مصوبات شورا ضمانت اجرایی ندارند/ دولت‌ها در ادوار مختلف از شورا فاصله‌ داشتند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فقدان ضمانت‌های حقوقی را از جمله دلایل اجرایی نشدن مصوبات شورا دانست و گفت: دولت‌ها در ادوار مختلف، فاصله‌ای با شورای عالی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری به‌مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: ابتدا سی‌وپنجمین سالگرد تاسیس شورا به‌دنبال تاسیس ستاد انقلاب فرهنگی را با فرمان امام خمینی (ره) تبریک می‌گویم. شورای عالی انقلاب فرهنگی، میراث انقلاب بوده و در چهل سال گذشته پایه‌گذار تحولات زیادی هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی ادامه داد: عرصه اجتماعی دارای سه محور بنیادین فرهنگ، اقتصاد و سیاست است، همیشه این سوال مطرح می‌شود که کدام محور اهمیت بیشتری دارد. ابتدا در عرصه اجتماعی سیاست برتمامی محورها غلبه داشت، پس از حاکم شدن نظام سرمایه‌داری، اقتصاد اهمیت پیدا کرد و اکنون در دوره فرهنگ مرکزی زندگی می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سیاست، اقتصاد و مصرف بر پایه فرهنگ استوار است. نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها هزینه می‌کنیم، در واقع 2 برابر بودجه کل کشور، هزینه یارانه‌ها می‌شود.

عاملی بیان کرد: در نگاه امام (ره) و رهبری، فرهنگ حوزه بسیار ارزشمندی است. انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود؛ اما پیوند فرهنگ با حوزه علم و فناوری اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر علم، عقلانیت و فناوری پیشران همه تحولات است. در بیانیه گام دوم، رهبر معظم انقلاب در نخستین برنامه راهبردی، به پژوهش نیز اشاره کردند.

وی افزود: علم و فناوری به دلیل توانی که امروز پیدا کرده، فرهنگ تولید می‌کند. بت‌‌وارگی فناوری در تفکر مارکسیستی، به مرور زمان شکست خورد؛ چراکه انسان قدرتمندتر از فناوری است. فناوری به‌دلیل قدرت انسان، قدرت گرفته است. نقش مردم در حوزه علم و فناوری بسیار پررنگ است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: پشت جامعه جدید، لیبرالیسم نو قرار داشت. اگر به تغییر در ماهیت توجه نکنیم، هرچه درباره فضای مجازی بنویسیم، غلط است. جهان دوم، جهانی سیستمی است که می‌تواند فرهنگ را به‌صورت سیستمی تولید کند. رسانه‌های اجتماعی، پلتفرمی را ایجاد کرده و ما را مجاب به زندگی در آن پلتفرم و نظام الگوریتمی می‌کنند.

عاملی تصریح کرد: نظام‌های الگوریتمی، برگشت ما را نیز تعریف کرده‌اند. با تغییری بنیادین در زندگی مواجه شده‌ایم که دوفضایی شدن را به‌دنبال داشته است. در نظام فراگیر کامپیوتری، آمریکا تسلط بر دستگاه‌ها را در دست دارد. اطلاعات ملی ما شامل انرژی، برق، فاضلاب، محیط زیست و اطلاعات مهم دیگر نباید در اختیار دیگران قرار بگیرد؛ چون این اطلاعات، ملی است.

وی ادامه داد: پیش‌تر ۷۵‌درصد داده‌های جهان در اختیار سِرورهای آمریکا قرار داشت؛ اما امروز چین و روسیه چنین اجازه‌ای به آمریکا نمی‌دهند. جمهوری اسلامی نیز با هوشیاری شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کرده است. به‌طور مثال تهران ۷۹ لایه اطلاعاتی دارد که نباید در اختیار دیگران قرار گیرد. اگر می‌خواهیم از فرهنگ جامعه صیانت کنیم، باید مدیریت اجتماعی را لحاظ کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دنیای جدید، انسان جدید می‌خواهد؛ انسانی که باید 2 شاخصه مهم دانایی و توانایی را داشته باشد. فضای مجازی به‌عنوان محیط دوم، محیطی رقومی است و می‌تواند به‌راحتی منجر به موژولار یا برقراری ارتباط بین افراد و گروه‌ها شود.

عاملی تاکید کرد: روزانه بیش از ۳۵۰ میلیارد ایمیل در اینترنت رد و بدل می‌شود. ۲ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد ایمیل تاکنون در سال ۲۰۱۹ ارسال شده است. یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وب‌سایت در جهان وجود دارد، البته زنده بودن یک سایت به جریان داشتن آن بستگی دارد.

وی ادامه داد: دنیای ارتباطات عوض شده و از چهره به چهره به یکی با همه تغییر پیدا کرده است. این جهان جدید، جنبه‌های مثبتی نیز دارد؛ اما بحران‌هایی نیز خلق کرده است. بسیاری از فرهنگ‌شناسان بر این باورند انسان امروز دچار گم‌گشتگی و حتی بحران هویت شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: باید به شبکه‌ای شدن جوامع نیز توجه کنیم. نکته مهم دیگر در مورد جهان دوم، الگوریتمی بودن آن است و حتی عده‌ای عصر کنونی را عصر الگوریتم نامیده‌اند. البته الگوریتم، مفهوم جدیدی نیست و سال‌ها پیش توسط خوارزمی پایه‌گذاری شد.

