3 هزار شرکت دانش بنیان  در 3 سال آینده راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور از برنامه این سازمان برای راه‌اندازی سه هزار شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری طی سه سال خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی رحیمی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در اولین نشست اعضای مراکز پژوهشی بسیج دانشجویی گفت: با وجود محققان جوان کشور در مقابل تهدیدات دشمن بیمه می‌شود.

وی بیان کرد: جهت‌گیری کلان نظام به سمت دانش پیشرفته و اقتدار آفرین است تا به پشتوانه آن به سمت مرجعیت علمی جهان حرکت کنیم.

رحیمی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال پیش بحث تولید علم را به پشتوانه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها مطرح کردند، تصریح کرد: شاید در این زمان کسی باور نمی‌کرد که ما به تولید علم برسیم، اما امروز پس از گذشت ۲۱ سال به این موفقیت دست یافته‌ایم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور تصریح کرد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب به پشتوانه 2 هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی، ۴ و نیم میلیون دانشجو، ۴ هزار و ۶۸۱ شرکت دانش بنیان، نخبگان و زیرساخت‌هایی که وجود دارد تاکید کرده‌اند که باید تا ۵۰ سال آینده به مرجعیت علمی جهان تبدیل شویم. با این وجود این نهاد علمی با تکیه بر دانشجویان مخصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی، می‌تواند زمینه تبدیل شدن کشور به مرجعیت علمی را فراهم کند.

وی اولین شاخص رسیدن به مرجعیت علمی جهان را کادرسازی علمی عنوان کرد و افزود: برای تبدیل شدن به مرجعیت علمی نیازمند برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و راهبرد کلی هستیم.

رحیمی با بیان اینکه رستاخیز علمی در کشور شروع شده است، افزود: امروز ایران تحت تاثیر جریان جهانی دانش است با این وجود کشور‌های پیشرفته حق دارند که به ما بگویند در چه مجلاتی مقاله ISI منتشر کنیم. در هر حال امروز تمدن غرب بدون صرف هزینه‌ای از ظرفیت دیگر کشور‌ها در راستای پیشرفت و مرجعیت علمی خود استفاده می‌کند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به اینکه ۲ هزار مجله ISI با هم متحد شده‌اند تا علم جهان را به سمت چاهی که درست کرده‌اند هدایت کنند، افزود: ما امروز وظیفه داریم به سمت جریان ملی دانش که حتما در تقابل با جریان جهانی دانش و البته در تعامل با آن است، حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه برای تربیت دانشمند تراز اول دنیا باید کادرسازی را از بسیج دانش آموزی شروع کنیم، افزود: برای تحقق جریان ملی دانش باید مسئله را جایگزین مقاله ISI کنیم. با این وجود بسیج دانشجویی اهمیت این موضوع را فهمیده و در حال احصا نظام مسائل کشور است.

رحیمی تحقق جریان ملی دانشگاه را مستلزم افزایش کمیت و کیفیت مجلات داخلی دانست و اضافه کرد: باید فرهنگ استناد در کشور تغییر کند چرا که امروز شاهدیم به جای استناد به مقالات اساتید ایرانی به مقالات اساتید خارجی استناد می‌شود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور با بیان اینکه برنامه‌های خوبی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان تصویب شده، اما این برنامه‌ها باید به درستی اجرا کرد تصریح کرد: ما بعد از پیشرفت علمی می‌توانیم به مرجعیت علمی برسیم و مرجعیت علمی مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی است.

وی تشدید تحریم‌ها و به راه انداختن اغتشاشات را از برنامه‌های دشمن برای جلوگیری از رسیدن ایران به مرجعیت علمی دنیا دانست و افزود: هدف دشمن این است که ایران به تولید علم نافع مرجع ساز دست نیابد، در هر حال ما باید تولید علم نافع مرجع ساز را در اولویت قرار دهیم.

رحیمی به برنامه سازمان بسیج علمی برای راه اندازی سه هزار شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری طی سه سال اشاره کرد و افزود: از نظر ما بسیج اساتید، بسیج مهندسین، بسیج دانشجویی، بسیج طلاب و بسیج فرهنگیان هسته‌های اصلی نهاد علمی هستند با این وجود ما روی این اقشار بسیج حساب ویژه‌ای باز کرده ایم.


رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور با تاکید براینکه تنها با فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی می‌توانیم به مرجعیت علمی تبدیل شویم تصریح کرد: جریان سازی، گفتمان سازی و مطالبه‌گری علمی و تخصصی، کمک بسیج به تولید ایده تا ثروت، نظام احصای مسائل و اولویت‌ها و تحول در نظام علوم انسانی مخصوصا علوم اسلامی ۴ راهبرد سازمان علمی بسیج برای تبدیل شدن کشور به مرجعیت علمی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی می‌تواند نقش سازنده‌ای در پیگیری راهبرد جریان سازی، گفتمان سازی و مطالبه گری علمی تخصصی داشته باشد چرا که دانشجوی بسیجی مطالبه گر است افزود: تصمیم سازی برای مسئولین کشور برعهده بسیج دانشجویی بوده است، ولی این تصمیم گیری برعهده مسئولان است.

رحیمی با بیان اینکه ۸۰ مرکز رشد در راستای کمک بسیج به تولید ایده تا ثروت راه اندازی شده افزود: امسال چرخه تجاری سازی را نیز راه اندازی کرده ایم و در این راستا نیز ۱۲۰ طرح به یک سرمایه گذار معرفی شده که از این تعداد ۷ طرح انتخاب شده است که این دستاورد خوبی است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور بر ضرورت توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در پایگاه‌های بسیج محلات تاکید کرد و افزود: ۶۳۰ پایگاه مقاومت به پایگاه‌های علمی و پژوهشی تبدیل شده‌اند.


وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی و به ویژه بسیج دانشجویی امام صادق(ع) فعالیت‌های خوبی در حوزه تحول در نظام علوم انسانی داشته است، گفت: سوال این است که چرا دانشجویان علوم اجتماعی برای فرصت‌های مطالعاتی باید به خارج از کشور بروند در حالی که فرهنگ ما متفاوت است در هر حال ما معتقدیم که دانشجویان این رشته باید در داخل کشور مسائل و معضلات کشور را بررسی کنند.
گفتنی است اولین نشست اعضای مراکز پژوهشی بسیج دانشجویی کشور با حضور اعضای ۳۶ مرکز از ۱۴ استان در محل سازمان بسیج دانشجویی با هدف انتقال تجربیات و شناسایی خلا‌ها در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045032

وب گردی

وب گردی