سهم فناوری نانو از نوآوری و اختراعات دنیا در سال ۲۰۱۹ چقدر است؟

تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۶۵ هزار درخواست ثبت پتنت در ۲ دفتر USPTO و EPO منتشر شده که سهم فناوری نانو از این تعداد حدود ۲.۸ درصد بوده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۶۵ هزار درخواست ثبت پتنت در دو دفتر معتبر ثبت پتنت USPTO و EPO منتشر شدند که بیش از ۱۰ هزار پرونده یعنی در حدود ۲.۸ درصد مرتبط با فناوری نانو بوده اند. این در حالی است که در حوزه علم، حدود ۱۰ درصد از کل انتشارات علمی دنیا مرتبط با فناوری نانو است. این آمار با استفاده از یک عبارت جستجوی خاص علوم و فناوری نانو در بانک های اطلاعاتی مربوطه (Orbit و WoS) جستجو و ارائه می شوند.

USA همچنان جذاب ترین بازار برای نوآوری ها در فناوری نانو است و بیش از ۸۹۰۰ پتنت از پتنت‌های نانو در سال ۲۰۱۹ در دفتر ثبت پتنت آمریکا منتشر شده اند. به غیر از آمریکا و اروپا، چین و کره جنوبی هم مورد توجه مالکان اختراعات و نوآوری دنیای نانو هستند ولی به دلیل محدودیت موتور جستجوی دفاتر آنها، امکان جستجوی پتنت های کشورهای مختلف در این دفاتر وجود ندارد.

جدول زیر تعداد و سهم کشورهای مختلف را از درخواست های ثبت پتنت سال ۲۰۱۹ در دو دفتر اروپا و آمریکا نشان می دهد. تا پایان سپتامبر ۲۰۱۹، ۶۲ کشور در فناوری نانو صاحب حداقل یک اختراع بوده اند. مطابق انتظار USA با اختلاف زیاد در صدر قرار دارد و نزدیک به نیمی از اختراعات نانوفناری سال را به خود اختصاص داده است. چهار رده بعدی در اختیار کشورهای شرق آسیا یعنی کره جنوبی، ژاپن، چین و تایوان قرار دارد و پس از آنها کشورهای پیشتاز اروپا یعنی آلمان و فرانسه و انگلستان قرار دارند.

برخی از کشورها مانند ایران، عربستان، برزیل و شیلی با وجود اینکه تعداد پتنت های نانوی آن زیاد نیست ولی سهم بالایی از کل پتنت های این کشورها را تشکیل می دهد. به عنوان مثال ۱۸ پتنت از کل ۹۳ پتنت منتشر شده ایران در سال ۲۰۱۹ در USPTO (حدود ۱۹ درصد) مربوط به فناوری نانو است که نشان از اولویت دهی بالای این کشورها به فناوری نانو دارد. این عدد برای عربستان حدود ۱۶ درصد، سنگاپور ۵.۸ درصد، چین ۳.۳ درصد و برای USA ۳.۱درصد است. نمودار زیر توزیع کشورهای صاحب پتنت فناوری نانو را بر حسب سهم پتنتهای نانوی آنها از کل پتنت های آنها در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045029

وب گردی

وب گردی