حرکت دانشجویان در راستای عقده‌گشایی و درد‌دل نیست  مطالبات واقعی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حرکت دانشجویان در راستای عقده‌گشایی و درد‌دل نیست، بلکه این اقدام در‌ راستای واقعی‌شدن مطالبات صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعید جلیلی در همایش عدالت اجتماعی که ظهر امروز دوشنبه 18 آذرماه 98 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: جلسات بحث با دانشجویان می‌تواند برای تمامی کشور مفید باشد. پرسش‌های دانشجویان برای هر کشوری مغتنم است. دانشگاه و دانشجو می‌تواند موتوری قوی برای رشد کشور واقع شود، به شرطی که به‌موقع عمل کرده و از تأثیرگذاری لازم برخوردار باشد.

وی ادامه داد: حرکت دانشجویان در راستای عقده‌گشایی و درد‌دل نیست؛ بلکه این اقدام در‌ راستای واقعی شدن مطالبات صورت می‌گیرد. چند دانشجو در ۱۶ آذر‌ تلاش کردند حرکتی را بسته به شرایط انجام دهند که نوعی آغاز به‌شمار می‌رود. دانشجویان در مقاطع مختلف تاریخی اولویت‌ها را شناخته و به‌درستی در این زمینه فعال بوده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جهت حرکت، اولویت و مسئله دانشجویان باید به‌درستی مطرح شود؛ وگرنه ممکن است موضوع صحیح در مسیر اشتباه قرار گیرد. امروز شاهد آن هستیم که دشمنان صراحتاً بیان می‌کنند باید فشار حداکثری به ایران وارد کرد و از گفتن این موضوع نیز ترسی ندارند؛ اما در برخی موارد بحث توافق مجدد با آنها به میان می‌آید.

جلیلی بیان کرد: دانشگاه مکان مطرح کردن مباحث مختلفی چون برجام به‌صورت دقیق است. در سال‌های گذشته از دانشجویان خواستم برجام‌خوانی را آغاز کنند تا دریابند طرف‌ مقابل چه نوع رفتار و خواسته‌هایی دارد. هر مسئله‌ای که از سوی دانشجویان مطرح می‌شود، نمی‌توان تحولات محیط را در آن نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: تحلیل‌های فلج‌کننده از تحریم‌ها دشوار است. در این راستا دانشجویان باید اندیشه و آرمان داشته باشند. در هر کشوری، قانون اساسی وجود دارد که بر اساس قوانین و مناسبات شکل می‌گیرد، در برخی موارد در قانون اساسی ذکر شده است که در موارد خاص ممکن است موارد متممی به این قانون بخورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سؤالی در زمینه دولت سایه از سوی دانشجویان مطرح شد؛ دولت سایه نه نهاد و نه سیاست است؛ بلکه به گفتمان و رویکرد اطلاق می‌شود. هر هفته باید در دانشگاه‌ها، جلسات مطالبات برگزار شود. هر دانشگاه می‌تواند دولت سایه در حوزه اقتصادی سیاسی و سایر حوزه‌ها باشد و همچنین روند‌های اشتباه در این جلسات می‌تواند توسط دانشجویان بررسی شود.

وی اظهار کرد: در سال‌ ۸۷ که تولید قدرت شد، کشورها حاضر به مذاکره با ما شدند؛ قدرتی که توسط شهید شهریاری‌ها تولید شد. اسم او را در فهرست تحریم قرار می‌دادند؛ اما نمی‌ترسید. تصور نکنید برخی از گفت‌وگوها به محدود کردن تحقیقات کشور منجر می‌شود؛ بلکه در چنین شرایطی دانشگاه باید فعال شود.

وی بیان کرد: نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتیم و ایراداتی را وارد کردیم. مایل بودیم مباحثی در دانشگاه‌ها در زمینه ایرادات مطرح شود. در موضوعات کشور مفاهیمی مثل اقتصادات درونی و اتکا به درون باید عینی شود؛ اما عده‌ای می‌گویند باید توافقانی صورت گیرد، این افراد بیایند و ادله خود را مطرح کنند، در چنین شرایطی باید دانشگاه ایفای نقش کند و تمامی ابعاد موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

جلیلی با اشاره به شرکت در انتخابات گفت: مهم‌تر از اینکه میخواهیم به چه کسی رأی دهیم، این است که به چیزی می‌خواهیم رأی دهیم، طبیعتاً باید به برخی افراد رأی‌ داد، در چنین شرایطی نگاه، کارنامه و غیره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: دانشگاه ما پیش از ماجرای گرانی بنزین چه نقشی را ایفا کرد. مسئولان می‌گویند نمی‌خواهیم نفت کشور فروخته شود؛ اما از طرفی تمامی فشار را به مردم وارد می‌کنند. در دوران تحریم قرارگاه خاتم، پایگاه ستاره خلیج فارس را تأسیس کردیم که با تکیه بر آن می‌توان بنزین را با قیمت کمتر ارائه کرد، در صورتی که ۱۰ پالایشگاه این چنینی‌ در‌ کشور‌ وجود داشته باشد، می‌توان تنگه هرمز را به صورت اقتصادی بست. برخی از دانشجویان‌‌ این موضوع را دنبال کردند، تا جایی که این موضوع به مجلس رسید. باید بدانیم برای مجلس آینده می‌خواهیم چه مسیری را پیش بگیریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از مؤلفه‌های جمهوری اسلامی، جمهوریت نظام است، انقلاب توانست موفق شود؛ زیرا مردم، انقلاب و نظام را برگزیدند. در چنین شرایطی دشمنان تلاش کرد‌ند فاصله نظام و مردم را افزایش دهند. اگر بخواهیم تمامی آرمان‌های خود را محقق کنیم باید مردم انتخاب صحیحی داشته باشند.

جلیلی خاطرنشان کرد: ابزار مختلفی در راستای قانونمند کردن وجود دارد؛ اما در نهایت انتخاب با مردم است. اگر به اعتقاد دانشجویان، انتخاب صحیح است، این قشر باید در راستای اقناع جامعه گام بردارد. باید بین فواصل انتخابات، رفتار پرنشاط داشته باشیم و صحیح و غلط را به مردم نشان دهیم.

وی‌ افزود: در برخی موارد تصور می‌کنیم نظام اسلامی که تشکیل شده است و دیگر لازم نیست، تکلیفی ادا کنیم. بودجه سال جاری با توجه به شرایط سخت اقتصادی و محدودیت منابع اقتصادی مورد بررسی قرار داده شد. باید روی هر ریال بودجه حساب باز کرده و در برخی موارد می‌توان بودجه را در جای بهتری صرف کرد.

وی ببان کرد: عمل مسئولان به عدالت محقق نمی‌شود؛ مگر اینکه تک تک مردم، عدالت را به پا دارند. باید‌ سایه به سایه با یکدیگر مطالبه کنیم، نه اینکه بگوییم یک نفر را گذاشته‌ایم و خودش اموری مانند امر به معروف را پیش می‌برد. یکی از تفاوت‌های مبنایی اندیشه سیاسی اسلام با غربی‌ها در این است که بسیاری از کارویژه‌های دولت و حکومت با مردم مشترک است‌.

جلیلی در پایان گفت: یکی از مسائل مهم این است که باید از آنچه صورت گرفته و صورت می‌گیرد، تحلیل درستی داشته باشیم. افرادی که امروز برخی اشکالات را در دولت مطرح می‌کنند باید توجه داشته باشند آیا این مشکلات امروز حادث شده یا ریشه همه مشکلات ما، مسائلی مانند برجام است؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1045346

وب گردی

وب گردی