رویداد استارتاپی صنعت توانبخشی  در واحد تهران غرب برگزار شد

اختتامیه اولین رویداد استارتاپی صنعت توانبخشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، اختتامیه اولین رویداد استارت آپی صنعت توانبخشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، با حضور داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، محمود رضا آقامیری رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، ربیعی سخنگوی دولت، قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی، وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری، مسئولان مرکز آموزشی رعد، معیری دبیر رویداد، صاحبان ایده، دانشجویان در سالن هکمتانه هتل المپیک تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم حامد معیری دبیر رویداد و عضو هیئت علمی واحد تهران غرب، به ارائه گزارشی از رویداد استارت آپی صنعت توانبخشی پرداخت. وی با اشاره به 12 آذر ماه، روز جهانی معلولین، گفت: هدف حمایت از معلولینی است که صاحب ایده هستند و در کنار فعالیتهای ngo به پرورش مهارت آموزی به معلولین کمک می‌کند.

دبیر رویداد بیان کرد: می‌خواهیم معلولینی تربیت کنیم که کارآفرین باشند، نه تنها برای دیگران کار نکنند بلکه چند نفر را نیز استخدام کنند. در کنار این موضوع خیلی از دانشجویان خلاق هستند، ولی تاکنون به این موضوع ورود نکردند به این علت که نیاز را نمی‌دانند، اعلام نیاز و ثبت نیاز باعث شد جرقه‌هایی برای کسانی که وارد این حوزه شده‌اند ایجاد شود و برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در این حوزه کمک می‌کند.

وی ضمن تشکر از حمایتهای رئیس واحد در برگزاری این رویداد گفت: هدف ما حمایت از ایده های شناسایی شده و نهادینه کردن رویداد در هفته معلولین است و کسب تجربه برای برگزاری بهتر رویدادهای آینده است.
وی بیان کرد: رنج سنی شرکت کنندگان در این رویداد از ۱۸ سال تا ۶۷ سال است که در دو روز شبانه روزی در کنار هم کار کردند. ما معلولان را در کنار دیگران قرارردادیم تا هم به ایشان کم کنند و هم از نزدیک با مشکلات ایشان آشنا شوند و آن را لمس کنند. ما با این کار خواستیم که دانشجویان ضرورتها و نیازهای ایشان را حس کنند.

در ادامه پس از پخش کلیپ مربوط به معرفی خدمات رسانی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای شرکت‌های دانش بنیان، ملکی فر ضمن خیرمقدم و مروری بر رویکرد خدمات و حمایت‌های صندوق گفت: یک استارت آپ در طول چرخه عمرش با چالش‌های متنوعی دست و پنجه نرم می کند. ما خواستیم در صندوق نوآوری رویه‌هایی ایجاد کنیم و در کل چرخه ضمن حمایت در تمام مسیر همراه شما باشیم.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، تامین هزینه‌های رهن فضای استقرار، مشارکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به استارت آپهایی که میزبانی می‌کنند، ارائه تسهیلات کم بهره برای تجهیز فضا، ارائه خدمات توانمند سازی، سرمایه گذاری بر ایده‌های مناسب تا حجم ۴ برابر صندوق را از اهداف و خدمات صندوق نوآوری بر شمرد.

سپس آقامیری، با تبریک روز معلولان و تشکر از داداندیش و تمام کسانی که این فضا را فراهم کردند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اولین قدم را برای ایجاد واحد فرشتگان برداشت که این واحد مختص معلولان است، ما نگرانی داشتیم که آیا اعضای هیئت علمی لازم را داریم که بتوانند هم زبان اشاره را بدانند و هم توانایی این کار را داشته باشند . امروز خوشبختانه حجم بالای عزیزان تحصیلکرده را در این زمینه شاهدیم.

رئیس دانشگاه‌های آزاد استان تهران گفت: این اصطلاحات جدیدی که در فضای کسب و کار پیچیده است بحث استارت آپها، شتاب دهنده ها، نویدی می دهد که باید تغییری در شرایط ایجاد کنیم. یعنی حرکت علمی و انفجاری که در جهان شروع شده از نظر تغییرات ساعتی، دیگر اجازه سنتی فکر کردن نمی دهد، و دانشگاه آزاد اسلامی هم در این فضا قرار گرفته، بعبارتی اگر چرخه علم تا محصول را بخواهیم ببینیم بایداول شرایط را تغییر دهیم. و دانشگاه باید یک پویایی در خود به وجود بیاورد که خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی این اتفاق در حال رخ دادن است. و ما هم در تلاش هستیم که این کار را شکل دهیم و یکی از واحدهای پیشرو که شاهد این موضوع آن هستیم، واحد تهران غرب است.

