سیاسیون در تصمیم‌گیری‌های مسئولان علوم پزشکی سمنان تاثیرگذار هستند/ سکوت و سکون با اصل هویت شورای صنفی منافات دارد

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: یکی از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی سمنان، تاثیرپذیری مسئولان دانشگاه از مراجع سیاسی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از قدیم الایام زمانی که در یک شهر یا روستا مشکلی ایجاد می‌شد، مردم به ریش سفید مراجعه می‌کردند و یا بیان مشکل از او می‌خواستند که قضاوت کند، ریش سفید فردی با تجربه و بی‌طرف بود و تلاش می‌کرد گره مشکل افراد را بگشاید.

امروزه ریش‌سفیدان در جوامع مختلف کمی متفاوت شده‌اند؛ معلمان، مدیران و بسیاری از افراد جامعه ممکن است ریش سفید نباشند اما تلاش می‌کنند مشکل مردم حل شود، این موضوع شامل حال شورای صنفی نیز می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، دانشگاه به‌عنوان یک جامعه کوچک تلقی می‌شود، پس وجود یک تشکل بی‌طرف در دانشگاه‌ لازم است، اعضای این شورا باید دغدغه و مشغله ذهنی اعتلای جایگاه دانشجو و احقاق حق همه دانشجویان چه سیاسی و چه غیرسیاسی را داشته باشد، فریده امیر احمدی دبیرکل دانشگاه علوم پزشکی سمنان است، به اعتقاد وی، اعضای شورای صنفی از کل دانشگاه و بدون محدودیت سیاسی و فکری انتخاب می‌شوند، مشخصه اصلی برای حضور در شورای صنفی دغدغه‌مند و پیگیر بودن اعضای آن است. مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگار ایسکانیوز با این فعال دانشجویی به‌شرح زیر است:

چرا فعالیت شورای صنفی همانند گذشته پررنگ نیست؟

به‌نظر بنده وضعیت شورای صنفی متعاقباً از شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه تاثیر گرفته است، با توجه به اینکه در سال‌های اخیر جمع کثیری از قشر متوسط جامعه برای ارتقای سطح زندگی خود از نظر معیشتی هستند، این روند به‌صورت سلسله وار تاثیر خودش را در دانشگاه نیز بروز می‌دهد.

کاهش شرکت‌ قشر متوسط در دانشگاه‌ها؛ عامل رکود شرایط صنفی

در گذشته شرایط اقتصادی و معیشتی مردم به گونه‌ای بوده که تب و تاب فرهنگی و مطالبه‌گری نیز جایگاه خودش را در میان مردم داشته است. مسلما دانشگاه‌ها نیز از شرایط جامعه جدا نبودند؛ ولی با توجه به وضعیت فرهنگی و اقتصادی کنونی جامعه و البته افزایش پذیرش دانشجوی بین‌الملل و بحث پولی سازی دانشگاه‌ها؛ شرایط طوری پیش رفته است که قشر متوسط جامعه کمتر توانایی شرکت در جوامعی مانند دانشگاه‌ها را داشته باشند. از این رو شرایط فرهنگی و صنفی دانشگاه‌ها به‌سمت یکنواختی و رکود پیش رفته است.

رابطه مسئولان و شورای صنفی چگونه است؟ مسئولان موظف هستند برای رسیدگی به مشکلات دانشجویان با اعضای شورای صنفی جلسه برگزار کنند، آیا این جلسات در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود؟

این مسئله باید با توجه به شرایط هر دانشگاه، اعضای شورای صنفی، قدرت و نفوذ شورای صنفی در میان دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. در دانشگاه علوم پزشکی سمنان روابط بین اعضا و مسئولان به‌طور قابل قبول و تعاملی پیش‌می‌رود . از نظر برگزاری جلسات تا‌کنون همکاری قابل قبولی از طرف دانشگاه را داشته‌ایم.

با توجه به روند پویایی شورای صنفی این دوره نسبت به دوره‌های گذشته، اعضای شورای صنفی با انگیزه بالا و روحیه مطالبه‌گری‌ که بینشان جریان دارد؛ نسبت به پیگیری موضوعات مطرح شده می‌پردازند.

اعضای شورا در جلسات با مسئولان تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرند تا پیگیری‌ها مسائل دانشجویی به حصول نتیجه مطلوب منجر شود. با تمامی این تفاسیر، حل بسیاری از مشکلات از توان دانشجویان و حتی مراجع بالاتر دانشگاهی نیز خارج است و حمایت‌های فراتری را می‌طلبد؛ امیدواریم در آینده شاهد چنین حمایت‌هایی از سوی نهاد‌های دیگر نیز باشیم.

سکوت و سکون با اصل هویت شورای صنفی منافات دارد

معمولا شورای صنفی از مطرح کردن مسائل واهمه دارند و می‌گویند در صورت رسانه‌ای کردن مشکلات ممکن است با مسئولان به مشکل بخورند. علت این امر چیست؟ مگر وظیفه شورای صنفی وظیفه پیگیری مسائل را ندارد.

اصل و بصیرت شورای صنفی براساس انتخابات و رقابت سالم میان دانشجویان صورت می‌گیرد؛ این شورا باید بدون ترس و واهمه نسبت به طرح مسائل حقیقی و حقوقی مربوط به دانشجویان اقدام کند. همچنین شورای صنفی باید مطالبات دانشجویان را از درست‌ترین روش با توجه به جایگاه و مسئولیتی که بر دوش آنها نهاده شده است، مطرح کرده و پیگیری کند. درصورتی که در دانشگاهی شرایط مطرح کردن مشکلات وجود نداشته باشد، باید وضعیت این دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات مربوطه رفع شود.

