نقد عقاید عبدالکریم‌سروش در کتاب «وحیانیت قرآن»

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، مبانی کتاب خود تحت عنوان «وحیانیت قرآن» را که به نقد عقاید عبدالکریم سروش پرداخته شده، تشریح کرد.

عبدالمجید طالب‌تاش رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کتاب خود تحت عنوان«وحیانیت قرآن» که در بخش کتاب جشنواره علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده شده بود، اظهارکرد: موضوع وحیانیت قرآن، یکی از مباحثی است که اندیشمندان مسلمان وغیرمسلمان معاصر، بحث‌های فراوانی را درباره آن مطرح کرده‌اند.

وی افزود: دراین موضوع به ارتباط میان قرآن، شخصیت پیامبر و فرهنگ جغرافیایی عصر ایشان پرداخته می‌شود؛ در کتاب وحیانیت قرآن، این موضوع بررسی شده که آیا محتوا و آموزه‌های قرآنی، ارتباطی با شخصیت، علم و دانش رسول الله(ص) دارد یا خیر؛ همچنین به ارتباط میان شخصیت پیامبر و فرهنگ عصر نزول و حاکم بر شبهه جزیره عربستان پرداخته شده است.

طالب‌تاش ادامه داد: مستشقرین و برخی از اندیشمندان مسلمان عقیده دارند که میان محتوای قرآن و فرهنگ عصر پیامبر اسلام، ارتباط صددرصدی وجود دارد؛ بدین معنا که شخصیت پیامبر در متن جامعه عربستان شکل گرفته و قرآن نیز محصول دانش ایشان است. لذا فرهنگی که آموزه‌های قرآن در حوزه‌های مختلف اعم از اخلاقی، سیاسی و اجتماعی ارائه می دهد، ارتباط نزدیکی با عصر نزول پیدا می‌کند.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برخی افراد مانندعبدالکریم سروش و حامدابوزید، معتقدند تصو‌رها و تصدیق‌هایی که در قرآن آمده، برخواسته از فرهنگ عصر نزول است؛ سروش پیش از این کتابی را تحت عنوان «بست تجربه نبوی» تالیف کرد که این موضوع در آن مطرح شد. لذا در کتاب وحیانیت قرآن، این دیدگاه مورد بررسی قرار گرفت تا درستی و غلطی آن مشخص شود.

وی گفت: در این کتاب بررسی شده که پیامبر اسلام، ارتباطِ وحیانی با خدا برقرار کرده و قرآن دراین ارتباط وحیانی، برایشان نازل شده است. لذا اگر می خواهیم مکانیزم وحی بر پیامبر اسلام و نزول قرآن را بفهمیم، باید به شخصیت ایشان و آیات قرآن رجوع کنیم. یکی از اشتباهات عبدالکریم سروش، تحلیل روانی این حوزه بوده است تا ارتباط میان آیات قرآن و شخصیت پیامبر را کشف کند؛ درحالی که تحلیل روانی جایگاهی در این حوزه ندارد و پیامبر اکرم آیات قرآن را مبتنی بر علم خداوند دریافت کرده و تولید نکرده است.

طالب‌تاش با بیان این که قرآن معجزه پیامبراسلام است، اضافه کرد: پیامبر‌اسلام ادعای نبوت آخرالزمانی کرده اند که برای این اثبات این موضوع، کتابی تحت عنوان قرآن را ارائه داده است. این کتاب نیز از سوی خداوند نازل شده و پیامبر هیچ گونه نقشی در تولید آن نداشته است؛ لذا آیات وحی، با شخصیت و فرهنگ عصر نزول ارتباطی ندارد بلکه قرآن برای اصلاح فرهنگ عصر نزول و فرهنگ جوامع پس از آن، نازل شده است.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی یادآورشد: افرادی مانند عبدالکریم سروش، بررسی کرده اند که قرآن تا چه اندازه برخواسته از عصر نزول است؛ درحالی که قرآن برخواسته از عصر نزول نیست بلکه برای اصلاح و بازسازی این عصر نازل شده است و آیات قرآن و روایاتی که از شخص رسول الله(ص) نقل شده، بر این موضوع دلالت دارند.

وی درپایان‌خاطرنشان کرد: در کتاب وحیانیت قرآن که نزدیک 4.5 سال برروی آن کارتخصصی انجام شده، براساس آیات و روایات، دیدگاه‌های عبدالکریم سروش و حامدابوزید نقد شده و پاسخ‌های دقیقی به آن‌ها داده شده است. این کتاب توسط پژوهشکده قرآن و عترت در سال 97 در هزار نسخه به چاپ رسیده است که دسترس عموم قراردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045415

وب گردی

وب گردی