احتمال وقوع سونامی در دریای خزر/شهرهای ساحلی شمال در معرض خطرند

رئیس سازمان زمین شناسی، گفت: فعالیت گسل های شناخته شده در شمال کشور می تواند به وقوع سونامی یا امواجی منجر شود که خسارات سنگینی را به شهرهای ما در کنار دریا وارد کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا شهیدی، در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر که صبح امروز در محل سازمان هواشناسی کشور برگزار شد، درباره احتمال وقوع سونامی در دریای خزر گفت: با توجه به موقعیت زمین شناختی ایران ما روی یک منطقه پرخطر قرار داریم. از نظر مخاطرات در جهان مقام سوم را داریم و از ۴۳ مخاطره کشف شده در دنیا با ۳۴ مورد در ایران دست و پنجه نرم می کنیم

وی افزود: بررسی داده ها نشان می دهد که هر چه جلوتر می آییم علیرغم اینکه تعداد مخاطرات گزارش شده بیشتر شده و تعداد نفرات در معرض خطر افزایش یافته است اما تعداد تلفات کاهش داشته، یعنی باید به سمت ایمن سازی رفته باشیم.

شهیدی اعلام کرد: ما اخیرا در سازمان زمین شناسی نقشه لرزه زمین ساخت کشور را تهیه و منتشر کردیم. اگر به جنوب دریای کاسپین در این نقشه نگاه کنیم دو دسته گسل های فعال را می بینیم یکی در البرز و دیگری به موازات گسل عشق آباد.

رئیس سازمان زمین شناسی ادامه داد: با نگاهی به نقشه خطرپذیری کشور می بینیم که درجات خیلی بالایی از ریسک زلزله را در شمال کشور داریم. روی سه گسل که فعالیت بیشتری در مجاورت دریای کاسپین دارند مطالعاتی انجام دادیم، گسل آستارا تقریبا در مرز کوه و دریا قرار گرفته است.

شهیدی تصریح کرد: موقعیت دقیق گسل را مشخص کردیم، هندسه گسل را به دست آوردیم و مشخص شد که گسل با مولفه امتداد لغز راهگرد است.

وی پس از ارائه جزییات بیشتر از نتایج این مطالعات گفت: فعالیت این گسل در گذشته نیز مشخص شد و شدت زلزله احتمالی منطقه بین ۶ تا ۷ ریشتر بوده است، همچنین در ادامه مطالعات مشخص شد که این گسل ها به سمت دریا پیشروی کرده اند.

رئیس سازمان زمین شناسی در پایان افزود: اگر در آینده زلزله ای رخ بدهد اگر زلزله و فعالیت گسل در بخش داخل دریا باشد احتمال وقوع سونامی وجود دارد اما اگر زلزله در بخش خشکی یا نزدیک ساحل در دریا باشد امواجی را ایجاد می کند که می تواند خسارات سنگینی به بنادر یا شهرهای ما در کنار دریا وارد کند.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1045435

وب گردی

وب گردی