آیین‌نامه تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی برای معلولان ابلاغ شد

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری آیین‌نامه اجرایی تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برای معلولان مشتمل بر ۱۶ ماده را ابلاغ کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، براساس این آیین نامه که در جلسه ۱۰ آذر هیات وزیران به تصویب رسید، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که به منظور نظارت و هماهنگی درخصوص مناسب سازی و دسترس پذیری کشور برای معلولان تشکیل می شود مکلف است بر امر مناسب سازی ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مربوط، نظارت و گزارش های اقدامات آنها را بررسی کند.

مطابق این آیین‌نامه، کلیه دستگاه‌های مشمول موظف هستند حداکثر ظرف سه سال ساختمان‌ها و اماکن مربوط را برای دسترس‌پذیری معلولان به خدمات، مناسب‌سازی کنند.

همچنین سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است ظرف سه ماه با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تدوین استانداردهای طراحی درگاه ها و وبگاه های الکترونیکی (سامانه های ارائه خدمات الکترونیکی) کلیه دستگاه های مشمول جهت مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت اقدام کند.

افزون بر این، وزارت صمت باید تمهیدات لازم را برای تأمین خودروهای مورد نیاز معلولان و خدمات پس از فروش آن از طریق شرکت های خودروساز داخلی یا شرکت های کاربری‌ساز (مناسب‌سازی خودرو) و یا واردات انجام دهد.

تولید برنامه های آموزشی و آگاه سازی مرتبط با مناسب سازی و پخش رایگان حداقل یک ساعت در هفته از جمله وظایف سازمان صدا و سیما با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور است.

مناسب‌سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل ونقل عمومی و مبلمان شهری برای معلولان از سوی شهرداری‌ها و دهیاری های سراسرکشور از دیگر اصول این آیین‌نامه است.

همچنین وزارت‌خانه های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظفند صدور مجوز احداث و بهره‌برداری مجتمع های رفاهی بین جاده ای، پایانه های مسافر بری دریایی، هوایی، زمینی و ریلی را به مناسب سازی مشروط کنند.

سازمان برنامه و بودجه کشور نیز مکلف است در فرآیند اخذ و ارتقاء پایه شرکت‌های پیمانکار، گذراندن دوره آموزشی یا بازآموزی ضوابط و مقررات مناسب سازی را لحاظ کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045388

وب گردی

وب گردی