دانشگاه فردوسی مشهد در جذب دانشجویان خارجی  رتبه نخست را کسب کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه فردوسی یکی از دانشگاه‌های بزرگ و موفق کشور است که شاخص‌های بالایی را کسب کرده و رتبه دوم دانشگاه‌های جامع کشور را دارد و در برخی شاخصه‌ها از جمله جذب دانشجویان خارجی دارای رتبه اول است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین گرامیداشت هفتادمین سال تاسیس دانشگاه فردوسی مشهد بر نقش انکارناشدنی استان خراسان رضوی در تاریخ تمدن، فرهنگ، عرفان، شعر و علوم سرزمین ایران تاکید کرد و گفت: خراسان خطه نام‌آوران تاریخ سهم مهمی در حوزه‌های مختلف علم، ادب، عرفان و علوم تاریخ تمدن ایران دارد و خراسانیان در گذشته در زمینه‌های مختلف تاریخ‌ساز بوده و امروز نیز به همت اندیشمندان، صاحب‌نظران و جوانان فرهیخته همچنان بخش مهمی از بار افتخارآفرینی این سرزمین را بردوش دارند.

وی ادامه داد: وجود مرقد مطهر امام هشتم (ع) نیز خیل عظیمی از دلدادگان ائمه اطهار (ع) را به این سو می‌کشد و گرامیداشت هفتادمین سال تاسیس دانشگاه فردوسی رخداد فرخنده‌ای است که در این خطه اتفاق افتاده و امیدواریم استادان، دانشجویان و سرمایه‌های متعدد این استان بهره‌های وافی و کافی از علم و دانش برای سرزمین عزیزمان داشته باشند.

وزیر علوم گفت: خوب است که چنین مراسمی برگزار شود تا جوانان از صبغه تاریخی علم و فرهنگ و ادب در سرزمین ما آگاه شوند، کشور ایران سابقه علمی طولانی دارد و جندی شاپور اولین دانشگاه جهان در ۱۸۵۰ سال پیش در ایران موجودیت یافت، این مرکز علمی پرآوازه به گواهی تاریخ از گستردگی و کثرت و تنوع بسیار در علوم مختلف و دانشمندان بلند مرتبه برخوردار بود و از ملیت‌های مختلف برای کسب علوم گوناگون به آن رجوع می‌کردند که شاید یکی از دلایل شکوفایی علم و دانش در ایران بعد از اسلام همین صبغه تاریخی باشد.

غلامی افزود: در این مرکز دانشمندانی از قبیل ابوعلی سینا تربیت شد که هنوز هم در علوم پزشکی و عقلی به این شخصیت در سراسر جهان افتخار می‌شود، فارابی، عمرخیام، عطار و سایر عرفا نیز در این خطه پرورش یافتند و ما باید تلاش کنیم این سیر نخبه‌پروری در این سرزمین پر‌استعداد ادامه یابد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد ۲ دانشگاه مهم کشور هستند ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز جزو دانشگاه‌های برتر کشور به شمار می‌رود و ظرفیت ارائه انواع خدمات از این دانشگاه منشاء اثر بوده است.

وزیر علوم، خاطرنشان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در این هفتاد سال استادان، دانشمندان و علمای فراوانی را به خود دیده و تربیت کرده است، استادان گرانقدری همچون علی شریعتی، آشتیانی و شفیعی کدکنی دانش‌آموخته این دانشگاه بزرگ و کهن هستند لذا باید تلاش کنیم که این رویه حفظ شود و استادان گرانقدر برای ساخته شدن شخصیت‌های علمی مورد نیاز آینده کشور همت کنند.

وی ادامه داد: ما در این دانشگاه استعدادهای بسیار داریم که استادان باید با تربیت بهینه آنها تلاش کنند انقطاع نسل بزرگان علمی سرزمین اتفاق نیفتد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1044972

وب گردی

وب گردی