احتمال اجرای «اینستکس» وجود دارد/ از تعهدات اروپا راضی نیستیم

وزیر امور خارجه گفت: از میزان تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام ناراضی هستیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، محمدجواد ظریف که صبح امروز (دوشنبه) برای شرکت در هشتمین کنفرانس قلب آسیا (روند استانبول) به ترکیه سفر کرد، در بدو ورود به استانبول اظهار داشت: ما حتما از میزان تعهد اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در اجرای برجام ناراضی هستیم. این موضوع در جلسه‌ای به صورت واضح هم از سوی ایران و هم دو کشور غیراروپایی عضو برجام یعنی روسیه و چین با صراحت و با هماهنگی قابل توجهی مطرح شد.

وی ادامه داد: همچنین درباره ضرورت اجرای واقعی تعهدات برجامی توسط دیگران و این موضوع که جمهوری اسلامی این آمادگی را همواره داشته که در صورت اجرای تعهدات دیگران، اقدامات مبتنی بر ماده ۳۶ خود را متوقف کند، در آن جلسه مطرح شده است.

وزیر امور خارجه پیوستن ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا به اینستکس را اقدامی مثبت خواند و گفت: آنچه لازم است که ما شاهد آن باشیم، عملیاتی شدن اینستکس است. احتمال اینکه مکانیزم اینستکس با امضای تفاهم‌نامه بین طرف ایرانی و طرف اروپایی به اجرا تبدیل شود، در آینده وجود دارد.

ظریف همچنین درباره اجلاس قلب آسیا افزود: این کنفرانس که به «هماهنگی استانبول» نیز معروف است برای هماهنگی همکاری‌های منطقه‌ای با افغانستان به منظور ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و همچنین توسعه همه‌جانبه شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: کشورهای مختلف مسؤلیت‌های متعددی برعهده داشتند و مسئولیت جمهوری اسلامی بحث آموزش در افغانستان بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در شرایط کنونی وضعیت افغانستان با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و همینطور تحولات مربوط به مذاکرات صلح، شرایط ویژه‌ای است و ضرورت دارد کشورهای منطقه و مخصوصا کشورهایی که در مجاورت افغانستان هستند نقش فعال‌تری را در روند صلح و بازسازی این کشور ایفا کنند.

ظریف تاکید کرد: این اجلاس فرصت خوبی برای کشورهای مختلف است تا در حوزه‌هایی که می‌توانند به افغانستان کمک کنند و در راستای روند صلح در این کشور بحث کنند.

وی با اشاره به روابط ویژه جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خاطرنشان کرد: از ابتدای مسئولیت در وزارت امور خارجه، بیشترین تعداد سفرها به کشورهای همسایه از جمله روسیه و ترکیه بوده است.

کد خبر: 1045310

وب گردی

وب گردی