسای دانشگا‌ه‌ها نبود یا کسری بودجه را دلیلی برای عدم صدور مجوز مراسم تشکل‌های دانشجویی بیان می‌کنند.

مسئولان دانشگاهی نیز همراهی لازم با معاونان فرهنگی را ندارند، به عنوان مثال به راحتی تمام بودجه مصوب بخش عمران را پرداخت می‌کنند؛ اما به حوزه فرهنگ که می‌رسد بودجه کافی را در اختیار معاونان قرار نمی‌دهد.

به طور خاص چالش جدی بسیج دانشجویی با معاون‌های فرهنگی دانشگاه چیست؟

بسیج دانشجویی در مباحث بودجه با معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها دچار چالش شده که این موضوع به سایر تشکل‌های دانشجویی نیز سرایت کرده است. بسیج دانشجویی نباید وابسته به بودجه معاون‌های فرهنگی دانشگاه باشد به همین دلیل نیز با کارکردهایی که برای بسیج تعریف شده، در آینده تنها به مجوز برگزاری برنامه‌ها توسط مسئولان دانشگاه نیاز دارد. البته درصدد حل مشکلات بسیج دانشجویی با مسئولان دانشگاهی و معاونان فرهنگی هستیم. بسیج دانشجویی هنوز به جمع‌بندی نرسیده که سنگ‌اندازی معاون‌های فرهنگی دانشگاه عمدی است یا نبود بودجه و امکانات باعث این موضوع شده است. برای همین به دنبال خودکفایی بسیج دانشجویی از لحاظ بودجه هستیم.

وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها در حال حاضر چگونه است؟

دانشگاه‌ها در شرایط کنونی از لحاظ فعالیت‌های فرهنگی وضعیت مناسبی ندارند و برخی مواقع فعالیت‌های ضدفرهنگی نیز انجام می‌دهند. اصول انقلاب و موازین شرعی در جشن‌هایی که معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند، رعایت نمی‌شود، برای همین مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها روز‌به‌روز رو به گسترش است. به عنوان مثال در موضوع حجاب و معضلات آن در 10 سال گذشته هیچ اقدام جدی در دانشگاه‌ها نشده است.

فرمانده سپاه استان نیز همکاری لازم با مجموعه بسیج دانشجویی ندارد و متاسفانه در برخی از استان‌ها فرمانده سپاه اعتقادی به فعالیت‌های بسیج دانشجویی ندارند

آیا بسیج دانشجویی وضعیت مناسب‌تری برای دریافت بودجه نسبت به تشکل‌های دانشجویی دیگر دارد؟

متاسفانه چون بسیج دانشجویی به دانشگاه و سپاه متصل است، برای دریافت بودجه بیشتر از تشکل‌های دیگر به مشکل می‌خورد؛ زیرا زمانی که برای دریافت بودجه به دانشگاه مراجعه می‌کند مسئولان شانه خالی می‌کنند که از سپاه بودجه دریافت کنید. سپاه نیز عنوان می‌کند که شما تشکل دانشجویی هستید و از دانشگاه بودجه دریافت کنید.

بسیج دانشجویی شاید برخی مواقع نسبت به سایر تشکل‌ها بهتر بودجه دریافت ‌کند؛ اما به این معنا نیست که تمامی بودجه مورد نیاز تامین می‌شود. این تضاد جایی دچار مشکلات جدی می‌شود که حتی فرمانده سپاه استان نیز همکاری لازم را با مجموعه بسیج دانشجویی ندارد و متاسفانه در برخی از استان‌ها فرمانده سپاه هنوز اعتقادی به فعالیت‌های بسیج دانشجویی ندارد.

فعالان دانشجویی دچار فقر در قدرت تحلیل شدند و این در حالی است که رهبری معتقدند دانشجویان در مسائل گوناگون باید خودشان موضع داشته باشند و دنباله‌رو موضع رسمی ایشان نباشند، چه اقداماتی انجام شده است تا بینش سیاسی دانشجویان بسیجی افزایش یابد؟

جریان دانشجویی بعد از دهه 70 دچار رخوت شده است؛ یعنی تشکل‌های دانشجویی به‌خاطر انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و روی کار آمدن دولتی که با مبانی انقلاب نزدیک بود دچار رکود و کم‌کاری شدند. سازمان بسیج دانشجویی در طرح اعتلا که برای نقش‌آفرینی بسیج دانشجویی تدوین شده، مبانی را بر اندیشه و منظومه فکری امامین انقلاب قرار داده‌ است. در این طرح سعی می‌شود هر دانشجویی که قصد دارد عضو بسیج دانشجویی شود حداقل با منظومه فکری این دو بزرگوار آشنایی نسبی داشته باشد و در ادامه با همکاری معاونت رشد و کادرسازی سازمان بسیج دانشجویی، اندیشه‌ها در اذهان دانشجویان تبیین شود. کتاب انسان 250 ساله و طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری در سیر مطالعاتی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

اقناع و جذب دانشجویان قشر خاکستری مسئله مهمی است، بسیج دانشجویی برای این امر چه فعالیتی انجام داده است؟

بسیج دانشجویی هدف نهایی خود را ایجاد تمدن نوین اسلامی قرار داده است؛ اما سوال اینجاست که آیا بسیج دانشجویی به تنهایی می‌تواند به این هدف برسد؟ مطمئناً خیر. تفاوت سطح فعالیت‌ بسیج دانشجویی استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، در نتیجه اهدافی که برای استان‌ها در موضوع جذب و همراهی دانشجویان در نظر گرفته می‌شود، دارای تفاوت‌هایی است. جذب دانشجویان با تفکرات مختلف حائز اهمیت است و در دستور کار قرار دارد؛ اما اینکه استان‌ها تا چه میزان همکاری داشته باشند، نیاز به کارشناسی دقیق‌تری دارد.