وی با بیان اینکه بواسطه تلاش داداندیش این کار در واحد تهران غرب بیشتر و جدی تر پیش می رود، افزود: در استان تهران ۴ سرای نوآوری در حال تاسیس است که ۲۲ بهمن ۳ سرا افتتاح خواهد شد.

آقا‌میری گفت: در صدد هسیتم در این تحولی که در فضای کسب و کار پیش آمده دانشگاه آزاد اسلامی برای خود مسیری را آغاز کند و به دنبال تغییر رویکرد به سمت دانشگاه مساله محور هستیم، دانشگاهی که بتواند نیازهای کشور را حل کند.
رئیس دانشگاه های آزاد استان تهران افزود: امروز استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کرده و تلاش ما این است که بتوانیم به سمت دانشگاهی برویم که بتواند با یک برنامه علمی پیش رود. در حال حاضر 40 برنامه علمی در کشور تعریف شده است و همه براساس نیاز دستگاه‌های اجرایی و نیاز کشور است.

وی بیان کرد: تمام کسانی که می‌خواهند فارغ التحصیل شوند چه در مقطع ارشد، چه در مقطع دکتری، باید پایان نامه و رساله هایشان دراین مسیر و مورد تأیید این قسمت قرار بگیرد. ما در تلاش هستیم دانشگاه آزاد نسل خود را تغییر و به نسل جدید دانشگاه‌ها بپیوندد.

آقامیری خاطر نشان کرد: امروزه نیازها ارزیابی می‌شود، توانایی و پتانسیل‌های منطقه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد و بر اساس آن پیش خواهیم رفت و می بینم که فضای معاونت ها در کشور تغییر کرده در کنارمعاونت کشاورزی، معاونت مهندسی را میبنیم، در کنار معاونت پژوهشی معاونت فناوری را می بنیم. امیدوارم ما بتوانیم در کنار سایر بخش‌هایی که تلاش می‌کنند کشور و فضای اقتصاد دانش بنیان را رشد بدهند، نقش خود را بعنوان یک دانشگاه انجام دهیم.

وی افزود: خوشحالم که دو اتفاق مبارک در دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کنم. تاسیس دانشگاه فرشتگان که ویژه معلولین است و تاسیس دانشگاه فرشچیان که مختص هنر است. امید است که باروش‌های جدید بتواند نقش خود را ایفا کند.
در ادامه این رویداد داداندیش طی سخنان کوتاه ضمن ابراز خرسندی و تشکر از برگزار کنندگان این رویداد و همچنین آرزوی موفقیت برای شرکت کنندگان با اعلام حمایت و مساعدت از این رویدادها خطاب به مسئولان و دست اندرکاران درخواست کرد که این مسیر را ادامه دهند. ایشان اعلام داشتند این رویداد توانسته دانشگاه، صنعت، صندوق و شرکت خصوصی تولیدکننده را دور هم جمع کند.

سپس قبادی دانا با تشکر از همه کسانی که در این رویداد فعال بودند، بیان کرد: این رویداد فناورانه پلی است بین افراد دارای معلویت و دانشجویان و کسانی که می‌توانند با ایده‌های نو و جدید خود خلاقانه مشکلات جامعه هدف ما را مرتفع کنند.
وی مطالبی ضمن پرداختن به مطالبی درباره شرایط و تسهیلات بکارگیری افراد معلول، افزود: خروجی این رویداد فناورانه پس از شکل گیری، کسب و کار و اشتغال است. اشتغال عزیزان دارای معلولیت و کسانی که این عزیزان را به کار می‌گیرند.
در ادامه وحدت ضمن تشکر از داداندیش به منظور حمایت و پیگیری در برگزاری این رویداد گفت: ورود صندوق نوآوری به این حوزه از جنس کار اجتماعی، خیریه نبوده، بلکه اقتصادی بوده است.

رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی خاطرنشان کرد: حوزه نوآوری و دانش بنیان حوزه‌ای است که قرار است اقتصادی تر باشد و دارای ارزش افزوده ی بیشتری باشد.

