افزایش قیمت ارز مشکلات زیادی  برای محققان و پژوهشگران ایجاد کرده است /  ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه  مهمترین چالش پژوهشگران

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: محدودیت در امکانات پژوهشی و افزایش قیمت ارز مشکلاتی را برای پژوهشگران به وجود آورده است.

شریعتی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعریف خود از پژوهش گفت: پژوهش مجموعه‌ای از فرآیندهای علمی است که برای دستیابی به ناشناخته‌ها صورت می‌گیرد و روندهایی که در یک فرآیند علمی طی می‌شود را می‌توانیم به عنوان پژوهش بشناسیم. پژوهش در واقع پاسخگویی به حس کنجکاوی در مورد چرایی موضوعات و رویدادهایی است که در اطراف وجود دارد.

او در خصوص مقالات خود که موجب شد به عنوان پژوهشگر برتر شناخته شود توضیح داد: مقالات من در حوزه علوم پایه بود و به عنوان پژوهشگر برتر حوزه علوم پایه دانشگاه آزاد انتخاب شدم. ملاک ارزیابی نیز مجموعه‌ای از فعالیت‌های علمی است که در طی چهار سال اخیر انجام شده بود. این فعالیت‌ها مجموعه‌ای از مقالات چاپ شده، سمینارهای انجام شده، کتب تالیف شده و فعالیت‌های فناورانه است.

پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان در حوزه علوم پایه اضافه کرد: مجموعه این فعالیت‌ها امتیازدهی شده و از هر استان فرد منتخب انتخاب و سپس در کل کشور از بین استان‌های مختلف، افرادی که بیشترین امتیاز را داشته باشند به عنوان پژوهشگر برتر در آن حوزه معرفی می‌شوند.

شریعتی با بیان این که پرونده ارائه شده از سوی اینجانب بالغ بر 50 مقاله بود ادامه داد: اما زمینه کاری مقالات در بحث شیمی تجزیه و روش‌های استخراج و جداسازی است. جشنواره فرهیختگان در 7 موضوع پژوهشگر برتر انتخاب می‌کند که این 7 حوزه عبارتند از علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و معماری، دامپزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم پزشکی.

او اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در حوزه علوم پایه انجام شد تیمی و با مجموعه‌ای از همکاران، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بود که نتیجه آن در قالب چاپ مقالات معتبر در ژورنال‌های خوب با درجات ایمپکت بالا در سطح بین المللی نشان داده شد. در کنار آن ثبت اختراع نیز داشتیم و همچنین در مرکز رشد دانشگاه و پارک علم و فناوری نیز شرکتی در زمینه تولید نانو ذرات و موارد مشابه فعالیت می‌کند که در صورت نیاز محققان می‌توانیم آن را عرضه کنیم.

پژوهشگر برتر هفتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان این که پژوهشگران واحد رشت سعی می‌کنند در رقابتی تنگاتنگ با همکاران دانشگاه‌های دیگر در بحث تولید علم و ارتباط صنعت و دانشگاه فعالیت داشته باشند تصریح کرد: سال گذشته نیز در جشنواره فرهیختگان به عنوان مدیر مرکز رشد برتر انتخاب شدم و یکی از کتاب‌هایی که با یکی از همکاران واحد لاهیجان ترجمه کرده بودم نیز به عنوان کتاب برتر در این جشنواره انتخاب شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات و چالش‌های پیش روی پژوهشگران گفت: محدودیت در امکانات مهمترین مشکلی است که پژوهشگران با آن روبرو می‌شوند؛ همچنین افزایش قیمت ارز مشکلاتی را برای محققان داخل کشور و دانشجویان و اساتید ایجاد کرده است. افزایش قیمت ارز، موجب شده قیمت تمام شده دستگاه‌ها، مواد و وسایل نیز بالا رفته و عملا کار پژوهشی را با مشکل مواجه کرده است.

شریعتی درباره دیگر مشکلات نیز اظهار کرد: هزینه‌هایی که برای پژوهش داریم بسیار زیاد است و متاسفانه ارتباط بسیار ضعیف دانشگاه و صنعت موجب شده که صنعت به سراغ دانشگاه نیامده و نیازهای خود را از طریق دانشگاه حل نمی‌کند. ما در استان خودمان سعی کردیم این مشکل را حل کنیم اما همچنان در کل کشور این ارتباط کمرنگ است.

پژوهشگر برتر حوزه علوم پایه جشنواره فرهیختگان با بیان این که دانشگاه در خط اول بحث تولید علم کار می‌کند اضافه کرد: در سوی مقابل صنعت همچنان نیاز خود را دارد اما متاسفانه این دو با یکدیگر متصل نمی‌شوند که دانشگاه فعالیت‌های خود را در جهت رفع نیاز صنعت انجام دهد و بالعکس.

شریعتی در پایان تاکید کرد: همچنین با تحریم‌هایی که صورت گرفته و کشور تحت فشار است اگر به بحث پژوهش بهای بیشتری داده شده و پژوهش‌های کاربردی انجام شود می‌تواند به سیاست‌های نظام که حمایت از تولید داخلی است جامعه عمل پوشانده و جلوی وابستگی به خارج از کشور گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045458

وب گردی

وب گردی