کارگاه آموزشی نقش امیدآفرینی دانشجویان و هنرمندان در حوادث و بلایا برگزار شد

کارگاه آموزشی «نقش امیدآفرینی دانشجویان و هنرمندان در حوادث و بلایا» با حضور فیلنامه نویس و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون، حبیب احمدزاده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حبیب احمدزاده کارگردان بوشهری کشور در کارگاه آموزشی «نقش امیدآفرینی دانشجویان و هنرمندان در حوادث و بلایا» دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو برگزار شده بود، به همراه تنی چند از اعضاء هیأت علمی، استادان گروه روانشناسی و دانشجویان این واحد دانشگاهی که تجربه حضور در مناطق زلزله زده و درگیر حوادث طبیعی را داشتند به بیان مشاهدات و راهکارهای عملی در این خصوص پرداختند.

انسیه ماهینی رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی با بیان اینکه بحران‌ها از لحاظ ماهیت، بزرگی و شدت متفاوت هستند اما تمام آنها عواقبی به بار می‌آورد که علاوه بر خسارات مالی و جانی، می‌تواند به ‌طور جدی، در کارکرد روحی و روانی بازماندگان نقش بسیار مخرب تری ایجاد کند، گفت: بلایای طبیعی از قدیمی ترین مسائلی است که فکر بشر را به خود مشغول کرده و هیچ کس نمی تواند ابعاد چنین حادثه ای را به طور دقیق و قطعی تصور و یا پیش بینی کند.

ماهینی با بیان اینکه خداوند متعال بارها در قرآن کریم وقوع بلایای طبیعی و چگونگی آن را تشریح کرده است، اظهار کرد: بدون شک فاجعه ای که بر اثر بلایای طبیعی اتفاق می افتد اثرات مخرب و تکان دهنده ای بر جای خواهد گذاشت که وحشت کامل ناشی از آن در افراد مختلف به خصوص کسانی که در محل حادثه یا اطراف آن زندگی می کنند کاملا محسوس و مشهود است.

رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به اینکه نیاز به آمادگی پزشکی و امدادی برای کاهش بحران های پس از سوانح و بلای طبیعی، از سال ها قبل، به طور جدی، احساس شده و خوشبختانه اقدامات عدیده ای هم در این خصوص صورت گرفته است، تشریح کرد: یکی از مسائلی که باید در کنار امدادرسانی های معمول در مدیریت بحران به آن توجه کرد، ارتقاء شناخت امدادگران از لایه های مختلف اثرات مخرب بلایا و ارتقای مهارت های کمک به بازماندگان با ایجاد نگرش جدید است.

وی با بیان اینکه کارشناسان اقدامات مقابله با حوادث و بلایا را در سه مرحله پیش از وقوع فاجعه، حین وقوع فاجعه و پس‌ازآن تقسیم بندی کرده اند، تشریح کرد: نوع اول برای کاهش شدت بحران و خسارت های ناشی از آن و نوع دوم، آموزش شیوه‌های مقابله حین بحران و وقوع حادثه است.

این مسئول با بیان اینکه پس از وقوع هر حادثه ای اولین افرادی که در محل حضور دارند، مردم بومی آن منطقه هستند، اظهار کرد: نوع سوم مقابله با حوادث، آموزش همگانی برای بعد از وقوع حادثه و بحران است. اگر آموزش‌های صحیح و جامعی به مردم داده شود، در هنگامی‌که هیچ نظمی در محل وجود ندارد و تقریباً همه‌چیز از کنترل خارج‌شده است، مردم می‌توانند در سازمان‌دهی و برقراری نظم برای رهایی از مصیبت‌های بیشتر بعد از وقوع حادثه کمک های شایانی انجام دهند.

رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با بیان اینکه درجریان بلایای طبیعی، آسیب‌های روحی و روانی به سادگی دیده نمی شوند و رفع آن نیز با گذشت زمان همراه است، عنوان کرد: اختلال استرس پس از سانحه مجموعه ای از علائم است که در پی مواجهه با حوادث آسیب زای زندگی پیدا می شود. افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات همراه با اختلال استرس پس از ضربه می باشد. معلولیت و عواقب روانی حوادث که گاهی تا پایان عمر باقی می‌ماند، در اکثر مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرد. این زخم‌های روانی اگر چه پنهان هستند، ولی موجب رنج، ناتوانی و اُفت کارکرد بسیاری از انسان ها می‌شوند.

ماهینی با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد می توان از باورهای دینی افراد برای آرامش بخشیدن به آنان استفاده کرد، افزود: امروزه اهمیت رسیدگی سریع و به هنگام به واکنش‌های روانی افراد آسیب دیده مورد تــوجه کلیه‌ متولیان قرار گرفته است، به همین دلیل پرداختن به واکنش های روانی بازماندگان با هدف عادی‌سازی واکنش‌ها و جلوگیری از بروز عـوارضی که منجر به افت کیفیت زندگی فردی، اجتماعی و کاهش کارآیی افراد می‌شود، از پررنگ‌ترین اهداف فعالیت‌هایی است که علاوه بر توجه متخصصان و کارشناسان و مددکاران اجتماعی مستلزم توجه همگانی است.

در این کارگاه آموزشی، ضمن تأکید بر هوشیاری همگانی در خصوص شایعه پراکنی و اخبار ضد و نقیض، چگونگی ارائه راهکارهای عملی امیدآفرینی در مسائلی نظیر جنگ، سیل، زلزله با پخش مستندات از وقایع یک دهه اخیر کشور بررسی شد.

کد خبر: 1045368

وب گردی

وب گردی