موفقیت و توسعه پژوهش در جامعه، نیازمند گسترش رویکرد نوآورانه است/ بوروکراسی‌ اداری مهم‌ترین مشکل پیش روی پژوهشگران

پژوهشگر برتر حوزه علوم انسانی هفتمین جشنواره فرهیختگان درباره چالش‌های پیش روی پژوهشگران گفت: بوروکراسی اداری مهم‌ترین چالش پیش روی پژوهشگران است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رویا دارابی پژوهشگر برتر هفتمین جشنواره فرهیختگان است که در حوزه علوم انسانی واحد تهران جنوب انتخاب شده است. او فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بوده که در سال 93 به عنوان اولین خانم دانشیار شناخته شد و حالا نیز دانشیار دانشکده حسابداری واحد تهران جنوب است.
دارابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مقالات خود گفت: در گروه علوم انسانی برای انتخاب پژوهشگر برتر، کارهای تحقیقاتی سه ساله یک پژوهشگر بررسی می‌شود. من در مدت سه سال، بالغ بر 100 مقاله منتشر و 3 کتاب تالیفی داشتم که این سه کتاب دایره‌المعارف واژه‌های اصلی حسابداری بود و با بیش از 2800 صفحه توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ رسید.

او با بیان این که محور اصلی این مقالات بازار سرمایه ایران است، اضافه کرد: وقتی پژوهشگری قصد دارد کار تحقیقاتی انجام دهد، تلاش می‌کند پژوهش خود را حول محورها و مشکلاتی که جامعه با آن درگیر است انجام دهد؛ بنابراین با توجه به این که رشته من حسابداری و مالی است، تحقیقات خود را متمرکز بر مشکلات بازار سرمایه ایران و حباب قیمتی آن کرده و پژوهش‌هایی در این راستا انجام دادم.

پژوهشگر برتر هفتمین جشنواره فرهیختگان در حوزه علوم انسانی معتقد است داده‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد متاسفانه شفاف نبوده و دستکاری شده است؛ به همین دلیل کشورهای پیشرفته پژوهش‌های ایرانی‌ها را قبول ندارند چون بر این باورند داده‌ها واقعی نبوده و قیمت سهام با ارزش ذاتی خود هم‌خوانی ندارد.

دارابی در بخش دیگر سخنان خود از مشکلات پیش روی پژوهشگران و انتظارات از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت و ادامه داد: روندهای بوروکراسی مهمترین چالش پیش روی پژوهشگران است؛ این در حالی است که همراهی و همدلی مسئولان با پژوهشگران موجب می‌شود کارهای پژوهشی سریعتر روال اصلی خود را طی کرده و به دنبال آن پژوهشگران کمتر درگیر روندهای بوروکراسی شوند. به طور مثال من یک طرح پژوهشی بیرونی برای دانشگاه مطرح کردم که درآمدزایی بسیار خوبی به همراه دارد؛ اما حدود 4 ماه است که درگیر روند اداری آن هستم.

او با تاکید بر لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی در جامعه اظهار کرد: موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی (پژوهش مدار) در آن جامعه است و انجام پژوهش‌های کاربردی قاعدتا تاثیرات خوبی به همراه داشته و مشکلات کاربردی که در بازار سرمایه وجود دارد و شرکت‌ها با آن درگیر هستند را کم خواهد کرد؛ در غیر این صورت مانند بسیاری از تحقیقات در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.

پژوهشگر برتر هفتمین جشنواره فرهیختگان در حوزه علوم انسانی درباره دیگر اقدامات پژوهشی خود نیز گفت: 14 کتاب در حوزه حسابداری تالیف کرده‌ ام که یک دایرالعمارف سه جلدی 2800 صفحه‌ای شاخص این کتاب‌ها است و در آن 60 واژه حسابداری و مالی توضیح داده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045534

وب گردی

وب گردی