وی ضمن تشکر از شرکت همیار مکانیک کوشا، بعنوان کارگزار تخصصی، افزود: کسانی که دارای شرکت دانش بنیان هستند و هسته‌های استارت آپی دارند باید در مسیر حرکت، بتوانند محصولات خود را عرضه کنند و صندوق نوآوری ضمن ارائه تسهیلات به رشد شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

وحدت خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در این دوره بزرگترین کارها در حوزه فناوری انجام داد. تشکیل ۴ هزار و پانصد شرکت دانش بنیان، ۶ هزار استارت آپ، شتاب دهندها، ۲۵صندوق پژوهش فناوری فعال، کارخانه‌های فناوری که بزودی در شهرهای مختلف راه اندازی خواهد شد، سراهای نوآوری با تخصص‌های مختلف، از طریق استارت آپ‌ها که بزرگترین مسیر نوآوری در کشوراست شکل گرفته است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این رویداد این است که خود عزیزان معلول در آن نقش داشتند و خود در آن حوزه شناخت داشتند و ادمه این مسیر با حضورصندوق نوآوری و با رفع نیازهای فناورانه امتداد پیدا خواهد کرد.

سپس ربیعی، ضمن تشکر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان با اشاره به روز معلولان گفت: به میزانی که محیط ها مناسب شوند میزان معلولیت مشخص می‌شود. ما در شرایط وحشتناکترین تحریم ها که هیچ کشوری در دنیا تجربه نکرده قرار گرفته ایم، برون رفت بزرگ ما از تحریم و اینکه بتوانیم جامعه قوی درست کنیم، خلاقیت و نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان امروز است، ولی عمده چیزی که می‌تواند بودجه ما را فزاینده کند نوآوری و خلاقیت و بهره وری است. ما اگر بتوانیم با خلاقیت شرکت‌های کوچک، اشتغال‌های خرد و کوچک را دنبال کنیم، روزهای بهتری از شغل را تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: اکنون در دوران گذار به سمت شغل‌هایی در شرکت های کوچک هستیم، ما ناگزیر به حرکت سمت اشتغال کوچک و گسترده هستیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروز بحث نشاط اجتماعی است، کارهایی که شما در دانشگاه انجام دادید بخشی از نظریه توسعه به مثابه شادی و توسعه به مثابه نشاط می تواند قلمداد شود. در این ۱۶ آذری که پیش رو داریم سه قطره خون بزرگ نیا، شریعت رضوی، قندچی احترام بگذاریم و یادمان باشد این سه قطره خون برای ما یادآور آن است که دانشگاه همیشه برای ما محترم و موتور حرکت جامعه ما خواهد بود.

این رویداد با مشارکت شرکت همیار مکانیک کوشا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، مرکز آموزشی رعد با هدف حمایت از ایده ها و نیازهای صنعت توانبخشی و کمک به سالمندان، معلولین وجانبازان روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر، در دو بخش صبح و عصر برگزار شد.

در اولین روز رویداد، پس از تشکیل تیم‌های تخصصی مناسب با هر ایده (متشکل از دانشجویان رشته های کامپیوتر، برق، گرافیک، طراحی صنعتی، مهندسی پزشکی، مدیریت، بازاریابی، حسابداری، اقتصاد، علوم بهزیستی و توانبخشی) اعضا تیم ها به یکدیگر معرفی و سپس هر تیم به منتور مربوطه واگذار شد، بعد تیم‌ها در محل‌های مشخص شده مستقر شده و تحت نظارت منتورهای تخصصی بر روی ایده‌ها شروع به فعالیت کردند.

در روز دوم، ایده‌های نهایی توسط یک نماینده از تیم در حضور داوران، منتورها و سرمایه گذاران ارائه گردید سپس از میان ۱۵ ایده انتخاب شده به صاحبان ۳ ایده (به ترتیب یوسف رستمی، خانم محدثه عسگری، مهرداد دهقانی) به عنوان ایده برتر جوائز نقدی اهدا شد.

گفتنی است درحاشیه این مراسم حاضران و میهمانان از محصولاتی که توسط شرکت همیار مکانیک کوشا و صاحبان ایده به‌منظور زندگی بهتر افرد معلول به نمایش گذاشته شده بود بازدید بعمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045045

وب گردی

وب گردی