ماده «پرایمر دوجزئی» در مرکز رشد واحد اردبیل مهندسی معکوس شد/ اشتغال‌زایی برای 220 نفر با فعالیت مزرعه تحقیقاتی سبز

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل جدیدترین فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه واحدهای دانشگاهی این استان را تشریح کرد.

اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره آخرین فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه واحدهای دانشگاهی این استان اظهار کرد: تولید رنگ‌های طبیعی خوراکی جزو جدیدترین فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل محسوب می‌شود که در این راستا، روی 4 رنگ کار شده و به تولید نیمه صنعتی رسیده است.

وی افزود: بیشتر رنگ‌های موجود در بازار، شیمیایی و برای سلامت جامعه مضر هستند؛ رنگی که در محصولات به‌کار برده می‌شود، در سلامتی مردم اثر قابل توجهی خواهد داشت که متاسفانه بیشتر رنگ های طبیعی، وارداتی هستند و در کشور تولید نمی‌شوند.

رسولی ادامه داد: تولید رنگ‌های طبیعی خوراکی توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، علاوه بر جلوگیری از واردات این محصول، موجب کمک به سلامت جامعه نیز خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به درآمدزایی این دانشگاه از طریق فعالیت‌های دانش بنیان گفت: از مجموع فعالیت‌های دانش بنیانی که طی چند وقت گذشته داشته‌ایم، توانستیم 10‌درصد درآمدهای دانشگاه را به سمت درآمدهای غیر شهریه‌ای سوق دهیم که امیدواریم تا سال آینده این عدد را به 20‌درصد برسانیم؛ همچنین تا پایان سال جاری قراردادهای دیگری با درآمدزایی 1میلیارد تومانی منعقد خواهد شد که امیدواریم درآمدهای غیر شهریه‌ای به بیش از 2میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد با کارخانه توپ ورزشی استان اردبیل تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با این کارخانه، قراردادی آموزشی، پژوهشی و فناوری منعقد کرده است؛ کارخانه توپ ورزشی اردبیل به محصولی وارداتی به نام «پرایمر دوجزئی» نیاز داشت که در دوران تحریم، فعالیت‌های این کارخانه را با مشکل مواجه کرده بود؛ خوشبختانه مراکز رشد دانشگاه آزاد اردبیل، توانستند این محصول را از طریق مهندسی معکوس تولید کنند که در این کارخانه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت.

رئیس واحد اردبیل درباره فعالیت‌های این واحد در زمینه کشاورزی و دام‌پروری گفت: در زمینه به‌نژادی بوقلمون فعالیت خوبی انجام شده است که در حال حاضر، نوع خاصی از این جانور، پرورش و آموزش ترویج داده می‌شود؛ همچنین حدود 95 کارگاه برون دانشگاهی از طریق مرکز تحقیقاتی مزرعه سبز، پشتیبانی و هدایت می شوند که از این طریق برای بیش از 220 نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین این کارگاه‌ها می‌توانند طی 1‌ماه با سرمایه حداقلی، درآمدزایی 3‌میلیون تومانی داشته باشند.

رسولی با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقاتی مزرعه سبز واحد اردبیل اضافه کرد: 15 طرح دانش‌بنیان ترویجی در این مرکز اجرا می‌شود که در عین حال، تبدیل به مرکز گردشگری نیز شده است؛ در واقع این مرکز علاوه بر انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان، فعالیت های گردشگری مانند اقامتگاه بوم گردی نیز دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر آشنایی با طرح‌های دانش بنیان، تجربه چند روز زندگی در مزرعه را داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد استان اردبیل خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم تمامی گروه‌های علمی دانشگاه را در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان، کارآفرینی و فناوری درگیر کنیم؛ امیدواریم امسال حدود 20‌درصد هیئت علمی دانشگاه را به سمت فعالیت‌های فناورانه و دانش بنیان سوق دهیم. البته این موضوع نیاز به حمایت و پشتیبانی سازمان مرکزی دارد تا بتوانیم به یک دانشگاه مسئله‌گرا و کارآفرین تبدیل شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045106

وب گردی

وب گردی