چند و چون مسابقات بانوان در جشنواره ملی قرآن دانشجویان/ سطح شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان مسابقات راضی‌‌‌کننده نبود

سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ آذرماه جاری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در حال برگزاری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مرحله نهایی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت؛ در بخش‌های مختلف معارفی، هنری، ادبی، پژوهشی برگزار شد و برگزیدگان آن در مراسم افتتاحیه جشنواره که صبح دیروز، ۱۲ آذرماه در شیراز برگزار شد، تجلیل شدند.

اجرای دقیق مسابقات طبق جدول زمان‌بندی

بخش آوایی این جشنواره با حضور ۳۵۰ نفر در دو بخش بانوان و آقایان طبق جدول زمان‌بندی از روز گذشته در شیراز در حال برگزاری است.

محل مسابقات بخش شفاهی آقایان سالن‌های ۲۲ بهمن، سینا و صدرا و محل مسابقات بانوان هتل پارس به عنوان محل اسکان مسابقات انتخاب شده است.

رقابت ۱۲۳ نفر در بخش بانوان

در بخش بانوان در رشته قرائت تحقیق ۱۷ نفر، قرائت ترتیل ۱۸ نفر، حفظ ۵ جزء ۱۹ نفر، حفظ ۱۰ جزء ۱۹ نفر، حفظ ۲۰ جزء ۱۹ نفر، حفظ کل ۱۶ نفر و دعا و مناجات‌خوانی ۱۵ نفر به رقابت پرداختند. مسابقات بانوان از ساعت ۱۵ روز گذشته در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و قرائت تحقیق در دو سالن مجزا از هم در هتل پارس برگزار شد که تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه داشت.

اسامی داوران

داوران بخش بانوان در رشته قرائت تحقیق و ترتیل و دعاخوانی شامل راضیه جمالی داور لحن، مرضیه فیروززاده داور صوت، عباسی نظری داور تجوید، الهام ماندگار مهر داور وقف و ابتدا و در رشته حفظ نیز داوران شامل وحیده گنبدی داور صوت، نیاورانی داور حسن حفظ، شبانی داور وقف و ابتدا، سلطانی داور لحن و زهرا کسرایی به عنوان استاد راهنما بودند.
برنامه‌ها طبق جدول‌ زمان‌بندی شده جلو رفتند و تنها در رشته قرائت تحقیق مسابقات به دلیل عدم حضور ۶ نفر زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید به طوری که مسابقات این بخش تا قبل از اذان مغرب و عشاء به پایان رسید.

حاضران و غایبان رشته‌های تحقیق و حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء

در این رشته معصومه کاج از پیام‌نور، ملیحه نوروزی از علمی ـ کاربردی، مونا محمدزاده از وزارت بهداشت، لیلا دورقی احمدی از وزارت علوم، زهرا پورطهماسب از وزارت علوم، حمیده کوهی از دانشگاه آزاد اسلامی، زهرا مهوشیان از وزارت علوم، مطهره زارع جمال آبادی از فرهنگیان، ثریا آذریان از فنی و حرفه‌ای، هانیه بصیرت از دانشگاه آزاد اسلامی و زهرا قائمی از پیام‌نور به رقابت پرداختند.

همچنین در این رشته حسنا زمانی از وزارت بهداشت، فاطمه نیک‌بخت از علوم و معارف قرآنی، کبری چاروستایی از پیام‌نور، فاطمه زهرا ندافی از وزارت بهداشت و مریم فتحی‌زاده از آزاد اسلامی غایب بودند.

در رشته قرائت تحقیق ۴ قسمت شامل آیات ۱۱۲ تا ۱۱۶ سوره هود صفحه ۲۳۴، آیات ۵۹ تا ۶۲ سوره نمل صفحه ۳۸۲، آیات ۱۰۸ تا ۱۱۱ سوره انعام صفحه ۱۴۱ و آیات ۹۰ تا ۹۵ سوره اعراف صفحه ۱۶۲ انتخاب شده بود که شرکت کنندگان مسابقات می‌توانستند هر کدام از این‌ها را انتخاب کرده و زمانی که نوبت اجرای آن‌ها فرا رسیده بود، قسمت انتخابی خود را با حضور داوران تلاوت کنند.

مسابقات حفظ ۲۰ جزء قبل از اذان مغرب و عشاء انجام شد که در آن رویا فضایلی طرقی از وزارت علوم، ریحانه رحمانی از وزارت علوم، عاطفه رئوفی از اصفهان، غزاله کردلو از وزارت بهداشت، زینب پارسا از وزارت بهداشت، فائزه جلالی از فرهنگیان، سیده بتول موسوی جابری از پیام‌نور، عاطفه اصلاحی از وزارت بهداشت، الهام روان‌بخش از پیام‌نور، اکرم زاهد از آزاد اسلامی، فرزانه دهقانی زاده بغداد آباد از فرهنگیان، فاطمه شفیعی از آزاد اسلامی، هدیه لطف‌اللهی از فنی و حرفه‌ای، فاطمه نیری از علوم و معارف، ام کلثوم نژاد کورکی از پیام‌نور، معصومه رضایی از علمی ـ کاربردی و الهه حصاری از علمی ـ کاربردی به رقابت پرداختند. همچنین در این رشته مهدیه احمدی از علمی ـ کاربردی و فهیمه جفرسته از وزارت علوم غایب بودند.