به طور کلی سکوت و سکون با اصل هویت شورای صنفی منافات دارد و در تعریف این شورا نمی‌گنجد.

ضرورت ایجاد شورای صنفی در دانشگاه‌ها چیست؟ این شورا تا چه اندازه‌ای مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است؟

به‌نظر بنده وجود یک تشکل بی طرف در دانشگاه‌ها لازم است؛ این شورا باید دغدغه و مشغله ذهنی اعتلای جایگاه دانشجو و احقاق حق همه دانشجویان چه سیاسی چه غیرسیاسی را داشته باشد؛ چرا که هر کدام از اعضای خانواده بزرگ علوم پزشکی، بدون واهمه از خط فکری و دیدگاه سیاسی که دارد؛ می‌تواند دغدغه و مشکلات مربوط به خود را مطرح کند و امید داشته باشد که فردی بدون جبهه‌گیری پیگیر مسائل مطرح شده خواهد بود.

اعضای شورای صنفی از کل دانشگاه و بدون محدودیت سیاسی و فکری انتخاب می‌شوند، به‌نوعی دیگر می‌توان گفت مشخصه اصلی برای حضور در شورای صنفی دغدغه‌مند و پیگیر بودن اعضای آن است؛ تا افراد منتخب انگیزه‌ خودجوش و درونی برای پیش بردن اهداف شورا داشته باشند.

خوشبختانه امسال برای اولین‌بار با تکیه بر تیم قدرتمند در حوزه انتخابات توانستیم انتخابات مجازی را در دانشکده‌ها برگزار کنیم و این امر باعث شده که دانشجویان جهت اخذ آرا و منتخب شدن تلاش خالصانه و خودجوشی داشته باشند. همچنین توضیح جایگاه و حوزه‌های کاری شورای صنفی باعث شد تعداد کثیری از دانشجویان مطالبه‌گر و فعال که تاکنون به تنهایی و بدون هویت رسمی در یکی از کانون‌ها و تشکلات به دنبال احقاق حق خود و حل مشکلات دانشکده هایشان بودند، به‌طور متمرکز و در شوراهای متحد در کنار هم جمع شوند.

میزان تاثیرگذاری شورای صنفی به روابطش بامسئولان بستگی دارد

آیا شورای صنفی واقعا توانایی حل مشکلات دانشجویان را دارد؟

در هیچ بندی از آیین نامه قید نشده است که میزان قدرت و توانایی شورای صنفی در جایگاه اجرا به چه صورتی است‌. به نظر من، موضوع و میزان قدرت اجرایی هر شورای صنفی به روابط اعضا با مسئولان، قدرت نفوذ شورای صنفی در بین دانشجویان و میزان حمایت دانشجویان از شورای صنفی هر دانشگاه بستگی دارد.

خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی سمنان تلاش‌های فراوانی در جهت اعتلای شورای صنفی دانشگاهی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم خیلی قدرتمند‌تر از گذشته، دانشجویان را با شورای خودساخته و حامی حقوق صنفی رفاهی آن‌ها همراه کنیم.

به عنوان نماینده دانشجویان مشکلات صنفی دانشگاه‌ها شامل چه مواردی است؟

مهم‌ترین دغدغه در سطح دانشگاه‌ها، موضوع افزایش ظرفیت‌ها چه به‌صورت پذیرش روزانه و چه به‌صورت ‌پذیرش بین‌المللی به‌شمار می‌رود که تاثیرات بسیار اسفناکی را در مسائل مختلف رفاهی، آموزشی و صنفی دانشجویان داشته است.

از جمله موضاعات رفاهی که دانشگاه علوم پزشکی سمنان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند می‌توان به پراکندگی مجموعه دانشگاهی در زیر گروه‌های کوچک‌تر اشاره کرد. دانشگاه مرکزی دارای چند دانشکده (پزشکی،دندان پزشکی،پرستاری،توانبخشی و غیره) در شهر سمنان؛ دانشکده بهداشت با رشته‌های بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت سلامت در شهر دامغان و دانشکده علوم تغدیه و صنایع غذایی در شهر آرادان بوده و دانشکده پیراپزشکی نیز در شهر سرخه واقع شده است.

این پراکندگی در تمامی مسائل صنفی رفاهی و مهم‌تر از همه آموزشی به‌شدت ما رو درگیر کرده است. امیدواریم با همکاری ریاست دانشگاه و حتی مراجع بالاتر از جمله سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانیم در راستای یکسان‌سازی شرایط این دانشکده‌ها و برقراری عدالت گامی مثبت برداریم.

تاثیرپذیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سمنان از مراجع سیاسی

به عنوان یک دانشجو و فعال دانشجویان مشکلات ساختاری تمامی ساحت‌های دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در دانشگاه علوم پزشکی سمنان، تاثیر‌پذیری دانشگاه و مسئولان دانشگاه از مراجع سیاسی بوده که اولین بازخورد آن در همین مجمع الجزایر علوم پزشکی سمنان کاملا مشهود است. امیدواریم این روابط و سلسله مراتب حدالامکان کمترین تاثیر را در بحث آموزش و پژوهشی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045088

وب گردی

وب گردی