250 دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد استان کردستان مشغول به تحصیل هستند/ تدریس زبان فارسی با شیوه آموزشی بنیاد سعدی و دوره‌های جامعه المصطفی

رئیس اداره امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان از تحصیل 250دانشجوی خارجی در مقطع تحصیلات تکمیلی در این واحد دانشگاهی خبر داد.

عباد روحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه درباره دانشجویان خارجی این واحد دانشگاهی گفت: بیش از 250 دانشجو از اقلیم کردستان عراق در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و حدود 140 دانشجوی خارجی نیز از این واحد دانشگاهی فارغ التحصیل شده‌اند.

او با بیان این که این دانشجویان بیشتر در مقطع ارشد و دکتری هستند، اضافه کرد: با توجه به شرایط بازار ارز، قطعا حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ما، منافع بیشتری به همراه دارد و علاوه بر علم آموزی و آشنایی با فرهنگ ایران ارز آوری هم خواهد داشت. اکثر دانشجویانی که از اقلیم کردستان عراق برای ادامه تحصیل به استان کردستان مهاجرت می‌کنند یا خانه اجاره کرده و یا در هتل اقامت می‌کنند که همین موضوع موجب ارز‌آوری برای استان می شود.

رئیس اداره امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان با بیان این که با هتل‌های استان رایزنی کردیم تا با نصف قیمت به این دسته از داشجویان اتاق اجاره دهند گفت: این تبادل علمی میان ایران و کشور عراق علاوه بر درآمدزایی و ارزآوری برای کشور، منجر به تبادلات فرهنگی شده است.

روحی در ادامه در مورد امکاناتی که دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار این دسته از دانشجویان قرار می‌دهد اظهار کرد: تمام امکاناتی که برای دانشجویان ایرانی در نظر گرفتیم در اختیار دانشجویان عراقی هم قرار خواهد گرفت، از جمله این امکانات ارائه خوابگاه مستقل است؛ البته دانشجویان عراقی معمولا از خوابگاه استفاده نمی‌کنند چرا که با تفاوت قیمتی که از واحد ریال و دینار به وجود آمده می‌توانند به راحتی در استان کردستان، آپارتمان مستقل اجاره کنند.

او در خصوص برگزاری دوره‌های مشترک نیز صحبت به میان آورد و گفت: برای دوره‌های آموزشی مشترک، سمینارها، کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده و موافقت نامه‌ها را نیز دریافت کردیم و به زودی برگزاری دوره‌های مشترک با اقلیم کردستان عراق آغاز خواهد شد. این کارگاه‌ها در حوزه‌های علوم انسانی، مدیریت، حسابداری، روانشناسی و فنی و مهندسی است.

رئیس اداره امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان با بیان این که در دوره‌های گذشته تجربه کافی برای برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی نداشتیم ادامه داد: پیش از این دانشجویان خارجی در طول تحصیل با مشکلاتی مواجه می‌شدند؛ اما در دوره جدید یادگیری زبان فارسی یکی از الزامات ادامه تحصیل دانشجویان خارجی است. دوره آموزش زبان فارسی معادل دوره‌های اموزشی زبان انگلیسی است؛ دوره‌ها چهار ماهه و هر ترم 8 واحد برگزار می‌شود و در مجموع دانشجویان خارجی باید 24 واحد زبان فارسی را بگذرانند.

روحی تصریح کرد: البته اکثر دانشجویان عراقی آشنایی اولیه با زبان فارسی را دارند؛ اما ملزم هستند این دوره‌ها را بگذرانند. برای آموزش زبان فارسی از شیوه آموزشی بنیاد سعدی و دوره‌های جامعه المصطفی برای غیر فارسی زبانان استفاده می‌کنیم.

او با تاکید بر این که برای جذب استادان خارجی از کشورهای همجوار نیز برنامه داریم اضافه کرد: البته هنوز اعتبار لازم برای این موضوع در اختیارمان قرار نگرفته است. همچنین با توجه به نزدیکی جغرافیایی و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان، جذب دانشجوی خارجی از کشور ترکیه و سوریه را نیز در دستور کار داریم.

رئیس اداره امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان تاکید کرد: اولین موضوعی که برای جذب دانشجویان غیر‌ایرانی اهمیت دارد، نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی است. کردستان عراق از نظر فرهنگی و جغرافیایی نزدیکی زیادی با استان کردستان ایران دارد؛ به عبارتی اگر دانشجویان عراقی بخواهند در برخی از شهرهای خود تحصیل کنند نسبت به تحصیل در واحد سنندج هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند. همچنین رنکینگ دانشگاه‌های آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه‌های عراقی بسیار بالاتر است.

روحی در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان با 64 آزمایشگاه در رشته‌های مختلف و حضور 300 عضو هیات علمی توانمند، ظرفیت خوبی است که دانشجویان خارجی را برای ادامه تحصیل در ایران مشتاق می‌کند. بیشتر دانشجویانی که در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی جذب شده‌اند با تبلیغ دانشجویانی بوده که از اینجا فارغ التحصیل شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045099

وب گردی

وب گردی