بسیج دانشجویی کاری به دولت و فضای سیاسی بازی ندارد و هدفش تنها حل مشکلات مردم و جامعه است. بسیج دانشجویی در فراخوانی که برای تکمیل کادر خود در هسته‌های مسئله محور منتشر می‌کند مخاطبش بسیجی‌ها نیستند. در نتیجه قشر خاکستری با دانشجویانی از اقشار متفاوت برای حل مشکلات مردم به کمک هم می‌آیند و ناخودآگاه جذب بسیج دانشجویی می‌شوند.

اعضای سازمان بسیج دانشجویی در سال‌های گذشته پاسدار بودند و فضای نظامی وجود داشت و همین موضوع نیز باعث دوری برخی از دانشجویان از بسیج می‌شد؛ اما در حال حاضر سازمان و اعضای آن از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور تشکیل شده است. همچنین در سال‌های گذشته تشکل‌های دانشجویی در زمین بازی بسیج دانشجویی نقشی نداشتند؛ اما با وجود سیاست‌های جدید، بسیج دانشجویی با اتحادیه‌های دانشجویی دیگر ارتباط سازنده و تعاملی دارد.

برخی از صاحب‌نظران در گذشته اعتقاد داشتند در بسیج دانشجویی فعالیت‌های علمی انجام نمی‌شد و حتی معاونت علمی سازمان بسیج نیز عملاً خروجی خاصی نداشت و دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری وارد بسیج دانشجویی نمی‌شدند؛ اما درحال حاضر دانشجویان باتوجه به هسته‌های مسئله‌محور داوطلبانه خواستار عضویت و همکاری با بسیج دانشجویی هستند و بسیج توانسته قشر نخبگانی دانشگاه‌ها را با خود همراه کند.

چالش‌های پیش روی شما برای انجام برنامه‌ها چیست؟

با توجه به اینکه دولت همراه با بسیج دانشجویی نیست، برنامه‌ها و راهکارها را نمی‌توان تشریح کرد؛ زیرا امکان سنگ‌اندازی از سوی دولت وجود دارد.

بسیج دانشجویی طرح افزایش فهم بصیرتی دانشجویان را در دستور کار خود قرار داده تا در سایه ارتقای فهم سیاسی دانشجویان، درک سیاسی جامعه را بالا ببریم.

بسیج دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی قصد حمایت از طیف یا افراد خاصی را دارد؟

با صراحت بیان می‌کنم بسیج دانشجویی در موضوعات انتخابات و شناساندن نماینده اصلح به مردم، عقب است. متاسفانه بسیج دانشجویی درخصوص انتخابات قدری محتاط عمل می‌کند. البته معتقدیم در انتخابات گذشته اشتباهاتی داشته و افراط‌هایی را انجام داده است.

بسیج دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی از هیچ یک از کاندیداهای اصولگرا، اصلاح‌طلب یا انقلابی حمایت نمی‌کند؛ زیرا رسالت بسیج حمایت از فرد نیست. بسیج از گفتمان انقلاب اسلامی دفاع و حمایت کرده و به ترویج آن در جامعه کمک می‌کند. حال اگر کاندیدایی در این مسیر باشد همسو با بسیج است و اگر نه همسو با بسیج نیست.

ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی همسو با انقلاب و کارآمد نیست. دولت نیز با گفتمان انقلاب اسلامی اصلا هم‌خوانی ندارد. به عنوان مثال مذاکره با آمریکا و غرب در ادبیات امام خمینی(ره) وجود نداشت اما اکنون مرتباً از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت بیان می‌شود که این یعنی مجلس و دولت با انقلاب اسلامی همفکر نیست. تشکل بسیج دانشجویی با مجلس شورای اسلامی و دولت فعلی زاویه فکری دارد و ترسی از بیان این موضوع ندارد.

بسیج دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به مردم نمی‌گوید به چه فرد یا حزبی رای دهند بلکه معیارهای شناسایی یک نماینده تراز انقلاب را به مردم معرفی می‌کند.

آیا بسیج دانشجویی موافق طرح سهیمه‌بندی بنزین است؟

درباره طرح سهمیه‌بندی بنزین دو موضوع مطرح است، اول اینکه آیا سهمیه‌بندی بنزین به صلاح بود یا خیر. دوم اینکه آیا طرح سهمیه‌بندی به درستی انجام شده است؟

در پاسخ به سوال اول باید گفت بنزین در کشور بسیار ارزان قیمت بود و باید راهکاری برای آن اندیشه می‌شد و مخالفتی با طرحی برای بنزین نیست؛ اما نقد داریم که آیا دولت راهکار بهتری برای بنزین نداشت و حتما باید اقدام به سهمیه‌بندی و گرانی بنزین می‌کرد؟ دولت جرئت دست بردن به جیب اصناف را ندارد؛ اما جرئت دست‌درازی به جیب مردم را دارد.

دولت باید ابتدا گفتمان‌سازی برای طرح سهمیه‌بندی بنزین را انجام می‌داد و بعد از آن اقدام می‌کرد نه اینکه به راحتی از کنار به آشوب کشیده شدن کشور و کشته‌شدگان در حوادث اخیر گذر کند.

بسیج دانشجویی به نحوه اجرای طرح سهیمه بنزین نقد دارد و آن را نامحرم دانستن مردم محسوب می‌کند. روحانی که خود را متخصص امینت ملی می‌داند چگونه فکر نکرده در شرایطی که کشورهای همسایه درگیر ناآرامی هستند نباید وضع کشور را به آشوب بکشاند. روحانی یا کابینه‌اش باید بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین باید با مردم سخن می‌گفت و این عدم توجه نوعی توهین به مردم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044834

وب گردی

وب گردی