تجاری سازی 80 محصول سلول‌های بنیادی  در ایران

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: از 80 محصول تجاری سازی شده در عرصه سلول‌های بنیادی 37 محصول در زمینه پزشکی بازساختی و سلول درمانی در راستای ارائه خدمات با کیفیت بالا و هزینه پایین به بیماران، تولید و بومی شده است.

معید دهقانپور مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در سال 1394 با هدف طراحی و تولید دستگاه‌­های نوین پزشکی شکل گرفت، گفت: در طی 4 سال اخیر موفق به تجاری سازی بیش از 80 محصول شده است به طوریکه پروژه های ملی را در مبحث سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در دست اجرا دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: از 80 محصول تجاری سازی شده در حوزه سلول‌های بنیادی 37 محصول در زمینه پزشکی بازساختی و سلول درمانی در راستای ارائه خدمات با کیفیت بالا و هزینه پایین به بیماران، تولید و بومی شده است. همچنین به صورت مستقیم 72 نفر و بیش از 113 نفر در قالب پروژه و گروه‌های فناور از دانش آموختگان کشور در این شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند. طراحی و ساخت دستگاه‌های فراوری گیاهان دارویی، پروژه‌های سلولی و تجهیزات پزشکی پیشرفته در شمار تولیدات این شرکت‌ دانش‌بنیان قرار دارد.

دهقانپور گفت: فعالیت و تولید محصول در حوزه‌های درمان و پانسمان زخم، درد، پوست و مو، زنان و مردان است که تکنولوژی مربوط به آن‌ها در ایران بومی سازی شده است.

وی تأکید کرد: در واقع بعد از بررسی مشکلات و شناسایی نیازها، دستگاه‌های مربوط را تولید کردیم که هم سیکل درمان را تسریع می‌بخشد و هم در کاهش هزینه‌های درمانی موثر است.

دهقانپور تصریح کرد: دستگاه Recell که در زمینه فراوری سلول‌های ملانوسیت و کراتینوسیت برای درمان بیماری‌هایی نظیر ویتیلیگو و سوختگی نقش دارد، دستگاه MACS که در زمینه جداسازی سلول‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد و دستگاه‌های Cell Desk، یونیت خودکار کاشت مو مجهز به تجهیزات اختصاصی نگهداری سلول‌های فولیکولی مو، سیستم اولترافیلتراسیون کاندیشن مدیا، سیستم پلاسما استریلایزر و … برخی از دستگاه‌های تولیدی این شرکت است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ادامه داد: دستگاه‌هایی که دانش آنها بومی و تجاری سازی شده اکثرا در حوزه تکنولوژی پلاسمایی است که به عنوان مثال نمونه آلمانی یک دستگاه 320 میلیون تومان است اما دتسگاه تولیدی ما با قیمت 15 میلیون تومان در اختیار پزشکان قرار گرفت. همچنین ازون تراپی و پلاسما تراپی از نوین‌ترین فناوری‌های پزشکی است که امروزه کاربرد گسترده‌ای در حوزه دندانپزشکی دارد. استریلیزاسیون محیط دهان و دندان، مبارزه با عفونت‌های مختلف، جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها، کمک به تسریع فرایند ترمیم زخم، التهاب زدایی و کاهش درد در مفصل TMJ و سفید کردن دندان‌ها برخی از کاربردهای آن‌ها است.

وی افزود: پروسه تولید، به دلیل های‌تک بودن و به روز بودن فرآیند پیچیده‌ای است و درصد بالایی از کالای پزشکی ما در ایران محصولات وارداتی است. به همین دلیل پزشکان ما تجهیزات ویژه برای بیماری‌های پوستی و نوع بیماری‌های خاص کشور خود نداشتند و این موضوع سبب شد که پزشکان ایده‌های خود را با ما مطرح کنند و شرکت براساس نیاز آن‌ها وسیله مورد نظر پزشکان را تولید کرد.

دهقانپور با اشاره به اینکه ما با دانشگاه‌های علم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همکاری تنگاتنگی داریم، افزود: در صورت نبود همکاری با دانشگاه‌ها نمی‌توان نیازهای اساسی کشور را شناسایی کرد. بنابراین هم افزایی و همکاری با دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم گرهی از مشکلات کنونی را باز کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان افزود: هم اکنون محصولات تولیدی ما به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، دبی، عمان، آلمان، آمریکا و کانادا صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از 13 اقلیم آب و هوایی دنیا 11 اقلیم را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: 8 هزار گیاه دارو و ماده موثره در کشورمان موجود است برهمین اساس بجای اینکه محصولات را خام صادر و دوباره محصولات را به شکل دارو با قیمت گزاف وارد کشور کنیم تکنولوژی‌هایی را بومی سازی کردیم که با کیفیت فوق العاده این ماده را تبدیل به محصول می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045366

وب گردی

وب گردی