مسئولی که مردم را از پشت شیشه ماشین می‌بیند، درک درستی از زندگی آنها ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با تمامی سختی‌ها، آینده کشور ما روشن است، به شرطی که با تکیه بر جوانان و روحیه «ما می‌توانیم» پیش برویم. در صورت تحقق این امر در برنامه پنج‌ساله، کشور با وجود تمامی مشکلات می‌تواند به نقطه ثبات برای جهش اقتصادی‌ برسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدباقر قالیباف در همایش «دوباره لبخند» که امروز شنبه 16 آذرماه 98 به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه شاهد آن هستیم را از زبان دانشجویان می‌شنویم. با تمامی مشکلات موجود، در برق چشمان دانشجویان، امید و نشاط دیده می‌شود. کسالتی که در‌جلسات رسمی وجود دارد، در جمع دانشجویان دیده نمی‌شود. همیشه از دانشجویان انرژی می‌گیرم و با دیدن آنها به آینده امیدوار می‌شوم. این انرژی و امید از سال‌های دور تاکنون در دانشگاه‌ها وجود داشته است.

وی ادامه داد: استکبارستیزی از جمله ویژگی‌های دانشجویان است، زمانی که حرف استکبارستیزی به‌میان می‌آید باید به طور دقیق به معنای این کلمه توجه کنیم، آیا در استکبار ستیزی تنها گفتن یک شعار کفایت می‌کند؟ استکبار ستیزی در حقیقت به معنای توانمندسازی، تکیه بر مردم و توان داخلی، ایمان داشتن به وعده‌های الهی معنا می‌شود‌.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سنت الهی آن است که در مقابل ظلم و مستبد بایستیم، در این راستا باید داشته‌های خود را به‌درستی به کار گیریم. استکبار‌ستیزی به معنای قوی بودن و محکم بودن است، شعار سردادن به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند. ملت ما نشان دادند در استقلال کشور و استکبار ستیزی و حفظ عزت و منزل خود با توجه به تمامی گرایش‌های سیاسی، قومیت‌ها هم جهت هستند. چالش از آنجایی شروع می‌شود که چگونه باید استقلال استکبار ستیزی را حفظ کرد.

وی افزود: زمانی که حرف از استکبار ستیزی از آمریکا به میان می‌آید، بدان معنا نیست که نمی‌خواهیم با باقی کشورها ارتباط برقرار کنیم، همیشه از آمریکا و انگلیس آسیب دیده‌ایم. دلیل مشکلات امروز مردم ارتباط نداشتن با آمریکا نیست. اگر بخواهیم کشور را شرطی اداره کنیم، موفق نخواهیم شد. اینکه بگوییم هم زندگی مردم و هم سانتریفیوژ بچرخد؛ اما هر دو را تعطیل کرد و حل آن را در خارج از کشور دنبال کنیم، به عنوان نقطه ضعف تلقی می‌شود.

باید نظام بانکی کشور را اصلاح کنیم

قالیباف بیان کرد: هر مسئولی که با مردم ارتباط ندارد، مردم را از پشت شیشه ماشین می‌بیند و درک درستی از زندگی مردم ندارد، طبیعتاً تصمیم اشتباه می‌گیرد. زمانی که حل این موضوع را پیگیری می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم راه حل کسر بودجه در کشور را می‌خواهند با اتحادیه اروپا حل کنند. هر روز هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود، یعنی قدرت خرید مردم و ارزش پول کاهش پیدا می‌کند، در این راستا باید نظام بانکی کشور را اصلاح کنیم.

وی افزود: عدالت را از فرهنگ و ویژگی‌های محیط دانشگاه می‌دانیم، برخی عدالت را توزیع فقر و برخی دیگر عدالت را توزیع ثروت تلقی می‌کنند. استکبار با عدالت به معنای توزیع فقر مشکلی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وظیفه ما فارغ از همه گرایش‌های سیاسی این است که به دولت در زمینه اقتصادی کمک کنیم، دولت وظیفه دارد گام اول را در این زمینه بردارد؛ اما متأسفانه دولت در توزیع فقر هم ناعادلانه عمل می‌کند‌؛ چون نگاه آن‌ها برخاسته از غرب و غربگرایی بوده و نگاه به‌صورت چهار درصدی به مردم است.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین نفهمیدیم قصد کاهش مصرف یا درآمدزایی برای دولت بود، این دو اصل برهم اثرگذار هستند؛ اما‌ در نهایت باید یک هدف، مقصود باشد. از جایی که نباید مالیات بگیریم، می‌گیریم و برعکس. دولت در این زمینه اشتباهاتی به‌صورت موضوعی و افراد دارد، به طور مثال مالیات سیگار آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود.

قالیباف اظهار کرد: نباید زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم؛ اما در آن وارد می‌شویم. باید به اقتصاد کشور ورود کنیم‌؛ اما نمی کنیم؛ زیرا اقتصاد در دست چهار درصدی‌ها است و در چنین شرایطی شاهد تعطیلی کارخانه‌ها هستیم.

وی افزود: باید با فساد مبارزه کرد. ریشه اصلی ناکارآمدی اقتصاد در سیستم اداره دولت است و پایه اساسی فساد از چنین شرایطی شکل می‌گیرد. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند شغل هستیم. امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، زمانی که حرف از استکبارستیزی می‌زنند، راه مبارزه را کار و فعالیت برای کشور عنوان می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در‌دنیا بیش از ۵۰ هزار شغل وجود دارد؛ اما در کشور ما تنها ۱۲ هزار شغل وجود دارد، امروز مدیرانی که در رأس اداره کشور قرار دارند، درک درستی از فناوری‌ ندارند و در دوران گذشته مانده و می‌خواهتد مشکلات کشور را در شرایط کنونی حل کنند. در بیانیه گام دوم بر استفاده از ظرفیت جوانان تأکید شده است.

قالیباف بیان کرد: با تمامی سختی‌ها، آینده کشور ما روشن است، به شرطی که با تکیه بر جوانان و روحیه «ما می‌توانیم» پیش برویم. در صورت تحقق این امر در برنامه پنج‌ساله، کشور با وجود تمامی مشکلات می‌تواند به نقطه ثبات برای جهش اقتصادی‌ برسد.

وی با تأکید بر نقش جوانان در مجلس پیش رو گفت: فرصت برای شماست، باید مجلسی قوی، کارآمد و جسور باشد و درد مردم را بفهمد؛ البته تنها فهمیدن درد مردم کافی نیست؛ بلکه باید برای حل چالش‌ها، راهکار ارائه کند. باید مجلسی نو و متفاوت از گذشته داشته باشیم، حتماً باید‌ جوانانی به مجلس بیایند که از‌ پختگی لازم برخوردار باشند.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1045133

وب گردی

وب گردی