رونمایی از سه پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در بهمن ماه سال جاری/ حضور هیئت علمی فناور در سراهای نوآوری

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از تاسیس سه پردیس پارک علم و فناوری در بهمن ماه سال جاری خبر داد.

محمدجواد صدری مهر سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره آخرین فعالیت‌های مراکز رشد و واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مراکز رشد، هسته‌های فناور به تیم و شرکت تبدیل شده و به بلوغ خواهند رسید؛ در واقع هسته‌های فناور به سطحی از فناوری می رسند که قابلیت تجاری سازی را داشته باشند.

وی افزود: در پارک‌های علمی و فناوری نیز شرکت‌هایی که در آستانه تجاری سازی قرار دارند، فعالیت خواهند داشت؛ دانشگاه آزاد اسلامی دارای 405 واحد دانشگاهی است که شبکه گسترده‌ای محسوب می‌شود. واحدهای فناور این شبکه که در آستانه تجاری سازی باشند، در پارک علم و فناوری از خدمات صنعتی سازی محصولات خود بهره مند خواهند شد.

صدری‌مهر ادامه داد: این خدمات شامل جذب سرمایه، توسعه بازار، برندینگ و اتصال به بازارهای داخلی و خارجی خواهد بود؛ پارک‌ علمی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، حلقه کاملی از خدمات صنعتی سازی و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان را به واحدهای فناور ارائه خواهد کرد.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درباره فرآیند تجاری سازی محصولات دانش بنیان گفت: هر طرحی برای تجاری سازی، ویژگی‌های خاص خود را دارد. تمامی افراد در این مرحله، نیاز به سرمایه دارند و پیش از آن، باید مطالعات تخصصی را در حوزه بازار داشته باشند؛ تهیه طرح توجیه اقتصادی و کسب و کار جزو اقدامات مهمی است که فناوران باید در راستای تجاری سازی انجام دهند و مربیان راهنما در پارک علم و فناوری، افراد را برای تهیه این طرح ها کمک خواهند کرد.

وی اضافه کرد: تجاری سازی در پارک علم و فناوری 12 مرحله است تا محصولات بتوانند به بازارهای داخلی و خارجی برسند؛ حتی طرح‌هایی که شکست بخورند با هدایت مجدد به حلقه تجاری سازی باز خواهند گشت.

صدری‌مهر با بیان این که تبدیل ایده به ثروت در آخرین حلقه پارک و علم و فناوری اتفاق خواهد افتاد تصریح کرد: در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، زیست بوم کاملی از فناوری ایجاد شده و هیچ گونه کمبودی برای هسته ها و شرکت های فناور وجود ندارد و تمامی نیازهای آن‌ها برطرف شده است.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: بزرگترین نقطه قوت پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد نداشتن پول نفت است؛ چرا که این پول، موجب نابودی زیست بوم فناوری خواهد شد. همچنین وجود هیئت علمی و استادان توانمند که علاوه بر تدریس، کسب و کارهای برون دانشگاهی نیز دارند، از دیگر نقاط قوت این پارک است که استادان می‌توانند یک مربی راهنمای خوب برای فناوران باشند.

وی اعلام کرد: درحال مذاکره با وزارت علوم هستیم که دانشگاه آزاد علاوه بر داشتن یک پارک علم و فناوری مرکزی، پردیس پارک علم و فناوری در هر استان تاسیس کند. فعالیت یک پارک علم و فناوری برای دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن 405 واحد دانشگاهی، جواب گوی نیازهای این دانشگاه نیست. امیدواریم امسال بتوانیم از 3 پردیس پارک علم و فناوری رونمایی کنیم.

سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درباره تاسیس سراهای نوآوری جدید گفت: تاسیس سرای نوآوری در هراستان، منوط به ارائه یک طرح کسب و کار شده است. در حال حاضر، درخواست‌های زیادی را برای تاسیس سراهای نوآوری جدید داشتیم و در سراهای نوآوری، هیئت علمی فناور خواهد بود که این موضوع به ارائه طرح های کسب و کار قوی بستگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044873

وب گردی

وب گردی