مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 18 آذر

«ممنوعیت صرف اموال دانشگاه در انتخابات مجلس، ادامه تکمیل ظرفیت کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی و تقدیم لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 18 آذر به شرح زیر است:

جلوی جولان بی‌کیفیت را بگیرید

در این عنوان روزنامه فرهیختگان، پیشنهادهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح سرفصل دروس رشته روانشناسی ارائه شده است. سومین ماه از سال 89 بود که شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، رشته روانشناسی اسلامی را برای مقطع کارشناسی‌ارشد لحاظ کرد تا این رشته در گرایش روانشناسی مثبت‌گرا در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تدریس شود؛ حالا بعد از گذشت 9 سال از آن مصوبه، یک هفته پیش سرفصل‌های درسی این رشته در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه این شورا قرار شد این رشته، در سطح گسترده‌تر اسلامی‌سازی روانشناسی را دنبال کند. پیش از ایجاد این رشته، دانشجویانی که خواهان تحصیل در رشته روانشناسی آن هم در مقطع کارشناسی‌ارشد بودند، تنها می‌توانستند در گرایش‌های روانشناسی بالینی، کودک و نوجوان، خانواده درمانی، صنعتی و سازمانی، عمومی، تربیتی و کودکان استثنایی تحصیل کنند، بعد از مصوبه شورای آموزش عالی وزارت علوم، شرایط برای آن دسته از دانشجویانی که می‌خواهند از آموزه‌های اسلامی برای بهبود سلامت و رفع مشکلات روحی انسان‌ها کمک بگیرند، کمی بهتر شد. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که رشته روانشناسی به خاطر ارتباطش با توده‌های مختلف مردم و نقش نیروی انسانی تربیت‌یافته در این رشته برای اصلاح و درمان مشکلات روحی و روانی و تا حدی جسمی افراد از اهمیت ویژه‌ای میان رشته‌های علوم انسانی برخوردار است؛ اما در عمل می‌بینیم بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز نه‌تنها اکثر گرایش‌های این رشته بلکه تقریبا تمامی سرفصل‌های درسی گرایش‌های مختلف رشته روانشناسی همان چیزی است که در کشورهای غربی نگاشته شده، منابعی که با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی این جوامع تالیف شده و حالا با ترجمه آنها، شاهد تدریس همان منابع در دانشگاه‌های کشور هستیم. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

ممنوعیت صرف اموال دانشگاه در انتخابات مجلس

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به ممنوعیت صرف اموال دانشگاه در انتخابات مجلس می‌پردازد. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به روسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد. دکتر طهرانچی در بخشی از این بخشنامه تاکید کرده است: «صرف اموال دانشگاه، سرمایه‌های انسانی و مالی دانشگاهیان به‌ویژه دانشجویان به نفع هر حزب، جناح یا کاندیدایی به هر نحوی شرعا و قانونا ممنوع است. نصب هرگونه پوستر، بنر یا اقلام تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروه‌ها و کاندیداها در واحدها، مراکز و تمام اماکن دانشگاهی نیز ممنوع است. استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار دانشگاه، صرفا با رویکرد افزایش حضور و مشارکت مردم مجاز است و استفاده از آنها به نفع حزب، جناح یا کاندیدای خاص مجاز نیست. برگزاری جلسات سخنرانی با حضور افراد موجه و صاحب‌نظر و با مشارکت دانشگاهیان جهت تاکید بر اهمیت شرکت در انتخابات و آگاهی‌بخشی به دانشجویان بدون سمت و سوی تبلیغاتی برای کاندیداها بلامانع است.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 18 آذر به شرح زیر است:

لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی تقدیم دولت شد

لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط زیر عنوان «لایحه توزیع ناعادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» از سوی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم دولت شد. این لایحه در سه صفحه مشتمل بر یک مقدمه و 10 ماده تهیه و تدوین شده و با امضای منصور غلامی و سعید نمکی به دبیرخانه هیات دولت ارسال شده است. در بخش مقدمه این لایحه آمده است: با نظر به مأموریت نظام آموزش عالی با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص موردنیاز در روند جاری و همچنین اولویت‌های توسعه کشور از راه سنجش علمی استعدادها، علاقه‌ها و توان متقاضیان ورودی و بر حسب ضرورت تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌های متنوع در جهت تقویت ملاک‌های علمی سنجش و ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی‌های آموزش عالی و ملاحظه مصالح ملی و در تبعیت از اسناد بالادستی از جمله بندهای 2-2 و 6-2 سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر «اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقه‌مندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و غیره » و «توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی در سراسر کشور» و تصریح اقدام ملی (شماره 6) راهبرد کلان (شماره 6) در نقشه جامع علمی کشور مبنی بر «استقرار نظام سنجش و پذیرش در آموزش عالی» لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی تدوین و جهت طی مراحل قانونی به دبیرخانه هیئت محترم دولت ارسال می‌شود.

ادامه تکمیل ظرفیت کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی تا 30 دی‌ماه

تکمیل ظرفیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی مقطع کارشناسی ناپیوسته نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی تا 30 دی‌ماه ادامه دارد. پیرو مصوبه شورای سنجش و پذیرش، ثبت‌نام تکمیل ظرفیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی مقطع کارشناسی ناپیوسته که از 30 آبان آغاز شده بود، تا دوشنبه 30 دی ماه ادامه دارد. متقاضیان پذیرش در این مقطع می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به آدرس http://azmoon.net نسبت به دریافت دفترچه حاوی رشته/محل‌ها اقدام و مطابق تقویم زمانی اعلام‌شده جهت تکمیل فرآیند ثبت‌نام، به واحدهای دانشگاهی مورد نظر خود مراجعه کنند. متقاضیان دوره کارشناسی ناپیوسته بـا دارا بـودن مـدرک کاردانی (پیوسته و ناپیوسته) و کاردانی دانشـگاه جـامع علمـی کاربردی می‌توانند در دوره کارشناسـی ناپیوسـته ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045288

وب گردی

وب گردی