قلبتان را مسواک بزنید

دانشمندان تأیید کردند که مسواک زدن دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان، به احتمال فراوان ممکن است به کاهش خطر نارسایی قلبی کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، همه مردم می دانند که ورزش و رژیم غذایی سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ( علت اصلی مرگ بسیاری در سراسر جهان) عوامل مهمی هستند؛ اما مطالعه جدید ژورنال اروپایی پیشگیری از بیماری های قلب و عروق، توصیه هایی جدید برای کسانی که در تلاش برای اتخاذ شیوه زندگی جدید هستند، ارائه می دهد: «در مورد مسواک زدن دندان‌های خود بیشتر وسواس و دقت داشته باشید.»

این تحقیق توسط انجمن قلب و عروق اروپا و با آنالیز بهداشت دندان بیش از 160000 نفر در کره انجام شده است. شرکت کنندگان، همه افراد بالای 40 سال بوده و از سیستم ملی غربالگری بیمه سلامت کره «کوهورت» انتخاب شدند. برنامه‌ای که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، اطلاعات پزشکی افراد از جمله قد، وزن، شرایط پزشکی و پرسش‌نامه های شیوه زندگی را جمع آوری می کند تا به بررسی علل بیماری و معالجه امراض بپردازد.

برای این مطالعه خاص، محققان افرادی را انتخاب کردند که سابقه قبلی مشکلات قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب نامنظم) و نارسایی قلبی یا سایر بیماری های قلبی را ندارند. محققان پس از پیگیری های خود محاسبه کردند چه تعداد از افراد به طور متوسط طی 10.5 سال عارضه قلبی را تجربه کرده اند، سپس آن را با بهداشت کلی دندان ها مقایسه کرده اند. بهداشت دندان از طریق عوامل مختلفی از جمله تعداد دفعات مسواک زدن، وجود بیماری‌های لثه، تعداد تمیز کردن دندان‌ها و میزان از بین رفتن دندان ها اندازه‌گیری شد.

محققان پس از مقایسه داده ها دریافتند که انجام «مراقبت های بهداشتی از راه دهان» با کاهش خطر لرزش دهلیزی و نارسایی قلبی همراه است. آنها در این گزارش می نویسند: بهداشت سالم دهان با مسواک زدن مکرر دندان و تمیز کردن حرفه ای دندان ممکن است خطر ابتلا به لرزش دهلیزی و نارسایی قلبی را کاهش دهد.

این تحقیق روی بیش از 600 نفر در ژاپن نیز انجام شد و نشان داد بیماری های پریودنتال شامل لثه (التهاب لثه) و پریودنتیت (التهاب بافت های اطراف استخوان ها در دهان) نیز این اصل را شامل می‌شود.

در حالی که به نظر می رسد ارتباط روشنی بین بهداشت دهان و دندان و سلامت قلب وجود دارد، محققان نظریه‌های فراوانی در این مورد دارند و هنوز در حال تعیین میزان حقیقت این موضوع هستند که اگر چنین است، چرا؟

برخی از متخصصان اعتقاد دارند همه چیز به التهاب مربوط می شود. «هاتیک هاستروک»، متخصص دندان‌پزشکی در مؤسسه غیرانتفاعی بهداشت دهان و دندان «Forsyth» در این باره می گوید: بهداشت ضعیف دندان می تواند باعث ایجاد واکنش سیستماتیکی در بدن شود که به ارگان های اصلی آسیب می‌رساند. بیماری پریودنتال بار التهاب بدن را افزایش می دهد.

یکی دیگر از نظریات منطقی در این باره توسط «رابرت ایچ. شمرلینگ»، استادیار پزشکی دانشکده پزشکی «هاروارد» مطرح شده است که می گوید: باکتری‌های ناشی از بیماری‌های لثه می‌توانند به «رگ های خونی در نقاط دیگر بدن» نیز سفر کنند. باکتری ها ممکن است باعث «لخته شدن خون» شوند که منجر به نارسایی قلبی و سکته مغزی شود.

مهر تایید بر این ایده نیز یافتن بقایای باکتری های دهانی در رگ های خونی آترواسکلروتیک و دور از دهان است. شمرلینگ خاطرنشان می کند که یک سوراخ بالقوه در این نظریه این واقعیت است که آنتی بیوتیک ها وعده کاهش خطر بیماری های قلبی را نشان نداده اند.

«آن بولگر»، استاد برجسته پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا که متخصص قلب و عروق در سانفرانسیسکو است در این رابطه می گوید: بهداشت خوب دندان ممکن است به سادگی تنها نشان دهنده عادت های کلی فرد باشد. ممکن است افرادی که به سلامتی دندان خود بسیار توجه می کنند، نسبت به سایر جنبه های سلامتی خود نیز حساس باشند؛ حتی تصمیم در مورد سیگار کشیدن یا سیگاری نبودن که همچنان یکی از «دلایل قابل پیشگیری از بیماری های قلبی» است نیز می تواند این حساسیت ها را شامل شود.

به طور کلی بولگر می گوید مهم نیست که پیوند علت و معلولی بین این دو برقرار شود، بلکه آن را می توان به عنوان «یادآوری مفید»ی تلقی کنیم که دهان «بخش مهمی از کل سلامت یک فرد است».

یک کلینیک دندان‌پزشکی در همین رابطه به مردم توصیه می کند که حداقل دو دقیقه مسواک بزنید و دو بار در روز با خمیردندان دارای فلوراید مسواک بزنید؛ همچنین از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید. برای توصیه‌ها و اطلاعات بیشتر در مورد بهداشت دندان، به انجمن‌های دندان‌پزشکی نیز می توانید مراجعه داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044942

وب گردی

وب گردی