انعقاد بیش از 7 هزار قرارداد در راستای ارتباط صنعت و جامعه

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری از انعقاد بیش از 7 هزار قرارداد در راستای ارتباط صنعت و جامعه طی سال 97 خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود برومند در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری که امروز دوشنبه ۱۸ آذرماه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: براساس سنتی که در وزارت علوم داریم، هر سال در آستانه هفته پژوهش و فناوری، برنامه‌ها را مطرح و گزارشی از فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری ارائه می‌دهیم. شعار هفته امسال پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید در تمام استان‌ها است.

وی ادامه داد: هر یک از روزهای هفته به نام مشخصی مزین شده است. امسال نیز مانند هر سال پژوهش را از مدرسه آغاز می‌کنیم. زنگ پژوهش با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش در دبیرستان پسرانه فرهنگ منطقه ۲ تهران برگزار می‌شود. مدارس به مناسبت هفته پژوهش این امکان را دارند با دانشگاه‌ها هماهنگ کرده و دانش‌آموزان را با فضای دانشگاه‌ها بیشتر آشنا کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: دوشنبه به برنامه‌های ویژه بیانیه گام دوم اختصاص دارد. سه‌شنبه تجلیل از پژوهشگران برتر را هم‌زمان با افتتاحیه سه نمایشگاه خواهیم داشت. این مراسم در نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد.

برومند بیان کرد: امیدواریم با حضور محققان، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، فضای مثبتی را فراهم کنیم تا دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناور از این فضا استفاده کنند.

وی افزود: سال ۹۷ با تمام مشکلات و پیچیدگی‌ها، سال خوبی بود و تعداد ایده‌های تجاری رشد خوبی داشت. تعداد فناوری‌ها و خدمات صادر شده هم با افزایش روبرو بود. میزان صادرات با توجه به شرایط کشور ۶۲ میلیون دلار بوده که تابع 2 شاخصه مهم تنگناهای صادراتی و خروج شرکت‌های بزرگ از پارک‌ها بود.

برومند یادآور شد: رشد بسیار زیادی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور داشتیم. مجموعه مستقر در پارک‌های فناوری، تحصیل‌کرده و هوشمند هستند. استراتژی وزارت علوم در توسعه فعالیت‌ها و زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری بر سه پایه استوار است.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه پیام‌نور و صندوق نوآوری و شکوفایی امضا کردیم و ۳۰۰ میلیارد تومان از این صندوق به صندوق‌های پژوهش و نوآوری برای حمایت از واحدهای فناور اختصاص داده شد؛ همچنین طرح تحول ارتباط دانشگاه با صنعت را تدوین کردیم. راهبردهایی مانند فرهنگ‌سازی و تشویق در نظر گرفتیم. تاکید داریم بر مدل‌سازی اصرار نورزیم و هر واحد استانی براساس مقتضیات، مدل تعریف کند.

برومند خاطرنشان کرد: تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در سال ۹۷ به بیش از 7 هزار قرارداد رسید. تعداد کارفرماها و مجریان قرارداد نیز با افزایش روبرو بود. پروژه بعدی ما تبدیل این پروژه‌ها به پروژهای تحصیلات تکمیلی است تا دانشجویان از این راه، درآمد داشته باشند.

وی بیان کرد: تعداد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با قراردادهای ارتباطات صنعت و جامعه رشد سه برابری داشته است، اما مطلوب ما نیست؛ چراکه باید به سهم ۲۵‌درصدی از مجموع پایان‌نامه‌ها دست پیدا کنیم.

معاون پژوهش و فناوری تصریح کرد: در بحث مهارت‌افزایی که یکی از مباحث مهم وزارت علوم به‌شمار می‌رود، رشد داشته‌ایم و میانگین تعداد دوره‌ها و شرکت‌کنندگان در دوره‌های برگزار شده در هر دانشگاه با افزایش 2 برابری مواجه شده است. وزارت علوم بیشترین مراکزی که دوره‌ها را برگزار می‌کنند، رصد و حمایت می‌کند تا فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت و جامعه تدوین و ابلاغ شد؛ طرحی که پیش‌تر با شکست روبرو می‌شد؛ اما تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف مانند وزارت نیرو امضا شد و حمایت‌های مالی صورت گرفت. از دانشگاه‌ها نیز خواستیم رصد اشتغال را انجام دهند که تاکنون ۸۰ دانشگاه چنین ‌کاری را انجام داده‌اند.

برومند یادآور شد: البته رصد ما شامل بیکاری تمام اقشار نمی‌شود و تنها دانش‌آموختگان را پوشش داده است، این امر نشان می‌دهد در این زمینه نیز رشد اتفاق افتاده است. نمونه‌ای از این آمار به هیئت دولت ارائه می‌شود تا در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

وی افزود: شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) نیز توسعه یافته است. ۴۰ میلیون یورو در بودجه ۹۸ از صندوق توسعه ملی به تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی وزارت علوم اختصاص یافته است.

معاون پژوهش و فناوری گفت: رتبه جهانی کمیت علم ایران در ISI و اسکوپوس 16 و بین کشورهای اسلامی، رتبه نخست است.

برومند تصریح کرد: تعداد دانشگاه‌های ایرانی در نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی افزایش یافته است. تیم‌های تخصصی در خوشه‌های تخصصی مورد نیاز دانشگاه‌های کشور فعال شده‌اند. پژوهشگاه‌ها در پروژه‌های چالشی بزرگ کشور وارد شده‌اند و شرکت‌های مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بیش از ۱۰ برابر بودجه سازمان، فروش داشته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045301

وب گردی

وب گردی