دانشگاه باید از فضای مدرک‌محوری فاصله بگیرد/ رعایت اخلاق در حوزه نقد بسیار مهم است

مدیر‌مسئول نشریه دانشجویی «سوم خرداد» واحد قزوین گفت: موضوع مهمی که باید به آن پرداخته شود، بحث جدی‌تر شدن مهارت‌محوری و دور شدن از مدرک‌محوری است. با توجه به شرایط دانشگاه آزاد طی سال‌های گذشته، این دیدگاه به وجود آمده است که با پرداخت مبلغی، بعد از چهار سال بدون هیچ علم خاصی مدرک تحصیلی را دریافت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی: دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسمی که روز دوشنبه 18 آذر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی برگزار شد، گفت: از دانشجویان درخواست دارم در نشریات خود عملکرد یک ساله من و دانشگاه آزاد را مورد نقد و بررسی قرار دهند و ویژه‌نامه‌هایی در نقد عملکرد من منتشر کنند که شخصا از نقدهای برتر دانشجویان تقدیر خواهم کرد.

در این مورد، باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران با برخی از مدیران مسئول نشریات و فعالان دانشجویی گفت‌و‌گو کرده و نظرات آنها در خصوص عملکرد یکساله مدیریت دانشگاه، تحولات ساختاری و فضای حاکم بر نشریات دانشجویی را جویا می‌شود.

در همین راستا محمد‌رضا عزیز‌محمدی مدیر‌مسئول نشریه دانشجویی سوم خرداد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مواردی که می تواند به عنوان نقد به عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی طی یک سال اخیر مطرح شود، اظهار کرد: زمان یکساله ریاست دکتر طهرانچی برای تغییر و تحولات اساسی بسیار کم است؛ اما امیدواریم با همین روند، موضوع مسئله‌محور بودن دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا دانشگاه بتواند پاسخ‌گوی نیاز‌های روز جامعه باشد.

وی افزود: از دیگر موضوعات مهمی که باید به آن پرداخته شود، بحث جدی تر شدن مهارت محوری و دور شدن از مدرک محوری است. با توجه به شرایط دانشگاه آزاد طی سال های گذشته، این دیدگاه به وجود آمده است که با پرداخت مبلغی، بعد از چهار سال بدون هیچ علم خاصی مدرک تحصیلی را دریافت می کنند. با توجه به تأکید دکتر طهرانچی، اگر به سمت مهارت محوری و دانش افزایی حرکت کنیم، این دیدگاه در راستای دست‌یابی به اهداف بزرگ در نظام آموزش به دیدگاه مثبت تغییر می کند.

مدیر مسئول نشریه سوم خرداد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با تأکید بر رعایت اخلاق در حوزه نقد، تشریح کرد: از مهم ترین نکاتی که باید در حوزه نقد به آن توجه شود، رعایت اخلاق است. نقد و دیگر مسائلی که توسط خبرنگاران مطرح می شود علاوه بر منصفانه و منطقی بودن، باید اخلاق مدارانه هم باشد.

عزیز محمدی تصریح کرد: متأسفانه ما جامعه انتقاد پذیری نداریم و هر مسئله ای که به صورت منطقی در قالب انتقاد مطرح شده باشد هم با استقبال خوبی روبه‌رو نمی شود. موضوعات پیچیده و جبهه‌گیری‌های موجود در مطالبات در قالب انتقاد حتی برای خبرنگارانی که در این حوزه فعالیت می کنند، موانع و مشکلاتی را ایجاد می کند. برای بهبود شرایط موجود باید این موضوعات را به صورت فرهنگ سازی در جامعه دانشگاهی از جمله دانشگاه آزاد ایجاد کنیم. به این معنا که فرهنگ استقبال از خبرنگاران و موضوعاتی که توسط آنان مطرح می شود را نهادینه کنند. در صورت مطرح شدن این موضوع در دانشگاه، بدون شک جامعه هم اصلاح می شود و همه افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند به جایگاه ویژه خود خواهند رسید و مطالب را بدون ترس بیان می کنند.

