هر کسی به جای روحانی بود وضعیت بدتر می‌شد/ سلبریتی‌ها از مالیات معاف نشدند

سخنگوی دولت گفت: با وضعیت فعلی فروش نفت، جمعیت بیکاری که در حال حاضر وجود دارد و با نسلی که انتظارش از زندگی متفاوت شده است، هر کسی از مدعیان فعلی رئیس‌جمهور می‌شد وضعیت الان خیلی بدتر می‌‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی ربیعی‌ در مراسم «سخنگو پاسخ می‌دهد» که امروز سه‌شنبه 19 آذرماه 98 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: برای گفت‌وشنود به این جلسه آمدم. هر ساله در ۱۶ آذر مراسم‌‌هایی برگزار می‌کنیم، آرمان‌گرایی اولین مفهوم روز دانشجو است، متاسفانه غم‌خوارگی و به فکر دیگران بودن کاهش یافته است و نباید تنها به مسائل سیاسی پرداخته شود.

وی ادامه داد: عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی از نمادهای شانزدهم آذر است که از پدران ما از مشروطیت به ارث رسیده است.

وی افزود: باید خوشحال باشیم که دولت این شرایط را فراهم کرده که نقد می کنید، آیا جرئت داشتید که سال ۸۴ و ۸۵ این نقدها را مطرح کنید؟ دولت باید نقد شود و مورد حمله قرار گیرد، دولت می‌نشیند و شما نقد را مطرح می‌کنید. این امر را مغتنم می‌شماریم و باید این روند را ادامه دهیم.

سخنگوی دولت دوازدهم گفت: حدود یک ماه فرصت دوباره به من بدهید، مایلم بار دیگر در این دانشگاه حاضر شوم. آیا تورم ۷‌درصد در ۶ سال این دولت رخ نداد؟ آیا شاهد رشد اقتصادی ۱۲‌درصدی نبودیم؟ زمانی که من وزیر بودم قدرت خرید بازنشستگان را افزایش دادیم. هر 1درصد رشد، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و ۸‌درصد رشد هزاران میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. چنین بودجه‌ای در کشور وجود دارد؟ پس نیازمند سرمایه‌گذاری بودیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما توسعه سیاسی و اجتماعی و نهادهای مدنی شکل نگرفته و همیشه با سوءظن به این نهادها نگریسته شده است، گفت: توسعه اقتصادی‌ و اجتماعی باید موازی با هم رشد کنند؛ اما این اتفاق رخ نداد. متوسط رشد کشور در‌ ۴۰ سال‌ زیر‌ ۳‌‌درصد‌ بوده است.

ربیعی ادامه داد: چهار و نیم میلیون فارغ‌التحصیل وارد بازار کار می‌شدند، زیر ساخت ورود نیروی جوان فراهم نشده بود و در چنین شرایطی زمینه مهاجرت فراهم شد.

مشکل مربیان خارجی با الحاق به پالرمو حل می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه تحریم یک واقعیت است، گفت: اگر نمی‌توانیم پول مربی خارجی را بدهیم برای این است که بانک ها نمی‌توانند پول را منتقل کنند. با این حال تا ما از کنوانسیون «پالرمو» بحث می‌کنیم با آن سیاسی برخورد می‌کنند‌.

وی با اشاره به اینکه همه شاخص‌های اجتماعی مثل اعتماد به مسئولان کاهش یافته است، عنوان کرد: فساد واقعیت عظیمی است و از حجت‌الاسلام رئیسی بابت مبارزه با فساد سپاسگزارم و امیدوارم که این حرکت با هوشمندی پیش‌رود. شاخص‌هایی مثل احساس بی‌قدرتی در فرآیندهایی شکل گرفته؛ دولت، دولت‌ چک‌های برگشتی شده است.

ربیعی گفت: با وضعیت فعلی فروش نفت، جمعیت بیکاری که در حال حاضر وجود دارد و با نسلی که انتظارش از زندگی متفاوت شده، هر کسی از مدعیان فعلی رئیس جمهور می‌شد وضعیت الان خیلی بدتر می‌شد.

سخنگوی دولت درباره معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها گفت: تصمیمی برای معافیت مالیات سلبریتی‌ها در دولت گرفته نشده است. این باید در هیئت دولت تصویب شود و بعد برای تصویب شدن به مجلس رود.

وی با اشاره به عدم تعامل با دیگر کشورها گفت: 10‌درصد اقتصاد کشور کوچک شده است، علت این کوچک‌شدن هم این است که سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و عامل این هم عدم‌تعامل با دنیاست. سرمایه‌گذاری، امنیت اجتماعی و سیاسی می‌خواهد اگر هم می‌خواهیم باید متکی به سرمایه های خرد مردم شویم باید برای مردم امید ایجاد کنیم.

خبر ندادیم که تبعات نداشته باشد

سخنگوی دولت درباره اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: آخرین گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با وزیر کشور این بود که «تصمیم نهایی برای اجرای طرح با شما [رحمانی فضلی]»، و برای اجرای طرح بین 2 پنجشنبه به وزیر کشور اختیار داده شد.

ربیعی گفت: در افزایش قیمت بنزین اصلاً بحث بی‌اطلاعی مردم نبود، وقتی در سال 97 خواست اجرا شود، یکی از رسانه‌ها خبر را منتشر کرد و اجرا نشد؛ بسیاری از اقتصاددانان نامه نوشتند و درباره قیمت بنزین هشدار دادند. این تصور بود که درباره اصل گران شدن بحث صورت گرفت و گفتیم درباره زمان اجرا چیزی اعلام نشود تا تبعاتی نداشته باشد. خیلی‌ها هم در جریان بودند که من نمی‌خواهم بحثی کنم.

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش فرزندآوری جامعه تصریح کرد: علت کاهش فرزندآوری، تغییرات در سبک زندگی است؛ ۳۰ سال دیگر کشور با ۳۰ میلیون جمعیت سالمند روبرو خواهد بود.

ربیعی گفت: شما سوالات خوبی در مورد زنان مطرح کردید؛ ولی باید در مورد اینکه چرا زنان نباید دوچرخه‌سواری کنند هم، می‌‌پرسیدید.

وی ادامه داد: کار بزرگی که آقای سیف کرد، این بود که با برخی موسسات مالی برخورد کرد. همتی هم مهم‌ترین کارش شفافیت است. در بحث بدهکاران بانکی هم یک دسته گردن‌کلفتی می‌کنند و بدهی‌شان را نمی‌دهند؛ یک عده بدهکاران هم به علت گرفتاری و ورشکستگی به مشکل خوردند.

در حاشیه این جلسه شعارهای متفاوتی نیز از سوی دانشجویان مطرح می شد؛ از جمله در اعتراض به عدم‌صداقت دولت با مردم در نحوه اجرای طرح بنزینی اخیر شعارهایی داده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045474

وب گردی

وب گردی