نگاه جدید دانشگاه در کنار تحصیل، فراهم کردن محیط کسب‌و‌کار برای دانشجویان است/ استفاده از نظرات دانشجویان برای تغییر فرهنگ حاکم بر دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از نشریات دانشجویی این دانشگاه خواست که یک شماره ویژه از نشریات خود را به نقد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که صبح امروز در مجتمع دانشگاهی ولایت واحد تهران مرکزی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانشجو گفت: 16 آذر یادآور بزرگی دانشجو و حرکت دانشجویی در کشور ماست که تنها 4 ماه پس از کودتای 28 مرداد 1332 سه عزیز دانشجو پرچم مبارزه با سلطه را به اهتزاز درآوردند.

وی با بیان اینکه دانشجو همواره در کشور ما بزرگ و مؤثر بوده است، خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم گفت: بنده امروز در این مراسم حضور یافتم تا بیشتر شنونده سخنان، انتقادات و پیشنهادات شما دانشجویان باشم تا بتوانیم گام‌های مؤثرتری برداریم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم که دانشگاه آزاد اسلامی قرار است از فضای گام اول به گام دوم گذار کند. در گام اول، نظام کلاس‌سالار و بروکراتیک در کنار سیاست‌های توسعه کمی در این دانشگاه غالب بود اما گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، عصر کارآمدی خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه برای گام دوم باید الگوهای ذهنی و رفتاری گام اول کنار گذاشته شود، گفت: سازمان‌ها سعی دارند بر الگوهای ذهنی و رفتاری گذشته خود پایبند بمانند؛ اما ما می‌دانیم که با الگوهای جدید می‌توانیم آینده را رقم بزنیم. مدیران دانشگاه آزاد اسلامی باید بدانند امروز برای دانشجویان هستیم نه امیر دانشجویان و قرار است گام دوم را دانشجویان و جوانان این سرزمین رقم بزنند.

رشد دوبرابری تعداد نشریات دانشجویی، کانون‌ها و تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویان در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی

وی خاطرنشان کرد: باور داریم که نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به تشکل‌ها، کانون‌ها، عناصر فعال و کنشگران فرهنگی که دانشجویان هستند، باید تغییر کند. از دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، بیش از یک سال می‌گذرد و در این مدت تعداد نشریات دانشجویی، کانون‌ها و تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویان تا دوبرابر رشد داشته است، اما آنچه لازم داریم، تغییر فرهنگ حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی است. برای این کار از نشریات دانشجویی می‌خواهم یک شماره ویژه از نشریات خود را به نقد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص دهند. به بهترین و سازنده‌ترین نقد نسبت به عملکرد بنده در یک سال گذشته، جایزه اهدا خواهم شد.

حضور کانون‌ها و تشکل‌ها در شورای فرهنگی واحدها می‌تواند متحول‌کننده فضای فرهنگی دانشگاه باشد

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: باید صدای دانشجو را شنید و از این افق بلند و جوان که در این فضای متکثر برای قوام انقلاب اسلامی تلاش می‌کند، بهره جست. بی‌شک حضور کانون‌ها و تشکل‌ها در شورای فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند متحول‌کننده فضای فرهنگی دانشگاه باشد که این حضور باید تسهیل و اجرایی شود.