وی با بیان این موضوع که رسالت نشریه های دانشگاه از نشریه های خارج از دانشگاه بیشتر است؛ اظهار کرد: برخی به نادرست اعتقاد دارند که نشریات دانشجویی تمرینی برای خروج از دانشگاه است در صورتی که این دیدگاه اشتباه بوده و مخاطبان نشریات از سطح بالایی برخوردار هستند و حتی می توان گفت این افراد آینده سازان جامعه هستند. به طور کلی هرچه در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود، شاهد نتایج مثبت آن در آینده خواهیم بود. برای نشریات دانشجویی هم که دارای مخاطبان ویژه ای هستند باید اقدامات بسیار قوی در نظر گرفته شود. همچنین نباید صرفا به موضوعات و سرفصل های انتقادی پرداخت بلکه باید بیشتر به گزارش های موجود در زمینه های مختلف توجه شود و در مواجه با مشکلات مهم از ابزار انتقاد استفاده شود.

مدیر‌مسئول نشریه سوم خرداد دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده نشریات دانشجویی نباید در زمینه نقد، فعالیت خود را کاهش دهند؛ زیرا کمرنگ شدن فضای نقد برای یک نشریه در جایی که انتقاد منصفانه و منطقی وجود دارد؛ سبب زیر سوال رفتن فعالیت نشریه می شود.

عزیز محمدی درباره میزان تلاش نشریات برای اثر بخشی و ارتقای کیفیت مطالب گفت: نسبت به دوره مدیریتی گذشته، فضا تغییر کرده و فضای مثبتی ایجاد شده و این فرآیند نتیجه کار فرهاد رهبر و دکتر طهرانچی است؛ اما هنوز به آن نتیجه دلخواه خود نرسیده ایم و می بینم که تفکر گذشته موجود است. در حال حاضر باید تلاش کنیم این تفکر نادرست اصلاح تغییر کند و بعد از آن به مسائل درون دانشگاه مانند کیفیت پرداخته شود.

وی تشریح کرد: نشریه داری تلفیقی از کمیت و کیفیت است. نمی توان یک مطلب خوب را در یک نشریه ای که از شکل مناسبی برخوردار نیست، منتشر کرد. نشریات دانشجویی مهم ترین تریبون برای پرداختن به مسائل دانشجویی هستند. نشریات دانشجویی این پتانسیل را دارند که در داخل خود مناظره، گزارش های تحلیلی ویژه و بحث مصاحبه با دانشجویان را داشته باشند.

مدیر مسئول نشریه سوم خرداد درباره میزان موفقیت نشریات در جریان سازی و کیفیت مطالب ارائه شده، اظهار کرد: نشریات دانشجویی نسبت به سال های گذشته در وضعیت مطلوبی قرار دارند؛ اما متأسفانه به جایگاهی که باید به آن برسند، نرسیده اند که باید در مسیر تکامل با سرعت بیشتری حرکت کنند. از جمله موانعی که در این حوزه وجود دارد می توان به بحث های ممیزی نشریات، عدم حمایت برخی از رؤسای واحد‌های دانشگاهی و عدم همکاری های تبلیغاتی توسط واحد ها می توان نام برد و با اهتمام دکتر طهرانچی انتظار می رود که این مسائل و مشکلات به سرعت حل شود تا نشریات بتوانند فضای شاداب و نوین را تجربه کنند.

عزیز محمدی درباره روند اخذ مجوز جهت فعالیت در این حوزه تشریح کرد: درخصوص مجوز نشریات دانشجویی، افرادی که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند با مراجعه به معاونت فرهنگی واحد های دانشگاهی مجوز نشریه مورد نظر را دریافت می کنند؛ همچنین معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ای در نظر گرفته تا دانشجویانی که از طریق واحد به نتیجه نرسیده اند، بتوانند مسقیما درخواست خود را جهت دریافت مجوز با معاونت فرهنگی سازمان مرکزی در میان بگذراند. در حال حاضر دریافت مجوز مانع بزرگی برای فعالیت نشریات دانشجویی نیست.

انتهای پیام /

کد خبر: 1045512

وب گردی

وب گردی