اطفاء ١٠٩ مورد پسماندسوزی در تهران  در یک هفته

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از افزایش پسماند سوزی در سطح استان تهران، خصوصا حاشیه بزرگراه‌ها و مسیرهای مواصلاتی بین تهران و استان‌های مجاور خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از افزایش پسماند سوزی و ضایعات سوزی در سطح استان تهران، خصوصا حاشیه بزرگراه ها و اتوبان ها و مسیرهای مواصلاتی بین تهران و استان های مجاور خبر داد.

وی در این خصوص گفت :زباله سوزی طبق قانون هوای پاک و قانون مدیریت پسماند، جرم تلقی می شود و مجرمان این تخلف به پرداخت جزای نقدی محکوم می شوند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران جرائم متخلفان حقیقی و حقوقی را متفاوت و منوط به تشخیص مقام قضایی دانست وافزود: توقیف خودروی حامل زباله فرد یا مجموعه ای که زباله سوزی می کند یکی ازمجازات های تعیین شده است.

درهفته‌ای که گذشت اطفاء حدود ١٠٩ مورد پسماندسوزی و ضایعات سوزی فقط توسط همکاران ما در سطح استان و آن‌هم در گشت و پایش‌های شبانه گزارش شد

وی عاملان اصلی آتش زدن سیم، کابل و لاستیک را عمدتا معتادان، اتباع بیگانه و سودجویان معرفی کرد و گفت:انگیزه آنها استحصال فلز و مس موجود دراین ضایعات و فروش آن است.

رستگاری به اطفاء روزانه بین 15تا 20مورد از پسماندسوزی دراستان تهران اشاره کرد و گفت:دستگاه هایی مانند شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری و وزارت راه و شهرسازی مسئول رسیدگی و پیشگیری از پسماندسوزی هستند و این درحالی است که همکاری های بین بخشی دراین خصوص ضعیف است.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران افزود: واحدهای صنعتی و پیمانکاران نیز برای فرار از پرداخت نکردن عوارض پسماند، زباله های واحدصنعتی خودرا آتش می زنند.

وی تشکیل گشت‌های شبانه مقابله با پسماند سوزی را برنامه‌ای برای کاهش موقتی این معضل دانست و گفت : درهفته‌ای که گذشت اطفاء حدود ١٠٩ مورد پسماندسوزی و ضایعات سوزی فقط توسط همکاران ما در سطح استان و آن‌هم در گشت و پایش‌های شبانه گزارش شد و این درحالی بود که کیفیت و شاخص هوای تهران و اکثر شهرستان ها در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یا ناسالم بود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران همچنین عدم واکنش متولیان با متخلفان و عاملان پسماند سوزی را علت افزایش زباله سوزی و درنتیجه آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: محیط زیست تنها دستگاه پیگیر این معضل است.

رستگاری بابیان اینکه در تمامی سطح شهر تهران هم اغلب پسماندسوزی گزارش می شود افزود: بیشترین موارد آتش زدن زباله ها در جاده خاوران، منطقه خلازین ، اتوبان تهران قم، تهرانساوه و جاده قدیم قم دیده می شود که دراین بین، حجم پسماندسوزی دراتوبان تهران - ساوه بیش از حد است.

وی در پایان از همه دستگاه‌های مسئول خواست تا به برنامه ریزی لازم برای مقابله با این معضل جدی بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044990

وب گردی

وب گردی