کاهش روحیه نقدپذیری در میان برخی مسئولان/ مُهر آشوب‌گر به پیشانی اعضای شورای صنفی می‌زنند

دبیر صنفی دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: مسئولان، اعضای شورای صنفی را مانند یک نیروی فشار تلقی می‌کنند که مطالبات بیش‌از اندازه دارد. در صورتی که برخی از درخواست‌های اعضای شورای صنفی مطابق میل، نظر، میزان بودجه و مواردی از این دست نباشد ، مُهر همیشه معترض و آشوب‌گر به پیشانی اعضای این شورا می‌زنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حتما شنیده‌اید که می‌گویند انتقاد سازنده است؛ یعنی فردی که درباره یک مسئله، انتقادی را مطرح می‌کند و برای آن راهکار ارائه می‌دهند. حال به طرف مقابل بستگی دارد که این انتقاد‌ها را در راستای بهبود مدیریت خود استفاده کند؛ می‌تواند این انتقاد‌ها را نشنیده بگیرد؛ روشی که این روزها بسیاری از مدیران آن را پیش گرفته‌اند.

کاهش روحیه نقدپذیری در میان برخی مسئولان یکی از مواردی است که این روز‌ها در رفتار بسیاری از مسئولان شاهد آن هستیم. دبیر صنفی دانشکده علوم پزشکی خلخال معتقد است برخی از مسئولان، اعضای شورای صنفی را مانند یک نیروی فشار تلقی می‌کنند و در صورتی که برخی از درخواست‌های اعضای شورای صنفی مطابق میل، نظر، میزان بودجه و مواردی از این دست نباشد ، مُهر همیشه معترض و آشوب‌گر به پیشانی اعضای این شورا می‌زنند. مشروح گفت‌و‌گوی ایسکانیوز با مهرداد آقازاده به شرح زیر است:

چرا فعالیت شورای صنفی همانند گذشته پررنگ نیست؟

من کاملا با کمرنگ شدن فعالیت‌های کنونی شورای صنفی مخالفم؛ چون شورای صنفی در سال‌های اخیر مخصوصاً طی سه تا چهار سال گذشته، در اوج شکوفایی و ساختار نظام‌مند خود قرار گرفته است.

به جرات می‌توانم اعلام کنم که این شورا با برگزاری مجمع‌ها و نشست‌های مختلف در سطح کشوری و وزارتی، در بهترین و ایده‌آل‌ترین زمان فعالیت خود قرار دارد. این امر با همت دانشجویان فعال و از خود گذشته که هدفی جز به ثمر رساندن مطالبات و حق دانشجو در ذهن ندارند؛ به دست آمده است.

کاهش روحیه نقدپذیری در میان برخی مسئولان

به نظر شما اوج و فرود فعالیت شورای صنفی در کجا بود؟

میزان تعامل مسئولان و افراد مجموعه با یکدیگر را می‌توان به عنوان دوران اوج و فرود هر ارگانی درنظر گرفت.

به‌عنوان مثال اکنون در برهه‌ای قرار گرفته‌ایم که روحیه نقدپذیری در میان برخی افراد کاهش یافته است، همین امر باعث می‌شود که روند و بازدهی بسیاری از فعالیت‌ها کاهش پیدا کند.

البته در پاسخ به این سوال باید یادآور شوم شورای صنفی در هر مقطع زمانی که به دانشجویان اعتماد کرده؛ در اوج قرار گرفته است.

مُهر همیشه معترض بر پیشانی اعضای شورای صنفی

در صورتی که برخی از درخواست‌های اعضای شورای صنفی مطابق میل، نظر، میزان بودجه و مواردی از این دست نباشد ، مُهر همیشه معترض و آشوب‌گر به پیشانی اعضای این شورا می‌زنند.

رابطه مسئولان و شورای صنفی چگونه است؟

در برخی موارد مسئولان، اعضای شورای صنفی را مانند یک نیروی فشار تلقی می‌کنند که مطالبات بیش‌از اندازه دارد. در صورتی که برخی از درخواست‌های اعضای شورای صنفی مطابق میل، نظر، میزان بودجه و مواردی از این دست نباشد ، مُهر همیشه معترض و آشوب‌گر به پیشانی اعضای این شورا می‌زنند.

