بیشتر مساجد کارکرد حداقلی دارند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش مهم رسانه ملی در خصوص پررنگ‌ کردن کارکرد اصلی مساجد گفت: این رسانه با برنامه‌هایی همچون بدون توقف می‌تواند الگوهای مناسب را برای مخاطبان به نمایش گذاشته و فضای گفت‌وگو را برای بحث و تبادل نظر در حوزه مسائل و مأموریت‌های مساجد فراهم کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز مساجدی داریم که با توانمندی و پر تلاش کارهای با ارزشی انجام می‌دهند، گفت: در واقع برخی مساجد توانسته‌اند نقشی که به عنوان مهمترین پایگاه مردمی برای پیگری کردن و حل مسائل مردم دارند به درستی ایفا کنند، اما با توجه به اینکه اکثریت مساجد امروز کارکرد حداقلی دارند و حتی در حوزه برگزاری نماز جماعت هم سه وعده نماز جماعت برپا نمی‌کنند و گاهی مساجد حتی یک یا دو وعده نماز جماعت دارند و بقیه ساعت‌ها بسته هستند، ما فاصله زیادی با مساجد تراز داریم که باید برای آن فکری بکنیم و برنامه‌ای دقیق داشته باشیم.

وی افزود: در این موضوع ما برای اینکه بتوانیم از این مسیر برون‌رفت داشته باشیم و این مشکل را حل و فصل کنیم باید به مقدمات این کار بپردازیم تا مسجد با همه ظرفیت‌های فراوانی که دارد بتواند تأثیرو نقش‌آفرینی بزرگی داشته باشد، اولین قدم این است که فرمانده این مجموعه این انگیزه را به صورت جامع داشته باشد،به عنوان مثال امام جماعت که فرمانده این قرارگاه مذهبی، تربیتی است باید به صورت ویژه ورود پیدا کرده و با تلاش خود ازهمه امکانات و تجهیزات مسجد استفاده کند.

این نماینده گفت: امام جماعت باید آموزش‌هایی را هم در این راستا دیده باشد و دوره‌های لازم را طی کرده و در بحث محتوایی نیز پشتیبانی شود تا بتواند در این جریان گسترده بین تمام آحاد مردم تأثیرگذار باشد. در این مسئله آن چیزی که باید برای رسیدن به موفقیت داشته باشیم یک نگاه سیستمی و برنامه‌مدار است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث «نبود وحدت فرماندهی در حوزه مساجد» که در برنامه بدون توقف مطرح شد، گفت: در واقع موضوع اصلی این است که باید مسائل مساجد ما مدیریت و حل شود در واقع ستادی به عنوان یک ستاد کل باید برنامه‌ریزی کرده و مأموریت‌ها، پیگیری‌ها و ارزیابی در این خصوص داشته باشد و قطعا این ستاد باید آن انگیزه‌های لازم را داراباشد چرا که بخشی از حل مسئله واگذاری مسؤلیت به چنین مجموعه‌ای است.

وی ادامه داد: یک بخش از آن هم مسائل حمایتی و مالی است، چراکه بخش مهمی از مساجد ما پشتیبانی‌های مالی لازم را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی ندارند و چون پشتیبانی‌های لازم را ندارند ولو اینکه برنامه‌های روشن و خوبی هم داشته باشند نمی‌توانند به این برنامه‌ها بپردازند، می‌خواهم بگویم باید نگاه‌ متفاوتی به مسجد داشت و آن را از نگاه به یک مجموعه نمازخانه‌ای خارج کرده و نگاه قرارگاه فرهنگی به آن داشته باشیم، در این صورت طبیعتا می‌توانیم نتایج خوبی را به دست آوریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص اهمیت طرح موضوع مسجدمحوری در برنامه بدون توقف و از رسانه ملی گفت: از هر جهت پرداختن به موضوع مسجد لازم و ضروری است، چراکه ما امروز در حوزه فرهنگ از ظرفیت‌های خودمان درست استفاده نکردیم و اگر می‌خواهیم اتفاق درستی در این حوزه رقم بخورد طبیعتا باید یک برنامه مشخص و واضحی در این موضوع داشته باشیم. پرداختن به این موضوع از طریق صداوسیما و ایجاد فضا برای گفت‌وگوهایی که در این موضوع صورت می‌گیرد و نمایش برنامه‌هایی که در مساجد داریم قطعا می‌تواند نقش مهمی در پررنگ‌تر کردن نقش اصلی مساجد داشته باشد.

نماینده مردم کلات و مشهد در مجلس دهم گفت: ما همین امروز مسجدی در مشهد داریم که استقبال نماز جماعت در آن زیاد است و برنامه‌های متنوع افراد را به این مسجد مرتبط کرده که در هر سه وعده در روز دو بار نماز اقامه می‌شود و این نشان‌دهنده این است که افراد زیادی در مسجد رفت و آمد می‌کنند، این مسجد شاید در طول شبانه‌روز 5، 6 ساعت غیرفعال است و از باقی فرصت‌ها استفاده کرده و از صبح زود تا آخرین ساعت‌های شب برای مخاطبان برنامه‌ریزی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: صدا وسیما با نمایش چنین الگوهایی و نقش مهمی که مساجد با توجه به کارکرد خود می‌توانند در محله داشته باشند بسیار تأثیرگذار است، چون ما چند جور مسجد داریم مساجد محلی و مساجد جامع که طبیعتا مأموریت‌ها، برنامه‌ها و تأثیرات‌شان نیز بر اساس جایگاهی که دارند متفاوت است، لذا به نظر من رسانه ملی و برنامه بدون توقف نقش مهم و تأثیرگذاری در این زمینه داشته و می‌تواند زمینه ساز اتفاقات خوبی در کشور باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045461

وب گردی

وب گردی