دانشجو باید سیر مطالعاتی داشته باشد

کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک گفت: دانشجویان باید سیر مطالعاتی داشته باشند و اگر بخواهیم قابلیت خودمان را نشان داده و در دانشگاه و جامعه تأثیرگذار باشیم، باید در مسیری آن قرار بگیریم.

به گزارش خبرنگار گروه ایسکانیوز از واحد میانه، جلال راغ در مراسم دومین ویژه برنامه شهرستانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بمناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، با بیان اینکه نخبگی به این راحتی به دست نمی آید مگر اهل مطالعه باشید اظهار کرد: اهل مطالعه است که می تواند فکر بکند. شاید بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی که در جامعه وجود دارد، اکثر آنها به دانشگاه بر می گردد.

وی پیشرفت اقتصادی قابل توجه چینی ها در دنیا که از آمریکا هم سبقت گرفته اند را در سایه علم و تلاش دانست و افزود: چینی ها در دنیا 26 هزار نخبه علمی را شناسایی کرده اند و روی تک تک آنها هزینه کرده و برای اینکه بر کل جهان سروری کنند، در همه حوزه ها سرمایه گذاری انجام داده اند.

راغ در مورد تعریف جنبش دانشجویی بیان کرد: جنبش دانشجویی، یعنی حرکت جمعی که در بستر تحولات سیاسی و اجتماعی رخ می دهد. نمونه بارز جریان جنبش دانشجویی، دردهه 60 میلادی بود که انجام گرفت.

سخنران مراسم، جنبش دانشجویی را در 4 ویژگی اساسی عنوان کرد و گفت: دوری از قدرت، غیرابزاری بودن، منعطف و آزاداندیش و مطالبه گر بودن از ویژگی های اساسی این جنبش است و همه دانشجویان کشور مدیون استادان خود هستند.

وی ادامه داد: در دهه سال 1320 با نگاهی به چپ مارکسیسم، جنبش دانشجویی شروع شد و به سمت برخی از احزاب نهضت آزادی، حزب توده و مذهبیون رفت و در یک سیر تحول تاریخی، دانشجویان وارد کار جنبش دانشجویی شدند و یکسری اقدماتی انجام دادند.

مدرس دانشگاه با اشاره به فراز و فرود جنبش دانشجویی اظهار کرد: اعتراض به ورود نیکسون، در اوایل انقلاب در دانشگاه تهران، برخی از تشکل ها آنقدر تحت تأثیر احزاب بودند که تیربار به دانشگاه تهران آوردند و در مرحله بعدی نیز تسخیر لانه جاسوسی بود.

کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک با تأکید بر اینکه، دانشجو اگر حرف نزند رشد نخواهد کرد افزود: در آن زمان، جریاناتی به نام پیرو خط امام آمدند و کارهای بزرگی انجام دادند و شهدای دانشجویان پیرو خط امام تبلور وفاداری نسل روشنفکر مسلمان و انقلابی ما به خط امام بودند.

راغ در ادامه سخنان خود به ادوار تاریخی آن زمان اشاره کرد و گفت: سکوت، تشتت و التقاط، انحطاط، اتفاق و بیداری شدید، تحکیم جنبش دانشجویی، تغییر مثبتی به نام آرمان خواهی و شکوفایی، پیشتازی در مرحله عمل، سیاست ورزی، رفتارهای افراط گونه، دگردیسی، دچار رخوت شدن جنبش دانشجویی و مخالفت و همسویی با دولت از جمله آنها بودند.

او اضافه کرد: شاید خیلی از دانشجویان، عضو تشکل نباشند، اما چون دانشجو هستند، باید نه به جهت ساختاری و محتوایی، بلکه به جهت تاریخی، جنبش دانشجویی را بشناسند و بدانند از کی شروع شده و تغییر و تحولاتش چه بوده است واین اتفاق باید برای دانشجویان بیفتد.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: امواج جنبش دانشجویی در چپ گرا، اسلام گرایی، ایران مسلکی، آرمان گرا و عدالت طلب تعریف شده است.

سخنران مراسم با بیان اینکه دانشجو مؤذن جامعه است خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم یکی از بدترین شکل ممکن یک تشکل جنبش دانشجویی را نام ببریم، محافظه کاری است. دانشجو باید از امور مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی آگاهی داشته و آنها را مثل یک ایده به مسئولان رده بالا برساند.

راغ در پایان سخنان خود گفت: دانشجو باید نگاه تخصصی به دانشگاه داشته باشد و نخبه های دانشگاه بایستی ارابه دانشگاه ها را با خود بکشند و این امر قطعاً بدون کمک استادان و مسئولان امر میسر نخواهد شد.

در ادامه مراسم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه دانشجو را الگویی برای جامعه برشمرد و اظهار کرد: ما بسیار خرسندیم که دانشجویان از نظر تعلق خاطر به دانش و دقت در روش­ های علمی، از نظر دیگر ویژگی ­های فرهنگی چون اخلاق نیک و حسنه، برخوردهای مؤدبانه و توأم با احترام، نوع پوشش و منش فردی، ایمان و معنویت، دلبستگی به ارزش­های اخلاقی، بی­تفاوت نبودن به جامعه و مشکلات آن، داشتن دغدغه و نگرانی، عشق و علاقه به میهن و تلاش برای سربلندی آن، سرآمد و بهترین الگو برای اطرافیان خود هستند.

جبار بشیری بیان کرد: حادثه سال 1332 به عنوان نماد بصیرت سیاسی دانشجویان و ظلم ستیزی این قشر روشنفکر و هوشیار، در تاریخ و حافظه ملت ما ثبت شد و به عنوان روز دانشجو شناخته شد و همه ساله با بزرگداشت این روز مهم تاریخی و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهیدان دانشجو 16 آذر1332 با آرمان های آن شهدا تجدید پیمان می‌کنیم.

تجلیل از دانشجویان ممتاز و بسیجی دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، فنی و حرفه ای و فنی مهندسی شهرستان میانه از دیگر برنامه های این مراسم بود.

دومین ویژه برنامه شهرستانی بزرگداشت روز دانشجو با حضور جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهرستان، فرمانده سپاه، فرمانده منطقه انتظامی، فرمانده تیپ 36 زرهی و مکانیزه و مسئولان ادارات در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار شد.

کد خبر: 1045198

وب گردی

وب گردی