حمایت از اقدامات فناورانه پژوهشگران برای حل مشکلات فرش/ مسابقه طراحی فرش دستباف برای ایجاد رقابت بین دانشجویان برگزار می‌شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان اردبیل گفت: از پایان‌نامه و اقدامات فناورانه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل برای حل مشکلات و چالش‌های فرش دستباف حمایت مالی خواهیم کرد.

حسین وثوقی ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حمایت مالی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: از دانشجویانی که پایان‌نامه آن‌ها در راستای حل مشکلات فرش دستباف اردبیل باشد، قطعا حمایت خواهیم کرد؛ به عبارتی هم پایان‌نامه و هم اقدامات فناورانه‌ای که در حوزه فرش دستباف می‌توان انجام داد، مورد حمایت مالی قرار خواهد گرفت. اقدامات فناورانه مثل اقدامات حوزه دانش‌بنیان برای فروش، بازاریابی، تکنولوژی تولیدی و رنگ‌رزی و غیره موضوعاتی است که می‌تواند به عنوان طرح‌های پژوهشی مورد حمایت قرار گیرد.

او اضافه کرد: یک پروژه مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل و شرکت شهرک‌های صنعتی در خصوص پروژه توسعه کسب و کار فرش دستباف استان در حال انجام است؛ چرا‌که یک طراح موفق در کنار تولید باید از دانش بازاریابی هم برخوردار باشد تا بتواند در عرصه‌های مختلف این صنعت موفق عمل کند. فرش دستباف جزو مزیت‌های تولیدی استان اردبیل به حساب می‌آمد به همین دلیل با عاملیت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل، این پروژه سه ساله در استان اردبیل انجام شد و فعالان فرش دستباف در تمام سطوح ( طراحان، فروشندگان، صادرکنندگان و... ) در قالب یک خوشه صنعتی گرد هم آمدند و به صورت مشترک کاری تجاری انجام دادند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان اردبیل با بیان این که این طرح نهایتا به یک کنسرسیوم صادراتی تبدیل شد، اضافه کرد: البته این بنگاه نیز دچار مشکلاتی شد که برای تمام بنگاه‌های صادراتی در سطح کشور و بین الملل وجود دارد؛ اما مقدمات لازم برای رشد و ارتقای صنعت فرش دستباف در استان اردبیل فراهم، مطالعات انجام شد و بحث زیرساخت‌های فیزیکی و حقوقی هم به وجود آمد.

وثوقی تاکید کرد: در مطالعه‌ای که انجام شد، دو نقطه فشار یا مشکل برای فرش دستباف اردبیل شناسایی شد که یکی بحث فروش و یکی بحث طرح و نقشه است. درباره بحث طرح و نقشه ایده‌ای شکل گرفت تا به صورت سالانه مسابقه ملی طراحی فرش دستباف با سبک هندسی و یا شکسته قلم را در اردبیل برگزار کنیم.

به گفته او برگزاری این مسابقه، فضای خوبی هم برای رقابت دانشجویانی است که در حوزه هنر، گرافیک، فرش و علوم مرتبط با این حوزه در حال تحصیل هستند و هم گنجینه بسیار غنی برای فرش دستباف منطقه اردبیل حوزه شمال غرب ایران فراهم خواهد کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان اردبیل توضیح داد: معتقدم اگر تولیدکنندگان نسبت به این مسابقه اقبال نشان داده و این طرح‌ها روی بافت قرار گیرد، تحول شگرفی در فرش دستباف اردبیل اتفاق خواهد افتاد.

وثوقی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای حضور فعالان صنعت فرش دستباف برای ارتقای دانش در دانشگاه‌ها دارید یا خیر گفت: برای این کار برنامه مدونی نداریم؛ اما پیشنهاد خوبی است و می‌توان در پروژه خوشه کسب و کار این طرح را برای ارتقای دانش و توانمند‌سازی فعالان فرش دستباف مطرح کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045076

وب گردی

وب گردی