مسئولان باید از دانشجویان هراس داشته باشند/ کار تشکیلاتی بین دانشجویان وجود ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: دانشجو باید به‌گونه‌ای عمل کند که مسئولان از او بترسند؛ زیرا باید این تصویر شکل بگیرد که فعالان دانشجویی تیزبین بوده و‌ به دنبال مطالبات به‌حق هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی غلامی در همایش بزرگداشت روز دانشجو که امروز شنبه 16 آذرماه 98 در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار کرد: وظایف دانشجو‌ها مختلف است. گاهی اوقات گفته می‌شود دانشجوی خوب، فردی است که اهل اندیشه‌ورزی باشد. به وظایف دانشجویان فکر کرده‌ایم و می‌دانیم دانشجویان در گذشته اقدامات مهمی انجام داده‌اند.

وی افزود: نخستین مصداق عرضه‌دار بودن دانشجو، روز ۱۶ آذر است که بعد از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به ملی شدن صنعت نفت خاطرنشان کرد: با ملی شدن نفت گفتند امنیت ملی به خطر افتاده که انگلیس نیز در این اتفاق سهیم بود و پشت دکتر مصدق را خالی کرد. تحصن دانشجویان تهران قبل از آمدن امام خمینی (ره) به کشور از اقدامات مهم قشر دانشجو بود؛ زیرا منجر به حرکت بزرگی در کشور شد.

وی ادامه داد: ایجاد جهاد سازندگی، یکی دیگر از کارهای مهم دانشجویان بود که سهم بسزایی در سرنوشت دفاع مقدس داشت. تسخیر لانه حاسوسی که توسط امام خمینی (ره)، انقلاب دوم نام گرفت نیز از اقدامات مهم دانشجویان در طول تاریخ انقلاب است.

غلامی یادآور شد: دانشجویان، شهدایی چون سید حسین علم‌الهدی و‌ احمد متوسلیان را تقدیم خاک ایران کردند. دانشجویان از ابتدای انقلاب و حتی در هشت سال دفاع مقدس نقش پرشوری داشتند.

وی با انتقاد از اینکه چرا دانشجویان به وظایف خود عمل نمی‌کنند، گفت: کار تشکیلاتی در بین دانشجویان وجود ندارد و این یکی از مهم‌ترین آفات در بین قشر دانشجو است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: دانشجویان باید به کم، قانع باشند و بدانند تا به امروز کار‌های زیادی انجام داده‌اند؛ اما واقعیت این است که قشر دانشجو هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد.

وی‌ گفت: پنج میلیون دانشجو در کشور ‌وجود دارند که دارای ظرفیت بالایی برای کار تشکیلاتی هستند. خودبرتربینی و‌ توجیهات نادرست به کار تشکیلاتی دانشحویان، صدمات جدی وارد می‌کند و باید به صورت جدی از اینگونه کارها دوری کرد.

غلامی با انتقاد از اعتقاد نداشتن دانشجوبان به کار تشکیلاتی خاطرنشان کرد: تنبلی در انجام کارها، هم‌افزایی بین دانشجویان به وجود نمی‌آورد و منجر به واکنش ناکافی در بزنگاه‌های مهم تاریخی خواهد شد.

وی با اشاره به دانشگاه و‌ ظرفیت‌های موجود در آن یادآور شد: دانشجویان فرصت زیادی برای انجام کار تشکیلاتی دارند. همچنین خاصیت کار دسته‌جمعی، بهره‌گیری از اخلاق خوب دیگران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به سطحی شدن علم بین دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجو باید تیزبین باشد و پرسشگرانه به دنبال جواب سؤالات خود برود.

غلامی بیان کرد: دانشجو باید به‌گونه‌ای عمل کند که مسئولان از او بترسند؛ زیرا باید این تصویر شکل بگیرد که فعالان دانشجویی تیزبین بوده و‌ به دنبال مطالبات به‌حق هستند.

وی با تأکید بر اینکه دانشجو‌ باید مخوف و ترسناک باشد، اظهار کرد: مسئولان وقتی به برنامه دانشجویی دعوت می‌شوند باید بدانند که در برنامه‌ای مطالبه‌گرانه حضور پیدا می‌کنند و راهی برای فرار از پاسخگویی ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با انتقاد از سیاسی کردن هر موضوعی توسط دانشجویان گفت: دانشجو باید دقت داشته باشد، هر حرفی را به راحتی قبول نکند و‌ پرسشگرانه به مسائل نگاه کند.

غلامی درباره محافظه‌کار شدن دانشجویان گفت: این هم یکی از افت‌های بزرگ دانشجویان است که منجر به از بین رفتن مطالبات دانشجویی می‌شود.

این استاد دانشگاه خطاب به دانشجویان تصریح کرد: بدون ترس، سؤالات خود را مطرح کنید؛ چراکه در صورت نرسیدن به جواب مسائل ذهن خود دچار بحران می‌شوید.

وی به درگیری تشکیلات با همدیگر اشاره کرد و‌ گفت: این درگیری منجر به عقب افتادن تشکل‌های دانشجویی می‌شود و هیچ نتیجه‌ای نیز در پی نخواهد داشت.

غلامی با انتقاد از استادان دانشگاه بیان کرد: این قشر اگر از اول انقلاب فعالیت می‌کردندریال امروز بعد از 40 سال فهرستی ۲۹۰ نفره برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه می‌کردند.

وی به دوری دانشجویان از فعالیت‌های اجتماعی اشاره کرد و‌ گفت: استادان مغرضی خواهان از بین بردن امید در دل دانشجویان هستند که نباید اینگونه باشد. باید با مردم صحبت کرد و در این حین، کارهای اقناعی نیز صورت بگیرد.

ادامه دارد...

کد خبر: 1045120

وب گردی

وب گردی