ضرورت توسعه  صنعت هواشناسی  با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر ضرورت توسعه فعالیت‌ها در حوزه هواشناسی با استفاده از خدمات هوشمندانه شرکت‌های دانش بنیان، از آمادگی این سازمان برای بهره‌گیری از دستاوردهای فناورانه این شرکت‌ها خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سحر تاج‌بخش مسلمان در مراسم اختتامیه گردهمایی ارائه نیازهای فناورانه صنعت فرودگاهی با تاکید بر اینکه با وجود افزایش ترافیک هوایی و حجم داده‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: باید هواشناسی در هر جایگاهی همکاری نزدیکی با مراکز تحقیقاتی و کاربران عملیاتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نیازمندی‌های بسیاری در صنعت فرودگاهی و هواشناسی وجود دارد، افزود: یکی از این نیازمندی‌ها، ایمنی پرواز و ارائه خدمات و سرویس‌دهی با کیفیت در این حوزه است. هوانوردی و هواشناسی از بنیادی‌ترین حوزه‌ها به شمار می‌روند که فعالیت خود را از سال‌های دور آغاز کرده‌اند.

تاج‌بخش مسلمان با بیان اینکه یکی از موضوعات هواشناسی در دنیا تغییر اقلیم است، گفت: این موضوع صنعت هواپیمایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از این‌رو وظیفه داریم که در برنامه‌ریزی بلند مدت و کوتاه مدت مسئله تغییر اقلیم را به عنوان چالش ملی لحاظ کنیم. سه چهارم تأخیرهای قابل توجه خطوط هوایی در مناطقی که ترافیک هوای بالایی دارند مربوط به شرایط آب و هوایی مانند طوفان، یخبندان، مه، باد، برق و سیکلون‌های حاره‌ای می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه تقریبا نیمی‌ از حوادث هوایی در شرایط آب و هوایی بد اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: چالش‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که مرتبط با فوران‌های آتشفشانی و ابرهای متشکل از خاکسترهای آتشفشانی، طوفان‌های شن و گرد و غبار و پدیده‌هایی مانند طوفان‌های ژئومغناطیسی هستند. دغدغه‌ها در زمینه آلودگی هوا و آلودگی صوتی و میزان قابل توجه انتشار کربن ناشی از مصرف سوخت در هواپیماها روبه افزایش است.

وی در ادامه به نیازهای سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: رادار هواشناسی باند ایکس، رادیو سوند، ایستگاه‌های هواشناسی خودکار، سنسور اندازه‌گیری ارتفاع کف ابر، سنسور اندازه‌گیری دید در راستای باند، بویه موج‌نگار هواشناسی و ایستگاه‌های هواشناسی اندازه‌گیری غلظت ذرات و گاز‌ها از جمله نیازهای سخت‌افزاری این سازمان هستند که می‌تواند به واسطه شرکت‌های دانش بنیان مرتفع شوند. همچنین هواشناسی هوانوردی هوشمند یکی از موارد قابل توجهی است که باید از دیدگاه فناوری نگریسته شود و ما به آن نیز توجه داریم.

تاج‌بخش مسلمان ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نیازهای حوزه هواشناسی را برطرف کنند، نیاز است که بتوانیم داده‌های هوشمند را با تجهیزات و تکنولوژی به دست آوریم به عبارت دیگر نیازمند خدمات هوشمندانه در آینده پیش‌رو هستیم. البته در سازمان هواشناسی، گام‌هایی برای رفع نیازها به واسطه شرکت‌های دانش بنیان برداشته شده است به طوری که امسال تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده تا ما بتوانیم از محصولات تولیدی ایرانی در سازمان بهره ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هواپیمایی بین‌المللی کشور برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود تا سال ۲۰۳۰ دارد که این ناگزیر، آنها را به استفاده از ارائه خدمات هوشمندانه شرکت‌های دانش بنیان سوق می‌دهد. بر همین اساس آمادگی داریم که از دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش بنیان در این راستا بهره ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045095

وب گردی

وب گردی