عاملی تاکید کرد: یکی از آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی، برقراری عدالت اجتماعی است؛ عدالتی که نیاز به سیستم و نظام‌واره دارد. جهان دوم این امکان را با شفافیت مالی و انجام محاسبات دقیق به ما می‌دهد. با ورود به فضای مجازی یا همان جهان دوم، خطر چالش سوم را داریم؛ اما امکاناتی برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نیز در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی افزود: اگر دولت الکترونیک محقق شود، بخشی از راه را پیموده‌ایم. بخش دیگر به اخلاق اجتماعی ما برمی‌گردد. می‌توانیم به آینده بسیار امیدوار باشیم؛ به شرطی که آرمان‌های انقلاب را به نظام‌های قطعی تبدیل کنیم.

دبیر شورای عالی انقلای فرهنگی با اشاره به عمر ۳۵ ساله این شورا گفت: حدود 2 هزار و ۳۰۰ مصوبه داشته‌ایم که ۶۶ درصد مربوط به حوزه علم و فناوری است، ۲۷ درصد مربوط به حوزه فرهنگ و هشت درصد مشترک بوده است. این مصوبات در ۲۸ قالب ارائه شده که تعدد قالب‌ها، ضعف محسوب می‌شود، باید تعداد قالب‌ها را کم کنیم.

عاملی بیان کرد: هزار و ۱۱۷ مصوبه مربوط به افراد مانند انتصاب روسای دانشگاه‌ها بوده است. از مجموع مصوبات شورا، هزار و ۷۹۰ مصوبه اجرایی شده است. از این مقدار هزار و ۲۲۷ (۶۸.۵ درصد) مربوط به علم و فناوری است. در باب مصوباتی که اجرایی نشده‌اند به‌سراغ دولت می‌رویم. دولت‌ها در ادوار مختلف، فاصله‌ای با شورای عالی داشته‌اند؛ اما برخی مصوبات به‌دلیل ابهام و انشایی بودن مصوبات، اجرایی نشده است.

وی افزود: وقتی هدف دست‌نیافتنی تعریف کنیم، نمی‌توان به آن رسید. البته سه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل سند نقشه جامع علمی، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دقیق نگاشته شده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: فقدان سند عملیاتی و شاخص‌های سنجش و ارزیابی از دیگر موانع اجرایی شدن مصوبات شورا محسوب می‌شود. فقدان ضمانت‌های حقوقی نیز از جمله دلایلی است که مصوبات شورا اجرا نشده‌اند.

عاملی ادامه داد: نیازمند اجتماعی شدن مصوبات هستیم. قانونی که از قبل مشارکت اجتماعی پیدا می‌کند، بهتر اجرایی خواهد شد. مقام معظم رهبری فرمودند: رابطه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دولت و مجلس، ترکیب بسیار مهمی است و شورا باید در تعامل منطقی و البته راهبردی باشد، یکی از بنیان‌های عقلانیت، سازگاری اجتماعی است.

وی افزود: در مسیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، خود را مکلف می‌دانیم مصوبات گذشته را اجرا کنیم، طبیعتا اسناد باید به‌روز شوند. به‌طور مثال بلاکچین در دنیای فناوری متولد شده و ما نیز باید نقشه‌ها را به‌روز کنیم. دو اقدام مهم در دبیرخانه شورا صورت گرفته است. پیش‌تر ارتباط مناسبی بین شوراهای تخصصی و کمیسیون‌های تخصصی وجود نداشت.

عاملی ادامه داد: 2 ستاد علم و فناوری و فرهنگ را تشکیل دادیم و شوراهای تخصصی و کمیسیون‌های تخصصی را زیرمجموعه آنها قرار دهیم. از رسانه‌ها نیز می‌خواهم افق بلندی را مد نظر قرار دهند و به حل مشکلات مردم کمک کنند.

وی در پاسخ به سوال ایسکانیوز درباره نحوه اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی با توجه به اجرای مخفیانه سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس گفت: سیاست‌گذاری آموزش عالی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند سیاست‌گذاری کنند. ۱۳ برنامه کلان ملی برای اجرای سند تدوین شده و ۳۰۰ برنامه اقدام نیز در نظر گرفته شده است. 2 بار سند را ابلاغ کردیم؛ اما متاسفانه از سال ۱۳۹۳ شورای هماهنگی تشکیل نشده بود.

عاملی تاکید کرد: تاکید کردیم سند مذکور به برنامه‌های پنج ساله کشور متصل شود تا ضمانت اجرایی پیدا کند.

وی درباره اینترنت ملی گفت: شبکه ملی اطلاعات به‌معنای اینترنت ملی و قطع ارتباط با اینترنت جهانی نیست.

وی درباره تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی برای همگامی با علم و فناوری روز جهان گفت: گام اول، شناخت ماهیت پدیده‌های جدید است. کاربر امروز، کنش‌گر اجتماعی محسوب می‌شود. شوک بزرگی به خانواده‌ها وارد شده و بسیاری از دولت‌ها به این تغییر توجه نمی‌کنند و البته مختص ایران نیست.

عاملی بیان کرد: باید به فرد، قدرت تحلیل بدهیم، نه اینکه به او بگوییم چه کاری انجام دهد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی، توجه جدی به تغییرات داریم و سیاست‌گذاری‌ها براساس انسان کنش‌گر انجام می‌شود.

وی درباره لزوم اصلاح ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی را حضور روسای سه قوه قلمداد کردند. باید به سمت سیستمی شدن پیش برویم و مصوبات کلان شورای عالی را به برنامه‌های دولت متصل کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: از دانشگاه فرهنگیان گرفته تا بنیاد ملی نخبگان، مصوبات شورای عالی هستند و بسیاری از مصوبات شورا به مرحله اجرا رسیده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045408

وب گردی

وب گردی