جمعیت زنان معتاد ۶ درصد کل جمعیت معتادان است

در کشور2 میلیون و 800 هزار معتاد داریم که۱۵۶ هزارنفرشان از بانوان هستند و جمعیت زنان معتاد ۶ درصد از کل جمعیت معتادان است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جمعیت زنان معتاد نسبت به جمعیت فعال کشور ۵.۴ درصد است و این آمار در مقایسه با کل جمعیت فعال ۰.۶ درصد است گفت: در جهان ۲۸۰ میلیون نفر مصرف کننده موادمخدر هستند که۳۳ درصد این آمار مربوط به زنان است و آمار اعتیاد زنان در جوامع سنتی و آسیایی حدود ۱۰ درصداست.

وی با بیان اینکه بیشترین مبتلایان در گروه سنی ۲۳ تا ۴۴ سال قرار دارند گفت: ۴.۷ درصد جمعیت دانشجویان ما مصرف مواد دارند که این آمار در زنان ۲.۱ درصد است.

وی با بیان اینکه زنان نسبت به مردان در برابر مصرف مواد مخدر مقاوم‌تر هستند، ادامه داد: در شیوع شناسی ما از کل جمعیت کشور ۶۶ درصد اعلام آمادگی برای مشارکت در امر پیشگیری کرده‌اند و آمار زنان در این باره ۶۸ درصد است. بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان که مصرف داشته‌اند، گفته‌اند نتوانسته‌اند پاسخ منفی به پیشنهاد مصرف بدهند که این رقم در دختران دانش‌آموز سه برابر است.

وی با اشاره به اینکه وقتی صحبت از زنان می‌شود خانواده بلافاصله مطرح می‌شود و زنان رکن و ستون اصلی خانواده در پیشگیری از مواد هستند گفت: بیش از ۳۰ درصد زنان معتاد می گفته‌اند اصلا فکر نمی کرده‌اند که روزی معتاد بشوند. از این حیث زنان می توانند در امر پیشگیری نقش موثر و ویژه داشته باشند. قبول داریم بخش زنان کمی مغفول مانده و باید توجه بیشتری به این جمعیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه با معاونت زنان باید منتج به یک دستورالعمل اجرایی شود و کمیت پذیر و مشخص شود ظرف دو سال چه کارهایی ستاد و چه کارهایی معاونت باید انجام دهد؟ و قرار است چه جمعیتی در چه بخش هایی تحت پوشش قرار بگیرند؟.

مومنی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز با اشاره به طرح یاریگران زندگی که با حضور رئیس جمهور تصویب شد گفت: این طرح ابعاد مختلفی دارد و تفاهم نامه امروز در راستای آن طرح کلی است. زنان به عنوان بخش فعال جامعه و رکن اساسی جامعه نقش تعیین کننده دارند و اگر زن خانواده‌ای دچار آسیب شود بدون تردید مابقی اعضا کم و زیاد گرفتار این آسیب خواهند شد.

وی افزود: این تفاهم نامه ناظر بر دو موضوع است؛ نخست اگر زنی آسیب دید درمان شود، دوم نیز رویکرد پیشگیرانه است تا زنان ما دچار آسیب نشوند و بعد از آن به پیشگیری کمک کنند. این طرح یک گام بزرگ و شروع یک کار است که نتیجه آن را در جامعه خواهیم دید.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1045149

وب گردی

وب گردی