البته رابطه مسئولان و شورای صنفی در دانشکده علوم پزشکی خلخال در حد معاونت و مدیر امور امور فرهنگی مناسب و صمیمی است؛ به‌طوری‌که روابط مطالبه‌گری با روی کار آمدن نیروهای جوان و پرانرژی روند بهتر به خود گرفته است.


مسئولان موظف هستند برای رسیدگی به مشکلات دانشجویان با اعضای شورای صنفی جلسه برگزار کنند. این جلسات در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود؟

بله؛ جلسات کم و بیش با حضور مسئولان فرهنگی و آموزشی دانشگاه برگزار می‌شود. بدون شک درصورتی که پیگیری لازم از جانب مسئولان دانشگاه صورت گیرد، برگزاری این جلسات می‌تواند از مراجعات مکرر تعداد زیادی از دانشجویان به دفاتر مسئولان جلوگیری کند، در چنین شرایطی شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی و پل ارتباطی بین دانشجو و دانشگاه عمل می‌کند.

در هر جلسه‌ای که اعضای شورای صنفی با مسئولان برگزار می‌کنند، حداکثر ۴۰ درصد از مطالبات به تحقق بپیوندد؛ البته به شرطی که پیگیری لازم از سوی اعضای شورای صنفی صورت گیرد و برای رفع مشکل چندین‌بار به دفاتر مسئولان مربوطه مراجعه کنند.

باید به این نکته توجه داشت که شرایط اقتصادی و کمبود منابع مالی نیز در اثر بخشی این جلسات بسیار مؤثر است. همچنین فردی در دانشگاه مسئولیتی را برعهده دارد، باید فراموش نکند که وظیفه او خدمت به قشر دانشجو است.

عدم پشتیبانی از اعضای شورای صنفی؛ علت رسانه‌ای نکردن مطالبات دانشجویان

بسیاری از اعضای شورای صنفی از مطرح کردن مسائل واهمه دارند و می‌گویند در صورت رسانه‌ای کردن مشکلات ممکن است با مسئولان مشکل پیدا کرده و حتی در برخی از موارد تهدید شوند. علت این امر چیست؟ مگر وظیفه شورای صنفی وظیفه پیگیری مسائل را ندارد؟

بله؛ واقعیت امر این است که ما به عنوان فعالان صنفی و دانشجویی به دلیل نداشتن امنیت قانونی و پشتیبانی لازم، از لحاظ مطالبه‌گری و بیان برخی از مسائل و انعکاس آن در رسانه‌ها، با مشکل مواجه هستیم و از بیان برخی موارد ترس و واهمه داریم.

از جمله دلایل رسانه‌ای نکردن مسائل و مشکلات توسط اعضای شورای صنفی؛ می‌توان به نواقص آیین‌نامه انضباطی اشاره کرد که به جای حمایت از دانشجویان، بیشتر سمت‌وسوی مسئولانه دارد.

عضویت در شورای صنفی شبیه مسابقه 2 سر باخت است؛ یعنی اعضای این شورا از جانب هم از جانب دانشجویان به‌علت عدم پاسخگویی و پیگیری از مسئولان مورد سرزنش قرار می‌گیرند و هم ممکن است برخی مسئولان از لحاظ انضباطی با آن‌ها برخورد کنند.

ضرورت ایجاد شورای صنفی در دانشگاه‌ها چیست؟ این شورا تا چه اندازه‌ای مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است؟ آیا واقعا توانایی حل مشکلات دانشجویان را دارد؟

به منظور مشارکت دانشجویان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، امور صنفی، رفاهی و آموزشی در دانشگاه‌ها شکل گرفته که اهرم تحقق این هدف، همواره افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به مسائل صنفی جهت احقاق حقوقشان بوده است.

شورای صنفی توانایی حل بسیاری از مشکلات، مسائل و موانع را دارد؛ البته این امر در صورتی تحقق پیدا می‌کند که همکاری‌های لازم از طرف مسئولان را داشته باشیم.