مدیران دانشگاه باید بدانند که فقط تسهیل‌گر و ایجادکننده زیرساخت هستند

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه مدیران دانشگاه باید بدانند که فقط تسهیل‌گر و ایجادکننده زیرساخت هستند، گفت: دانشجویان، بسیج دانشجویی، تشکل‌های اسلامی سیاسی، کانون‌ها و هیئت‌های مذهبی رکن ساخت دوباره دانشگاه آزاد اسلامی هستند و ما راهکارهای جدید را برای تکیه بر آن اتخاذ خواهیم کرد. خود را موظف کرده‌ایم به دانشجویان عزیز که ولی نعمت ما هستند، گزارش مهم‌ترین کارهای یک سال گذشته را ارائه کنیم چون خود را ملزم به پاسخگویی به دانشجویان می‌دانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییر ساختار دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: طی یک سال گذشته تحول ساختاری دانشگاه آزاد اسلامی اولین گام بود که بر این اساس، معاونت‌های موضوعی جدید در این دانشگاه ایجاد شد و 650 هزار دانشجوی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در کنار دانشجویان علوم پزشکی، علوم مهندسی و کشاورزی، دارای معاونت موضوعی مختص خود شدند تا حرکتی در جهت بها دادن به حوزه علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود و بتوانیم در راستای ارتقای علوم انسانی و هنر گام برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تغییرات ساختاری این دانشگاه، ایجاد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری است. پژوهش‌های دانشگاهی به پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی سپرده شد و امور مربوط به فناوری و نوآوری که لازمه ساخت ایران است، برعهده این معاونت گذاشته شد. در این راستا رویکرد و شعار ما این است که خروجی دانشگاه به جای مدرک دادن، شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نوآور باشد. دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق این هدف، طرح‌هایی ازجمله مدرسه خلاقیت، سرای نوآوری و بازار فناوری را به اجرا درآورده است.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه و نقش جوانان در توسعه شهرها، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای برنامه‌های خود در حوزه فناوری و نوآوری، به همراه 9 نهاد دیگر ازجمله معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، فراصندوق ستارگان را با سرمایه 650 میلیارد تومانی تأسیس کرد و در کنار آن هم صندوق نوآوری و شکوفایی دانشگاه آزاد اسلامی با سرمایه 200 میلیارد تومان به عنوان بزرگ‌ترین صندوق پژوهش، فناوری و نوآوری کشور تأسیس شد.

نگاه جدید دانشگاه آزاد در کنار کلاس درس، فراهم کردن محیط کسب و کار برای دانشجویان است

دکتر طهرانچی با بیان اینکه سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها به صورت تخصصی در حال راه‌اندازی است، گفت: نگاه جدید دانشگاه آزاد اسلامی در کنار کلاس درس، فراهم کردن محیط کسب و کار برای دانشجویان است. اگر کشور هشتادمیلیونی ما که یک بازار اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود، دچار رکود است، مقصر ما دانشگاهیان هستیم که نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های لازم را برای اشتغال، تولید و رونق اقتصادی ایجاد کنیم. شعار دانشگاه آزاد اسلامی «بسترسازی اشتغال دانش بنیان» و «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه به سهم خود می‌خواهد کلاس‌های درس را به محیط عملی و کاری تبدیل کند. سؤال این است که چرا فقط در علوم پزشکی باید دکترای حرفه‌ای داشته باشیم و نه در دیگر رشته‌ها ازجمله کشاورزی، مدیریت، معماری و... چرا دانشجوی رشته کشاورزی نباید در مزرعه آموزش عملی ببیند؟ این شکل‌گرایی و عامه‌گرایی از کجا آمده که فقط به دانش تخصصی برخی رشته‌ها توجه شود؟ ما در دانشگاه آزاد اسلامی بنا نداریم مترجم سیستم‌هایی باشیم که برای ملت ما جز بداندیشی، در ذهن ندارند.

دانشگاه آزاد اسلامی هم با نگاه نو به آموزش عالی، یک انقلاب آموزشی در پیش خواهد داشت

دکتر طهرانچی در پایان گفت: اعتقاد داریم که با این جوانان تلاشگر و اندیشه‌های نو می‌توانیم حرکت خروج از رکود را از دانشگاه آغاز کنیم. اگر در غرب پس از انقلاب صنعتی و دموکراتیک، انقلاب آموزشی را مؤثر در حرکت تمدنی آن می‌دانند، دانشگاه آزاد اسلامی هم با نگاه نو به آموزش عالی، یک انقلاب آموزشی در پیش خواهد داشت تا دیگر جوانان دغدغه معیشت و اشتغال نداشته باشند و بتوانیم امید را به جوانان برگردانیم. امیدواریم با حمایت، کمک و نگاه دانشجویان بتوانیم طرحی نو در این دانشگاه دراندازیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045367

وب گردی

وب گردی