نقش ورزش در دوران مدرن به «فرا-ورزش» تبدیل شده است

یک جامعه شناس ورزشی بر این باور است که نقش امروز ورزش در دوران مدرن، فراتر از نقش ورزش در تمام تاریخ است و از نگاه او ورزش امروز در نقش «فرا-ورزش» در جوامع به چشم می آید.

مجید خاتونی جامعه شناس ورزشی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص نقش ورزش در پیشرفت جوامع گفت: ورزش طی قرن ها پیوند محکمی با زندگی انسان ها داشته و به اشکال مختلف در حیات جوامع حضور پیدا کرده است. ورزش در طول تاریخ مسیرهای متعددی را در تمدن انسان پیموده و در هر عصر و دورانی موجب اثرگذاری و تحول شده است.

وی افزود: در دوران باستان، کارکردهای رزمی و نظامی در میدان های جنگ و توانمندسازی قوای دفاعی مردمان یک خطه جغرافیایی برای مقابله در برابر تهدید و تهاجم خارجی، بزرگترین نقش ورزش به حساب می آمده است اما در مقاطعی از تاریخ هم ورزش به شکل یک نظام آموزشی و تربیتی در جامعه نفوذ پیدا کرده که آثار آن در قرون وسطی قابل رویت است.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره انجمن جامعه و ورزش و فرهنگ ایران تاکید کرد: در دوران مدرن و پس از احیای المپیک نوین، ورزش قهرمانی و نظام مند پا به عرصه جهانی نهاد. این ورزش همزمان با پیشرفت و تحول های خود به ورزش همگانی و قهرمانی تبدیل شده است که هر کدام کارکردهای خود را دارند. در دهه های اخیر و همزمان با شکوفایی اقتصادی، گونه متاخری از ورزش تحت نام ورزش حرفه ای یا صنعتی متولد شد. ورزش امروزی تمام اشکال تاریخی خود را به همراه دارد و به صورت یک پکیج در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این مربی فوتبال در ادامه افزود: درحقیقت باید اثرات ورزش در ساحت فردی، جمعی و اجتماعی و نیز محلی، محلی، ملی و جهانی بررسی شود و همچنین تحولات و اثربخشی گسترده ای را که شامل می شود. ورزش مدرن سوار بر مرکب جهانی‌شدن توسعه یافت که خود از عوامل تحول حوزه‌های مختلف زیست بشری در آستانه هزاره‌ی سوم میلادی به حساب می آید و فرهنگ و ادبیات واحد جهانی را در پی داشته است. ما در تمام حوزه ها با دنیا یک زبان واحد داریم که هم از شکل سنتی و هم از شکل مدرن خود در سایه تحولات فن آورانه و انقلاب رسانه ای جهانی اشاعه چشمگیری یافته است. نمونه اش زبان فوتبال یا زبان اینترنت یا زبان تجارت یا زبان موسیقی که این روزها در تمام دنیا رواج دارد.به عنوان مثال هند یا کرنر یا آفساید در تمام دنیا یک معنا دارد.

دبیرگروه علمی تخصصی جامعه شناسی ورزش انجمن جامعه نشاسی ایران با اشاره به تنوع گونه ها و تکثر رشته های ورزشی در جهان امروز گفت: کارکردها و نفوذ اجتماعی هر رشته در جوامع مختلف باعث جلب توجه عامه مردم، مراکز علمی و شناختی، سیاستمداران و سرمایه داران به کارکردهای ورزش شده است.

این جامعه شناس ورزشی در ادامه تاکید کرد: امروز اگرچه ورزش تمام اشکال تاریخی را در خود دارد و هرکدام از این اشکال در گوشه ای از دنیا رواج پیدا کرده است اما پدیده مدرن ورزش صنعتی کاملا از اشکال دیگر ورزش جداست. پدیده های اجتماعی در کُنش های ارتباطی با سایر نهادها و همچنین تماس با اقشار مختلف جامعه تاثیرگذاری و تاثیر پذیری تحولاتی را موجب می گردند. از این رو ابعاد، دامنه اثرگذاری و کارکردهای ورزش های مُدرن، فراتر از میدان ورزش بوده و تقریبا به اشکال مختلف بیشتر قلمرو جامعه را در می نوردد.

عضو مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال در سال 94، در ادامه افزود: این پدیده شگرف اجتماعی یعنی اقبال اجتماعی به ورزش از اواخر قرن نوزدهم میلادی ریشه یافت و موجب شد تا افراد، گروه ها و جوامع هر یک به شکلی خاص به استقبال ورزش مدرن آیند. در دوران معاصر تحول اساسی در ورزش شکل گرفته که این تحول خود منشا دیگر تحولات اجتماعی گشته است. ورزش های مدرن رخدادهای جدیدی از یک امر اجتماعی را منجر شده اند. به این منظور با انفجار مشارکتی و استقبال گسترده مردمی، میلیاردها انسان به اشکال مختلف جذب رشته های مخختلف ورزشی شده اند و این رشته های ورزشی در جوامع مختلف نقشی فراورزشی دارند.

مدیر برگزاری مسابقات فوتبال برای صلح تصریح کرد: ازآنجا که هر پدیده اجتماعی کارکرد معینی بر عهده داشته که به نحوی در دوام، اداره و رفع برخی نیازهای جامعه نقش دارد؛ ورزش نیز طی یک فرآیند زمانی به یک نهاد اثرگذار اجتماعی تبدیل شده و در جایگاه عنصری اثرگذار در اطلس اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جوامع قواره یافته است. ورزش با فهم پذیری ساده یک وجهه ارتباطی دارد که در غنی کردن تعامل میان انسان ها تاثیرگذار است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ورزش با وحدت بخشیدن به مردم و تولید و باز تولید گروه های الفت زا از اهمیت نقش اجتماعی برخوردار می شود و در خدمت جامعه پذیری و اجتماع سازی در می آید. نهاد ورزش علاوه بر تاثیر مستقیم بر جامعه، نقش یاری رسان و تسهیل کننده بر سایر نهادهای بنیادین جامعه را نیز ایفا می کند.

کد خبر: 1044878

وب گردی

وب گردی