نسخه تدبیر و امید در استقلال به فاجعه انجامید

بی تدبیری وزارت ورزش و مدیران منتخب این وزارتخانه در باشگاه استقلال، یک بار دیگر مشکل آفرید. مشکلی که به تجمع هواداران مقابل باشگاه و شکستن در ورودی ساختمان و کتک خوردن معاون باشگاه انجامید. مشکلی که معلوم نیست کی و چگونه برطرف شود اما سوتدبیر، بی کفایتی و بی توجهی شخص وزیر ورزش به عنوان ریاست مجمع باشگاه استقلال در آن غیرقابل کتمان است.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، تصاویری که از مقابل در ورودی باشگاه استقلال منتشر شد، نشان می داد که این بار برخلاف دفعات قبل، تعداد زیادی از هواداران استقلال مقابل باشگاه تحصن کرده اند. تحصنی که این دفعه اما به شعار یا صحبت با مسئولان باشگاه ختم نشد بلکه به خشونت گرائید.

ورود غیرقانونی به باشگاه، کتک زدن معاون اجرایی باشگاه مقابل در ورودی و تلاش برای ورود به طبقات بالا، سبب شد تا پلیس امنیت به ناچار وارد کارزار شود و با بستن درهای باشگاه و بیرون کردن هواداران خشمگین، آرامشی نسبی بر محل حکمفرما شود.

هواداران استقلال هنوز مقابل در باشگاه نشسته اند و قصد ترک محل را ندارند و پلیس نیز با وجود حضور در محل و نظارت بر رفتار معترضان، اصراری برای متفرق کردن آنها ندارد. در این میان تنی چند تن از پیشکسوتان باشگاه با حضور در محل و تلاش برای آرام نگه داشتن جو، به داخل ساختمان رفته اند.

این وسط عده ای نیز برای هادی مباشری معاون اجرایی باشگاه نگرانند که مورد حمله برخی از هواداران قرار گرفت. مباشری دو ماه پیش عمل جراحی قلب باز داشت.

اما نکته دیگر اینکه محل بازی استقلال از ورزشگاه شهر قدس به ورزشگاه آزادی تهران تغییر کرد تا به احتمال خیلی فراوان، شاهد حضور هزاران استقلالی خشمگین و معترض در ورزشگاه باشیم.

اما ماجرا از وقتی رقم خورد که آندرا استراماچونی از روز گذشته پیغام داد که استقلال را ترک می کند و این کار را نیز کرد. سرمربی استقلال روزگذشته از طریق وکلایش، متن استعفای خود را به ایرنا داد و بعد از چندی، این خبر به سطح رسانه های ایتالیایی نیز کشیده شد.

ماجرا اما چیزی بیش از پرداخت نشدن دو ماه حقوق اوست. سرمربی استقلال دلایل زیادی برای عدم تمایل به همکاری با امیرحسین فتحی دارد. این دو از بعد از جدایی علی خطیر، وارد نوعی تقابل و جنگ قدرت شدند که مضحک ترین نمود آن در این است که استقلال دو مترجم دارد؛ یکی از طرف باشگاه و دومی از طرف خود استراماچونی!

تقابل فتحی و استراماچونی در ماه های اخیر بر سر مواردی چون زمین تمرین، نخریدن بازیکنان مورد نظر او، حفظ نکردن بازیکنان مورد نظر او، پرداخت های با تاخیر به بازیکنان و مربیان و از همه مهمتر عدم صداقت از سوی مدیران استقلال است. به ادعای نزدیکان استراماچونی، این سرمربی ایتالیایی از شنیدن صحبت های ضد و نقیض مدیران استقلال خسته شده و قصد ادامه همکاری با آنها را ندارد. جدایی امروز صبح او و سفرش به ترکیه نیز نقطه آخری بود بر همکاری او با فتحی.

در این میان چند نکته نیز در فضای مجازی مطرح شده که هیچ کدام قابل اثبات نیستند اما می شود به آنها توجه کرد. استراماچونی به دلیل مشکل بانکی به ناچار به ایتالیا رفته تا حساب بانکی اش را از بلوکه شدن نجات دهد. این امر بعد از ابلاغ بلوکه شدن حساب او به همسرش توسط بانک صورت گرفته است. گویا پرداخت های دلاری در حجم کم و به دفعات زیاد سبب شده تا بانک و حتی پلیس مالی ایتالیا به فعالیت های مالی او مشکوک شوند.

این امکان اندک وجود دارد که با تغییر مدیریت در باشگاه و انتخاب روشی مناسب برای انتقال پول به حساب او در ایتالیا، سرمربی ایتالیایی حاضر به بازگشت شود. این در حالی است که خبرهایی پراکنده از پیشنهاد باشگاه اودینزه، باشگاه الغرافه قطر و حتی تراکتورسازی تبریز به او به گوش می رسد.

به هر حال بی تدبیری وزارت ورزش و دست نشاندگان وزیر در باشگاه استقلال در وقوع این حادثه بی اثر نبود. استراماچونی دو ماه به باشگاه وقت داده بود تا مشکل را حل کنند اما کسی به سخنان او توجهی نکرد در حالی که این وظیفه وزیر ورزش به عنوان رئیس مجمع بود و هست که برای برطرف کردن مشکلات سرمربی تیم خود تلاش کند. دستور دیرهنگام وزیر ورزش برای احضار شباهنگام اعضای هیئت مدیره استقلال به وزارت ورزش را هم باید بیدار شدن حضرت وزیر از چرت همایونی سنگینی دانست که چند ماه به طول انجامیده بود. تلخ تر ایتنکه پیشکسوتان استقلال پیش از این در جلسه مستقیم با او، نسبت به سومدیریت امیرحسین فتحی هشدارهای لازم را داده بودند اما وزیر ورزش نیز مانند دیگر وزاری این کابینه گوش شنوایی ندارد.

از وزیر ورزش که به اطلاعات ورزشی خویش می نازد و جایگاه فعلی اش نزد هواداران و اهالی خانواده بزرگ ورزش، فرسنگ ها با ظرفیت او فاصله دارد باید خواست که به اداره امور تیمی بزرگ مثل استقلال ورای علایق شخصی خود اهمیت بدهد. او در جایگاهی است که «عملکرد» یا «عمل نکرد» وی نه صرفا به پای مدیران او یا خودش که به پای دولت نوشته می شود. تلخ اینکه وزیر ورزش با وجود تلاشش برای برطرف کر دن بحران مربی ایتالایی در استقلال، به دلیل عملکرد یا همان عمل نکرد خاصش در ماه های قبل، نمی تواند انگ رنگی نگاه کردن به فوتبال و طرفدار تیمی بودن را از خود دور نگه دارد، مدیران عاقل و زیرک از قرار گرفتن در چنین وضعیتی همیشه گریزانند.

کد خبر: 1045335

وب گردی

وب گردی