این شورا تا چند سال گذشته، هیچ اسم و رسم خاصی در دانشکده نداشته و بعد از مستقل شدن دانشکده و پیگیری‌های لازم، تعدادی از دانشجویان که بنده نیز جزوی از آن‌ها بودم، توانستیم اطلاعات کافی در مورد این شورا به‌دست آوریم و در انتخابات سالیانه شرکت کنیم. در انتخاباتی که از سوی دانشگاه خلخال برگزار شد، توانستم به عنوان برگزیدگان دانشجویان به مرحله اعضای اصلی و دبیرکل شورای صنفی دست پیدا کنم.

در حال حاضر شورای صنفی مورد استقبال ویژه دانشجویان است و من و اعضای این شورا بسیار خوشحالیم که توانستیم تا حدودی نام شورا را در حد توان به جایگاه واقعی‌ خود در دانشکده علوم پزشکی خلخال برسانیم.

شورای صنفی توانایی حل بسیاری از مشکلات، مسائل و موانع را دارد؛ البته این امر در صورتی تحقق پیدا می‌کند که همکاری‌های لازم از طرف مسئولان را داشته باشیم.

بعضا مشاهده می‌شود شورای صنفی به مسائل سیاسی ورود می‌کنند، با توجه به اینکه وظیفه شورای صنفی کاملا مشخص شده است، چرا در برخی از موارد این شورا در امور سیاسی دخالت می‌کند؟

شورای صنفی نهادی است که خارج از جناح بندی‌های سیاسی شکل گرفته و از گروه‌های مختلف سیاسی به‌دور است؛ اما مطالبه‌گری و حق‌خواهی این شوراها در بازه‌هایی با تحمل نظام مدیریتی همراه نشده و این موضوع منجر شده که تعدادی از شوراها از هدف اصلی خود یعنی مطالبه‌گری، اعمال خواست و نظرشان بر نحوه مدیریت و ساماندهی دانشگاه‌ها فاصله بگیرند.

با تمامی این تفاسیر ممکن است فردی در خارج از محیط شورای صنفی تمایل داشته باشد در زمینه سیاسی به فعالیت بپردازد، چنین مواردی را نباید به شورای صنفی نسبت داد.

افزایش دامنه تخلفات در آیین‌نامه انضباطی جدید

چندی پیش ابلاغ آیین‌نامه انضباطی با حواشی بسیاری مواجه شد و بسیاری از دانشجویان به این آیین‌نامه انتتقاداتی را وارد کرده بودند. شما ایرادات این‌ آیین‌نامه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از جمله ایراداتی که به آیین‌نامه انضباطی جدید وارد شده؛ می‌توان به حذف یا تغییر برخی بند‌ها اشاره کرد. برخی از به موارد و بندهایی را که در آیین‌نامه قبلی به آن اشاره شده بود، حذف کرده و برخی موارد را تغییر دادند.

به عنوان مثال ایجاد مزاحمت برای بانوان در آیین‌نامه به عنوان تخلف شناخته نمی‌شود. به‌نوعی می‌توان گفت در آیین‌نامه جدید دامنه تخلفات افزایش پیدا کرده بود؛ یعنی هر کاری که ممکن است یک دانشجو انجام دهد انجام بدهند؛ از دید آیین‌نامه یک تخلف محسوب می‌شود. به عنوان مثال در برخی موارد که مسئولان از یک شخص شاکی می‌شوند، فرد مورد اتهام حق ندارد که شاکی خود را بشناسد. در آیین‌نامه قبلی نگاه به تخلفات طولی بود؛ به این صورت که برای چند تخلف یک حکم جامع را درنظر می‌گرفتند؛ اما آیین‌نامه کنونی به موضوع تخلفات به‌صورت عرضی نگریسته است؛ یعنی برای هر تخلف یک حکم جداگانه صادر می‌شود.

به‌عنوان یک فعال دانشجویی مشکلات ساختاری تمامی ساحت‌های دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مشکلات خوابگاهی و نداشتن خوابگاه برای آقایان حتی خوابگاه اجاره‌ای، عدم دسترسی به سرویس حمل و نقل کافی برای خواهران و برادران، مشکلات پیرامون تغذیه و کیفیت و کمیت آن، مشکلات آموزشی از لحاظ کمبود سیستم‌های بروز و در دسترس، کمبود امکانات تفریحی و رفاهی و ورزشی در دانشگاه از جمله مشکلاتی است که در دانشگاه با آن مواجه هستیم.

انتهای پیام/

و......

کد خبر: 1045052

وب گردی

وب گردی