مسابقات حفظ ۱۰ جزء از بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز و تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه داشت و در آن فاطمه سادات سجادی‌پور از فرهنگیان، فاطمه شیروانی رودبالی از علمی ـ کاربردی، زهرا بردبار از پیام‌نور، فاطمه سادات مصطفوی از وزارت بهداشت، زینب فراریان از آزاد اسلامی، لیلا شاهی از پیام‌نور، سعیده نصیری‌فرد از وزارت علوم، زینب غلامی از وزارت بهداشت، محبوبه سادات سیدصالحی از آزاد اسلامی، فاطمه کهن‌پور از وزارت علوم، رقیه خزعلی‌زاده از پیام‌نور، الهه شعبانی از وزارت بهداشت، مهتاب دارابی از فرهنگیان، فاطمه ترحمی از علوم و معارف، زینب باقرنژاد از وزارت علوم و محبوبه جعفری از آزاد اسلامی به رقابت پرداختند و زینب رحمتی از علمی ـ کاربردی، سمیه خدابخشی از فنی و حرفه‌ای و صدیقه قلعه‌ای از علمی ـ کاربردی نیز غائب بودند.

در تمام رشته‌های حفظ این جشنواره دیگر شرکت کنندگان مسابقات، قرعه خود را انتخاب نمی‌کنند بلکه باید به سه سؤالی که داوران از آن‌ها می‌پرسند پاسخ گویند.

عدم انتخاب سرپرست هیئت داوران

یکی از نکاتی که در مسابقات بخش بانوان به چشم می‌خورد این بود که سرپرست هیئت داوران انتخاب نشده بود و همچنین تنها در رشته‌های حفظ یک نفر به عنوان استاد راهنما حضور داشت.

سالن‌های خالی از تماشاچیان

از نکات دیگر می‌توان گفت که در این بخش، سالن‌های مسابقات تنها با حضور شرکت کنندگان در مسابقات پر و خالی می‌شد و تقریباً بازدیدکننده‌ای در این مسابقات حضور نداشت که علت این امر را از مسئولان اجرایی جشنواره جویا شدیم و پاسخ دادند که تمام دانشگاه‌های استان فارس را برای حضور و تماشای این مسابقات دعوت کرده‌ایم همچنین بنرهایی نیز در سطح شهر برای اطلاع عموم مردم نصب کرده‌ایم.

شاید یکی از دلایلی که سالن مسابقات بخش بانوان خالی از بازدیدکننده بود، قرار گرفتن این مسابقات در سالن یک هتل بوده است و در یکی از سالن‌های عمومی شهر واقع نشده است البته طبق گفته مسئولان اجرای جشنواره، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هم در مراسم افتتاحیه و هم در حین مسابقات برای تماشا حضور می‌یابند. سالن مسابقات حفظ کوچکتر از سالن مسابقات قرائت بود و همچنین تعداد متسابقان این بخش نیز بیشتر از بخش قرائت بود و همین مسئله باعث شد تا سالن مسابقات حفظ نسبت مسابقات قرائت، شلوغ‌تر باشد.

نکته دیگری که از در جریان این مسابقات در روز گذشته هم در رشته قرائت و هم حفظ مشاهده شد این بود که برخی از ناظران و داوران از سطح متسابقان ناراضی بودند و اذعان می‌کردند که سطح متسابقان جشنواره باید بالاتر از این‌ها باشد. برخی از اساتید و داوران می‌‌گفتند که در سال‌های گذشته سطح متسابقان جشنواره‌ ملی بسیار بالا و رقابت‌ها بسیار فشرده بود اما امسال این‌گونه نبود.

از برپایی کارگاه‌های آموزشی غفلت نکنیم

به نظر می‌رسد یکی از دلایل این مسئله غفلت مسئولان قرآنی دانشگاه‌های کشور از برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی و تلاش برای ارتقای سطح قرآنیان دانشگاه‌هاست. در این مسابقات در تمام رشته‌ها بعد از اینکه تمام متسابقان تلاوت‌های خود را اجرا کردند، کارنامه برای آن‌ها صادر شده و در اختیارشان قرار داده می‌شود و تا دو ساعت بعد از آن مهلت اعتراض دارند و در خارج از این ساعات دیگر اعتراضی پذیرفته نیست.

صبح امروز، ۱۳ آذرماه نیز بناست که در بخش بانوان مسابقات رشته‌های حفظ کل و دعاخوانی از صبح تا ظهر و حفظ ۵ جزء و قرائت ترتیل نیز از ساعت ۱۵ تا نماز مغرب و عشاء برگزار شود. روز گذشته برنامه گردشگری میهمانان جشنواره که هم متسابقان بانو و هم آقا می‌توانند در آن شرکت کنند شامل بازدید از آرامگاه سعدی بود که از ساعت ۱۸ اجرا شد و امروز نیز این برنامه از ساعت ۱۸ و برای بازدید از ارگ کریم‌خانی و مجموعه زندیه اجرا خواهد شد.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره نیز فردا، ۱۴ آذرماه، از ساعت ۹ صبح در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد که در آن از ۴۸ نفر از برگزیدگان بخش شفاهی جشنواره تجلیل به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044891

وب گردی

وب گردی